Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 949 ggr
Lakritsstjärna
4/29/17, 1:55 PM

Mycket bajs i rumpan

Köpte en 4år gammal kanin igår. Hon är ganska överviktig vilket gör att hon har svårt att tvätta sig där bak. Hin tvättades igår men är nu lika kladdig igen. Hon luktar illa och inte alls som mina kaniner. Har någon nått tips? vad jag ska göra? Tacksam för alla råd jag kan få!

Annons:
emmafemma05
4/29/17, 4:15 PM
#1

Ungefär detta hände på min yngre kanin för några månader sedan. Mycket bajs där bak och luktade illa. Tror det var diarré. Vi torkade med vått papper där bak, några gånger, sedan försvann det.

[AnimeV4]
4/29/17, 5:35 PM
#2

Vad äter hon? Det låter som att magen skulle behöva lite hjälp på traven med Critical Care (finns hos veterinären, pricey men guld värt att ha en stor påse hemma i frysen). Hon behöver givetvis gå ner i vikt också, vilket bör vara i lagom takt. Ni bör även fortsätta tvätta henne i rumpan. Är hon väldigt fluffig kanske ni kan klippa/raka ner lite? Det får dock mer kunniga säga bu och bä om🙂

Lakritsstjärna
4/29/17, 7:24 PM
#3

Ja jag köpte faktiskt det idag i djuraffären. Så jsg hoppas att det hjälper. Hon är lejonhuvuad kanin så hon är ganska hårig. Hon åt tidigare pellets i någon fröblandning men det kommer det vara slut på nu. I djuraffären så tyckte de att jag skulle låta henne bara äta hö och få lite critical care en vecka så magen hinner stabilisera sig. Hon gör inga kulor utan hennes bajs blir bara kladd. Hon var inne kanin innan så hon kommer behöva stå inne ca en månad på nätterna tills det blir varmare så hon kan flytta. vi får ha hennes bur inne på toaletten för hela rummet stinker fast buren är nystädad :(

[AnimeV4]
4/29/17, 8:09 PM
#4

Jag håller med djuraffären. Bara hö, vatten och Critical Care!

Här finns bra tips? om stödmatning: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d715548b9cb462239067814-stodmatning

Lakritsstjärna
4/29/17, 8:38 PM
#5

Tack så mycket undrade just hur jag skulle blanda till pulvret men det stod på sidan du länkade till. Tror du jag behöver ge i en såndär spruta eller äter hon om jag lägger i en skål?

[AnimeV4]
4/29/17, 8:40 PM
#6

#5 När jag blandar så kör jag bara på med lite vatten i taget då det sväller mycket. Jag vill ha det rinnigt men inte vattnigt. Du kan ju pröva med skål först. Det är ju mindre strul om hon vill äta själv. Äter hon inte själv är det spruta som gäller.

Annons:
Lakritsstjärna
4/29/17, 10:02 PM
#7

Ok, sen undrar jag om detta ser normalt ut (bild ) för tycker inte mina kaniner ser lika svullna ut där bak, runpan är nedåt så bilden visar kaninens anus längst ner. Jag har precis gjor ren henne där bak igen.

[AnimeV4]
4/30/17, 12:27 AM
#8

Det går tyvärr inte att se bilden. Sedan så kan jag säga att jag faktiskt inte är särskilt kaninkunnig. Jag har synonyma erfarenheter då jag har marsvin sen 6 år tillbaka, men det är nog bäst att någon som har kanin kan kolla bilden när du får upp den eftersom de har att jämföra med. Annars kan du ju googla bilder. Enklast blir nog att söka "kanin könsbestämning".

[EM L]
4/30/17, 10:42 AM
#9

Det låter som Diarre.
Min förra kanin fick det för att han var överviktig och skulle råda dig att tvätta rumpan så fort det behövs och ge enbart hö, vatten och CC.

Kan vara ett bra tips? att ha enbart kutterspån i buren som strö och städa varje dag.

För då kan du se om kaninen än har börjat bajsa pluttar.

Ha gärna ett tjockt lager med spån också.

GuineaGirl
5/1/17, 11:27 AM
#10

Om kaninen fortfarande har lös avföring imorgon när det är vanlig vardag, så rekommenderar jag dig att kontakta veterinär. Åtminstone ringa och rådfråga. Alltså en veterinär som verkligen "kan" kaniner.

Kaniner har väldigt känslig mage, så man bör inte vänta för länge med att söka hjälp. I och med att du nyligen köpte kaninen, så kan hon ju redan ha varit sjuk en längre tid.

Lakritsstjärna
5/1/17, 2:32 PM
#11

Ja hon har tydligen varit så länge i magen enligt förra ägaren så har hon lite problem med magen så hennes anus är väldigt svullen. Tänkte försöka se om jag får ordning på magen med hö och critical care nu några dagar annars är det veterinär. Försäkra henne precis så vill helst att försäkringen ska börja gälla. Hörde med en kompis också om är veterinär och hon tyckte det var en bra idé för det är vad hon trodde veterinären också skulle råda till att testa först. Hon kollade på anus och sa att den var antagligen så svullen efter som haft problem ett tag. Hon har ju ätit fel kost så gör något åt det först.

Upp till toppen
Annons: