Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 819 ggr
JuniHope
2017-05-12 12:29

Kan man sätta ihop en äldre kaninunge med en kanin på 9 veckor?

Jag har en kanin som jag inte klickar så vidare bra med, och jag skulle köpt en kanin i Lund, men den verkade knte heller passa mig. Och jag får bara ha en kanin eftersom det tar för mycket plats och vi behöver en till bur. (Vi bor på landet med stor trädgård, och vi bygger egna burar så jag förstår inte problemet) men iallafall så tänkte jag övertala min mamma! Så kan jag köpa en yttligare en kanin och sätta i samma bur som en kanin på fem månader? Har satt ihop vuxna förut, men vet inte hur det fungerar med småttingarna. Tacksam för svar 💕💕

Annons:
Annalisa00
2017-05-12 13:46
#1

Det är generellt lättare att sätta in unga kaniner som inte är könsmogna än, till andra kaniner. Så visst kan det fungera. Men det finns absolut inga garantier, och inte heller kan du veta om det kommer att fungera när kaninen blir könsmogen. En vanlig bur är oftast för liten för två kaniner tyvärr, även om det kan fungera.

Om din första kanin bara är 5 månader undrar jag vad det är som gör att du inte klickar med den? Är den inte kelig? Är den skygg? Aggressiv?

batmanthebun
2017-05-12 13:48
#2

Det beror väldigt mycket på kaninerna men som standard tips? så skulle jag vara väldigt noga med en långsam introduktion och även se till så att ungen kan komma undan och ha gömställen den vuxna inte kommer in i. 

Jag satte nyligen ihop min hona på 2 år och en kaninunge som då va 12 veckor, de fick träffa varandra genom galler i en vecka, sen satte ihop dem i stor Hage med massa gömställen och mat. För mig tog det ca en vecka efter ihop sättningen innan de helt och hållet lugna sig med varandra. 

Lite tjafs och jagande är helt okej, men det ska inte bli ett rejält slagsmål så det är viktigt att när du sätter ihop dem har ordentligt koll på dem. Skulle inte lämna de ensamma de första timmarna.

Upp till toppen
Annons: