Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1412 ggr
Yatzy99
2017-04-28 20:13

Trycksår - salva?

Hej!
Har en kaninkille här hemma som är "frigående" i mitt rum. Misstänker nu att han börjar få trycksår då han har en pälslös liten fläck på ena bakfoten (på hälen). Huden är rosa och ser inte irriterad ut, så det verkar inte gått så långt eller vara allt för kritiskt. Har lagt madrasser och mattor i stora delar av rummet för att göra det mjukare för honom men undrar om man behöver smörja in med någon salva eller liknande? Och vad för nån använder man då?

Annons:
Twix*
2017-04-28 20:54
#1

Jag har använt "superbra hundsalva"

Kaninenochjag
2017-04-28 21:07
#2

Gröna Helosan ❤

gibbla
2017-04-29 12:08
#3

Grön Helosan vet jag rekomenderas, fungerade dock inte på min kanin men du kan ge det ett försök!

Yatzy99
2017-04-29 13:18
#4

Tack för svaren! Kanske får ta o prova grön helosan. Vet ni om det är dåligt för kaninen att få i sig det? Kan tänka mig att det kanske inte är jättebra, men tänkte om han får för sig att slicka bort det…

Smultrondraken70
2017-05-01 21:02
#5

Inotyolsalva (som man använder till spädbarn). Funkar bra till hälarna på mina.

Yatzy99
2017-05-01 23:03
#6

Har provat aloe vera nu i några dagar. Läste att man kunde göra det och att det inte var farligt ifall de fick i sig det. Tycker dock inte det funkat så bra…varken blivit bättre eller sämre. Har däremot hört mkt bra om inotyol så blir nog att gå o köpa det imorgon. Tack för svar!

Annons:
Maleficum
2017-05-02 11:10
#7

Jag har använt rent ullfett på Kenzie när han började få sår på sina hälar. Funka jättebra och de blev fina riktigt fort.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Yatzy99
2017-05-02 21:23
#8

Aldrig hört om det faktiskt! Provar med inotyol nu och ser hur det går, blir det inte bättre är det väl bara att prova vidare. Får bara hålla koll så det inte utvecklas till ett sår..

Han har fått en kal fläck på andra bakfoten nu också…vilket jag tycker är konstigt då han numera har tjocka filtar och en madrass i nästan hela rummet. Samtidigt är det ett stort rum vilket gör att det finns ett par golvplättar som han fortfarande hoppar på..men tycker ändå det har blivit betydligt mjukare för honom. 🤔

Upp till toppen
Annons: