Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 765 ggr
WolfFire93
2017-05-06 15:21

Behöver hjälp!

Jag vet inte vad jag ska göra längre… Historik: 2006 tog jag hem min första kanin som min kompis inte ville ha längre. Hon följde med mig till gymnasiumet och blev 8år. I dec 2013 så tog jag hem en ung kaninhane från djuraffären som skulle avlivas. Snart därefter så åkte vi till ett kaninstall och adopterade en kastrerad hona som sällskap. Det visade sig senare att hon var i stort sett blind. Hösten 2015 blev det ett stort slagsmål mellan dem och honan blev skadad. Vi särade dem och plåstrade om dem. När allt var läkt så försökte vi få ihop dem igen, men det blev nya slagsmål. Vi bestämde oss för att kastrera hanen. Och efter 3 månader med galler imellan så fick vi äntligen ihop dem igen! Halloween 2016 låg han död i hagen… Vi hittade ett hål i nätet på hägnet och trodde en katt hade dödat honom. Eftersom honan typ är blind så behövde hon en vän ganska snabbt. Vi åkte till ett kaninstall och testade om hon gillade 2 1åriga tjejer där. Allt gick bra, hon betedde sig undergivet så vi adopterade dem. När vi kom hem blev min hona galen och attakerade de 2 nya honorna… Hon fick vara inne och de andra 2 ute. Efter 2 veckor låg den ena död i hägnet… Vi tog stabbt in den andra honan och skickade den döda honan till SVA medan vi hade kontakt med vet. Jag var förbannad. Vetrinärer hade aldrig berättat för mig att det fanns 2 vacc dem borde ha som ute kaniner… fast så mycket kontakt med dem… Båda kaninerna dog av kaningulsot 2 som härjade här. Sedan dess har de 2 honorna som är kvar bott med galler imellan. Dem slåss ibland skakar galler. För några veckor sedan tog vi på den hundstrumpor och släppte ihop dem. Allt gick bra, dem satt brevid varandra och åt och inte ett enda slagsmål. Så i förrgår släppte vi ihop dem igen och det gick bra först, sedan yrde det päls i hagen. Vi hade is i magen och avaktade men blev tvugna att sära dem… SÅ! Vi vet inte vad vi ska göra… Jag har sagt att om jag ska ha en ny kanin så vill jag ha min favorit ras Belgisk jätte… Men när vi nappade en harpalt så försökte min hona slå den. Hon har också försökt slå marsvinen(min hane var snäll så dem kunde äta gräs tillsammans några timmar om dagen). Så att köpa en kaninunge, även om en sån kaninunge är väldigt stor, vet jag inte om det är bra eller dåligt… Andra alternativet är en annan omplacering.. typ en kastrat. Men jag vet inte vad jag ska göra. Tänk om hon inte gillar den nya! Jag vill inte flytta runt massa kaniner… Och tredje är att få ihop dessa honorna… vet inte om det krävs en kastrering för det. Men om jag lägger massa pengar på det och dem ändå inte går ihop så vet jag inte vad jag gör… Så jag behöver HJÄLP!! :'(

Annons:
nelly0122
2017-05-06 15:47
#1

Förstår inte riktigt din fråga, men rent spontant känner jag att du inte borde skaffa sällskap åt en kanin som uppenbarligen inte vill ha sällskap. Tänker också att din blinda hona kan va bråkig just för att hon är blind. Hon kanske blir rädd och aggressiv när hon inte kan se? Tänk också på den eventuella skaderisken att ha en kaniner med stora storleksskillnader

EvyKiwy
2017-05-06 21:18
#2

Tror att honan verkar trivas bäst ensam…. vissa kaniner gillar inte sällskap

WolfFire93
2017-05-09 12:05
#3

Hon umgick Väldigt mycket med min hane och dem satt ofta och mös ihop. Och när dessa träffades där dem var innan så var det inga problem. Så Nej hon är inte en kanin som vill vara ensam.

WolfFire93
2017-05-09 12:12
#4

Jag har haft djur som inte velat ha kompis bla. en kanin som fick flytta till en gård istället. (Tog hem en hona tillsammans med min hane, men hon gillade varken mig eller hanen) Men eftersom detta inte är fallet så vill jag att det ska funka. Vi kommer försöka hitta en kastrat i ålder med min hona(6-8år) och försöka ev. Hitta ett nytt hem åt den lilla då hon bara är 1.5år

Upp till toppen
Annons: