Beteende, hälsa och skötsel

Trycksår - salva?

2017-04-28 20:13 #0 av: Yatzy99

Hej!
Har en kaninkille här hemma som är "frigående" i mitt rum. Misstänker nu att han börjar få trycksår då han har en pälslös liten fläck på ena bakfoten (på hälen). Huden är rosa och ser inte irriterad ut, så det verkar inte gått så långt eller vara allt för kritiskt. Har lagt madrasser och mattor i stora delar av rummet för att göra det mjukare för honom men undrar om man behöver smörja in med någon salva eller liknande? Och vad för nån använder man då?

Anmäl
2017-04-28 20:54 #1 av: Twix*

Jag har använt "superbra hundsalva"

Anmäl
2017-04-28 21:07 #2 av: Kaninenochjag

Gröna Helosan ❤

Anmäl
2017-04-29 12:08 #3 av: gibbla

Grön Helosan vet jag rekomenderas, fungerade dock inte på min kanin men du kan ge det ett försök!

Anmäl
2017-04-29 13:18 #4 av: Yatzy99

Tack för svaren! Kanske får ta o prova grön helosan. Vet ni om det är dåligt för kaninen att få i sig det? Kan tänka mig att det kanske inte är jättebra, men tänkte om han får för sig att slicka bort det...

Anmäl
2017-05-01 21:02 #5 av: Noraniki70

Inotyolsalva (som man använder till spädbarn). Funkar bra till hälarna på mina.

Anmäl
2017-05-01 23:03 #6 av: Yatzy99

Har provat aloe vera nu i några dagar. Läste att man kunde göra det och att det inte var farligt ifall de fick i sig det. Tycker dock inte det funkat så bra...varken blivit bättre eller sämre. Har däremot hört mkt bra om inotyol så blir nog att gå o köpa det imorgon. Tack för svar! 

Anmäl
2017-05-02 11:10 #7 av: Maleficum

Jag har använt rent ullfett på Kenzie när han började få sår på sina hälar. Funka jättebra och de blev fina riktigt fort.

Hemsida
Deviantart, foton, teckningar och målningar
Instagram

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.