Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1098 ggr
aida.7379
5/6/17, 6:10 PM

smutsig kanin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej. min kanin är smutsig av kiss , undrar om jag ska bada honom eller inte och om jag ska göra det hur ska jag bada honom och vilket schampo ska jag använda?

Annons:
hellah
5/6/17, 6:24 PM
#1

Absolut inget schampo. Tror inte du ska bada den öht. Du kan förstöra kaninens päls, temperaturreglering mm. Kanske du kan prova med en fuktig trasa? För jag antar att du inte vill putsa som kaniner gör ;-)  Kaniner ska kunna sköta detta själva/tillsammans. Kanske den är sjuk?

aida.7379
5/6/17, 7:55 PM
#2

jag har försökt att tvätta den med en fuktig trasa men det gick inte

Smultrondraken70
5/6/17, 8:09 PM
#3

Är han kastrerad? Om inte så kan okastrerade hanar (ibland) vara dåliga på att tvätta rumpan eftersom de vill lukta myyyycket hane.

aida.7379
5/6/17, 8:25 PM
#4

jag vet inte men jag tror inte att han är kastrerad.

vad ska jag göra nu ? ska jag bada honom med oparfymerat och milt schampo eller inte?

EvyKiwy
5/6/17, 9:14 PM
#5

Ta lite blöt Svamp? men INGET SHAMPOOO FÖR GUDS SKULL

aida.7379
5/6/17, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

jag har försökt men det blev ingen skillnad

Annons:
tiger tok
5/7/17, 6:39 AM
#7

Hur kan du inte veta om han är kastrerad?

hellah
5/7/17, 11:12 AM
#8

Återigen inte bada, inte schampo. Kaninen kan bli sjuk. Ring en veterinär om han verkar besvärad av det, annars låt det vara. Tänk på  kaninens bästa, inte på om du tycker det är äckligt. Barn som besökt mina kaniner tycker tex det är äckligt att de tvättar sig i rumpan, men det är ju kaniners normala beteende.

Josefinpersson
5/7/17, 11:54 AM
#9

Kaniner blir ofta lite skitiga under tassarna och ibland runt rumpan, men jag tror inte att du behöver oroa dig! Se till att städa ofta om det verkar störa kaniner/dig. (Annars också såklart) ;) Friska kaniner sköter fördetmesta det själva eller med hjälp av sin kompis. :)

aida.7379
5/7/17, 12:19 PM
#10

ok, jag låter det vara och städar hans bur oftare.  jag tycker inte att han är äckligt , jag var bara rädd att det skulle vara sjukdom eller att det är inte bra för honom.

aida.7379
5/7/17, 12:20 PM
#11

tack för tipsen alla ;)

[EM L]
5/7/17, 12:43 PM
#12

Mira har varit väldigt gul en gång vid det området!

Tvättade inte utan städar hennes bur oftare som var tredje dag. Häller även torrt spån över kisset.

Upp till toppen
Annons: