Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 425 ggr
n3mo
5/15/17, 5:38 PM

Sära på kaninerna?

Hej. Fick för några dagar sedan hem en hane på 3 år som kastrerades samma dag han kom hit. Han har sin Hage bredvid min hona och de har visat intresse för varandra. Har fått råd om att det ska vara bra för kaninerna att känna varandras närvaro innan de 4 veckorna har gått. Dock är hanen inte "rumsren" och jag upplever att han inte äter tillräckligt med hö. Inte ens pellets, morötter eller citronmeliss har han visat något större intresse för. Allt han gör är att trycka nosen mot gallret där honan bor och gör parningsläten. All hans energi verkar gå åt till att uppmärksamma henne. Hon däremot verkar inte vara speciellt intresserad. Bör jag sära på hagarna tills hormonerna lagt sig och bara fokusera på att lära känna honom själv först? Och eventuellt toaträna honom? Eller ska jag låta dem bo som de gör? Tacksam för svar :)

Annons:
Josefinpersson
5/15/17, 6:42 PM
#1

Är ingen expert men när jag gjorde likadant (ungefär) med mina kaniner så lugnade han ner sig efter några dagar, så du kanske kan vänta o se om han lugnar sig. :) Han kommer förmodligen äta när han blir hungrig så tror inte du behöver oroa dig ifall han inte fortsätter att distraheras i mer än några dagar. Hoppas det går bra!

Upp till toppen
Annons: