Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 533 ggr
Josefinpersson
5/6/17, 7:33 PM

Vaccinera innekaniner

Hej! Jag har 2 kaniner som bor inomhus, dom sitter ofta i fönstret o kollar och då är det oftast lite öppet för det älskar dom. Dom får även grönt utifrån varje dag, så jag undrar om dom behöver vaccineras mot gulsot osv eller om det bara smittar när kaninen är mycket ute? :)

Annons:
Smultrondraken70
5/6/17, 8:06 PM
#1

Skulle absolut vaccinera om du ger kaninerna grönt utifrån, samt tänk på att det även kan komma med smitta i hö som du köper.

Peak303
5/8/17, 7:58 PM
#2

Först och främst, var bor du? 

För oavsett om dina kaniner bor inne eller ute så löper de stor risk att smittas. Myxomatosen smittas enbart via direkt kontakt med ett smittat djur. Eller om en mygga suttit på en smittad kanin för att sedan sätta sig på en frisk kanin.

RVHDn är lite mer knepig. Denna kan smitta allt från direkt kontakt, att en kanin suttit där din bonde slagit hö, via foder, att du trampar på ett ställe där en smittad kanin suttit och din kanin sedan går och nosar på dina skor. 

Så jag tycker absolut att du ska vaccinera kaninerna!

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Josefinpersson
5/9/17, 1:35 PM
#3

Tack nu har jag lärt mig något nytt! Tack för båda svaren :D

smellcaramell
5/9/17, 2:37 PM
#4

Beror på var man bor, där jag bor behöver man inte vaccinera då smittorna inte finns här, iallafall inte på samma sätt som i södra Sverige

emmafemma05
5/9/17, 7:34 PM
#5

Mina kaniner bor inne men vi vaccinerar de varje år. Precis som dina får de grönt utifrån, och får gå ut. Gräset kan ha baciller som sprider sig till kaninen. Vaccinera alltid dina kaniner, särskillt om de tävlar.

Upp till toppen
Annons: