Annons:
Etikettallmänt
Läst 549 ggr
emmafemma05
5/13/17, 2:20 PM

Parning

När kan jag para min hane med honan? Han är född i början av februari. Är det för tidigt Att ta en kull i början av juli? Då är honan 10 månader

Annons:
emmafemma05
5/13/17, 2:22 PM
#1

Hanen är då fem månader

Saga lover
5/14/17, 1:02 PM
#2

Tycker du ska vänta till agusti istället då det inte är säkert att han är könsmogen efter 5 månader och så han kan få ta det lite lugnt i sitt nya hem;)

Peak303
5/15/17, 10:38 AM
#3

Jag tycker att du ska vänta med att para kaninerna tills dess att båda tagit sig genom sin första brunst/snuskperiod. Dels för att hanen inte är färdigväxt men även för att det är först efter denna period som du verkligen vet hur din kanin är i psyket. För hur kul är det om du parar dina kaniner och din hane sedan kommer in i "tonårsperioden" och det visar sig att han är hemsk. Dessa beteenden är nämligen ärftliga och det är inte så kul att få en otrevlig kaninunge kan jag meddela..

Det är ingen fara att vänta med att para honan tills dess att hon är 1,5-2 år gammal. Så länge honan är i bra kondition. Annars är det aldrig bra att para en hona oavsett ålder. Så vänta tills dess att hanen är minst 8 månader så vet du mer om honom.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Upp till toppen
Annons: