Annons:
Etikettallmänt
Läst 976 ggr
emmafemma05
4/29/17, 10:28 AM

Djuraffärskaniner!

Tycker ni det är okej att köpa kaniner från djuraffärer? Om burarna är fina, personalen sköter om de bra och har kunskap? Många verkar ha olika uppfattning om det, så nu undrar jag vad ni på detta forum tycker.

Annons:
Fridaaaa
4/29/17, 10:31 AM
#1

Tycker personligen att man inte ska stödja djuraffärer kring att ha djur i butik. Därav tycker jag att man inte ska köpa kanin i djuraffär.
Även om det är fina burar och så, så är de flesta kaniner inte seriöst avlade som kommer till de flesta djuraffärerna.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[AnimeV4]
4/29/17, 10:38 AM
#2

Problemet behöver inte vara individerna i sig. Grejen är att de som säljer kaninerna till djuraffärerna ofta (om inte alltid) har fruktansvärda förhållanden (detta även i Sverige om det inte ändrats). De är inga seriösa uppfödare. De är grossister som ska producera så mycket varor som möjligt. Därför tar de kull på kull på honorna med vilka hanar som helst utan att veta något om deras föräldrar, sjukdomar m.m. De brukar även leva väldigt trångt då de som håller på med grossisthandel bara tänker på pengar.

Djuraffärer kan ibland kalla dem för "privata uppfödare", men uppfödare är inte = bra uppfödare som följer lagar, regler, rekommendationer och har ett sunt tänk när det kommer till Avel i helhet.

MOJ
4/29/17, 10:44 AM
#3

Jag tycker inte att man ska köpa från djuraffär. Även om dom har fina burar, så är det en stressig miljö. Kaniner från djuraffärer tas ofta för tidigt ifrån sin mamma, och det är inte bra. 

Mycket bättre och säkrare att köpa ifrån uppfödare. Då kan man också få träffa föräldrarna, och om dom är trevliga så brukar också ungarna bli det.

Ljungåsen
4/29/17, 11:00 AM
#4

Absolut nej till att köpa djur i djuraffärer. På marsvin iFokus finns en bra artikel som förklarar varför. http://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull

Carolineee
4/29/17, 11:08 AM
#5

Min första kanin köpte jag i zooaffär. Han var den mest goaste och keligaste kanin. Helt tam på en gång. Det märktes att dom pysslat med honom mycket. Han blev 12 år. Jag visste inte då att man borde köpa av uppfödare.

Min nästa kanin köpte jag av uppfödare och han har tyvärr varit helt omöjlig att lyfta. Han är nu 6 år gammal och läget har inte ändrats ett dugg. Jag förstår att alla kaniner inte gillar att bli lyfta men ibland blir man ju faktiskt tvungen att lyfta upp sin kanin så det är ju bra om dom inte är livrädda att bli lyfta. Så länge han får skutta omkring på golvet så är allt frid och fröjd och han är inte rädd för mig och sambon. Men känner han av att vi ska lyfta upp honom gläfser han efter handen och ibland lyckas han få in en träff och biter oss (så det börjar blöda)

[EM L]
4/29/17, 11:47 AM
#6

Kan berätta en historia för er när jag köpte Mira.

Som då handlar om Djuraffärer.

Det var en dålig och bra dag på samma gång.

Jag vaknade och skulle till skolan. Gick in till min Ponke som jag trodde låg och sov.

Han vaknade inte när jag öppnade buren, rörde vid honom och han vaknade inte, rörde vid honom en gång till och upptäckte vad som hade hänt😕

Ögonen fylldes med tårar, sprang in till pappa och skrek med gråten i halsen.

-Ponke är död!!!

-Vad nu? sa han tillbaks.

-Ponke är död… snyftade jag och sprang tillaka till den döda kaninen.

Min pappa som trodde att det var vår 18 åriga katt som hade dött, nej det var det inte.
Han kom in i rummet och hans ögon fylldes med tårar. Vi satte oss i köket och jag skrek att jag inte ville gå till skolan, det behöver du inte sade han och vi fixade en fin plats för ponken med en burbotten till en hamster bur och hans favorit filt. Jag satte mig ner och klappade honom och sörjde.
Min pappa gav en mängd förslag på djur vi kunde ha.

-Hund? Undulat? Marsvin? Hamster? Katt? frågade han.

-Inget av dom du nämner… Vill bara ha tillbaks Ponke.

Han letade efter en mängd olika platser att köpa en kanin.

En timme senare satt vi i bilen i snöstorm påväg till Värnhemstorget. Där i Djuraffären så hade dom världens sötaste kaniner.

Jag kollade på hanen som var en Viltgulbrokad lejonkorsning. Han var söt, men den svartochvita honan fick mitt hjärta.

Dom hade stora burar och köpte från någon uppfödare som jag inte riktigt kommer ihåg.

Jag satte i bilen påväg hem glad och lycklig och grubblade på namn samtidigt som jag pratade tyst med Mira som satt i en kartonglåda med lufthål.

Väl hemma så fick buren en stor rengöring. Vi tvättade burbotten och hällde i nytt spån och fixade vatten samt lite mat och hö.

Hon vande sig vid hemmet fort och jag lyfte henne som hon var gjord av glas.

Nu är hon den keligaste kaninen jag hade kunnat tänka mig.

Annons:
tiger tok
4/29/17, 12:05 PM
#7

Aldrig köpa från djuraffär! De köper oftast in djuren från massavlande grossister, även om de säger att dem är från seriösa uppfödare. Även om individerna i sig är trevliga, köper du en trevlig djuraffärs kanin (eller annat djur!) bidrar du till att denna grossist Avel fortsätter, köp aldrig från djuraffär!

emmafemma05
4/29/17, 4:12 PM
#8

Tack för svaren! Håller helt och fullt med om att uppfödare är det bästa allternativet :)

taxidriver142
4/30/17, 5:18 AM
#9

Jag har köpt de flesta av mina kaniner i djuraffär och har inte haft några problem med det. I vissa delar av landet kan det vara svårt att hitta någon uppfödare i närheten. Då kan zoobutiker vara ett bra alternativ.

EvyKiwy
4/30/17, 12:16 PM
#10

Beror ju på djuraffären okså, djuraffären där jag bor åker till uppfödare och tittar och väljer ut kaniner och man kan få kontakt med uppfödaren om man ber om det i djuraffären, plus att dom har djuren i ett enskilt rum så man måste säga till i personalen om man vill titta på nån

Chinesecrestedlover
4/30/17, 2:52 PM
#11

Skulle inte köpa från djuraffär. Mina val hamnar på att köpa från uppfödare eller ta hand om en omplacering. 

Väljer helst omplacering, känns bra att hjälpa ett djur som behöver ett livslångt hem så att denne slipper hamna i "omplaceringskarusellen" och flytta runt en massa. Tar dessutom gärna de lite mer oönskade om jag har hittar sådana, alltså kanske rädd/aggressiv/avlivningshotad eller dyligt. Eftersom jag har väldigt mycket erfarenhet av kaniner, så har jag inga problem att ta mig an kaniner som andra kanske inte vill ha. Har inga barn så det gör liksom ingenting om de inte vill kela, bits osv. De får leva bra kaninliv oavsett om de vill interagera med mig eller inte. Stor bur och Hage till det, utomhus med möjlighet att gräva och naturligtvis med en kompis eller flera. 

Ibland hamnar dock valet på en uppfödare…som med min senaste kanin (som tyvärr försvann spårlöst i december 2016 tillsammans med brorsan, bodde ihop, båda var kastrerade). Min syrra skulle skaffa kanin och visade mig bilder på uppfödarens hemsida…det fanns kaninungar kvar och jag hade precis förlorat min senaste kanin…behöver jag säga mer, haha. Blev tokkär ❤️ Japantecknad dvärgvädur, rex/satin.  Men huvudsakligen så har mina senaste kaniner varit omplaceringar. 

/Chinesecrestedlover

Mosen04
4/30/17, 3:18 PM
#12

Jag tycker det är okej, så länge det är bra uppföda och friska djur, som blir omhändertagna på bästa möjliga sätt, men kunnig personal som tänker på djurens bästa. Personalen ska också bara sälja djur till personer dem finner skulle bli en bra djurägare. Så länge djuren är friska och mår bra, och bli omhändertagna på bästa möjliga sätt tycker jag det är helt och hållet okej.

Carinawilm
4/30/17, 10:38 PM
#13

Jag praoade i djuraffären vi köpte 3 av våra 4 kaniner. Djuren har det jättebra där, dem bor med sina syskon (tjejer för sig och killar för sig) och dem bryr sig verkligen om djuren i förstahand. Sålänge det är en bra djuraffär som tar hand om djuren så tycker jag det är okej

Annons:
MOJ
5/1/17, 12:03 PM
#14

#13 Du vet ju bara hur dom har det på djuraffären. Vissa djuraffärskaniner har det inte alls bra hos sin uppfödare, tex vid massupfödning. När du köper från uppfödare får du kolla och titta, så att dom har det bra. Många djuraffärskaniner tas också för tidigt från sin mamma. Även fast just den djuraffären är bra, så tycker inte jag att man ska stödja djuraffärer för att det offta är en stressig och dålig miljö för kaniner. Det bästa för kaninerna är att inte stödja djuraffären🐰

Carinawilm
7/8/17, 11:52 PM
#15

#14 asså dem hade mammorna där med ungarna så dem födde väll upp där, dock vet jag inte om honan parades där eller ej men ungarna föds där iallafall. Men jag ser vad du menar men andra djuraffärer.

Sagaeleanor
7/9/17, 12:37 AM
#16

stötta inte butikshandel med djur, köp ifrån en uppfödare. Enkelt.

Upp till toppen
Annons: