Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 692 ggr
Den vilda djungelkvinnan
4/16/17, 1:23 PM

Bruten baktass och måste avlivas!

Min nyinköpta belgiska jätteunge har på något sätt lyckas bryta sin baktass väldigt illa. Enligt veterinären är avlivning bästa och egentligen enda alternativet pga hans unga ålder och framtida tyngd… Jag är så ledsen, han hann inte ens få ett namn ju! :'( Han sitter just nu i sin bur och alldeles strax ska en vän som är jägare skjuta honom då det tar minst en timma i bil till veterinär idag då det är söndag.. Jag är så ledsen vet inte vad jag ska göra! Namnet får bli Elliot som vi funderar på, fy vilken hemsk dag detta blev!

Annons:
Chinesecrestedlover
4/16/17, 2:00 PM
#1

Enligt veterinären som inte ens sett kaninen? Det låter ju på det som du skriver att ni inte ens träffat en veterinär? Verkar drastiskt att avliva utan att ens få kaninen ordentligt undersökt, men jag kanske missförstod ditt inlägg?

Hade en kanin (visserligen dvärg) som lyckades fastna med foten och knäcka till den (på något vis i sin bur), hans fot var lite "böjd" resten av hans liv (blev 11,5 år, olyckan hände när han kanske var 4-5 år). Han klarade sig utmärkt trots sin "knasiga" fot. Även haft en kanin (ca 3 kg) som verkade förlamad (attackerad av en katt innan jag tog in henne, hittekanin) men som sedan fick tillbaka sin rörlighet efter en kort tid med sjukgymnastik, hon klarade sig fint resten av sitt liv och skuttade på som vilken kanin som helst. 

Skulle låta veterinären undersöka kaninen om detta nu inte är gjort, kan se illa ut men behöver ju inte nödvändigtvis vara så illa att det inte läker ihop och kaninen kan få ett bra liv trots sin skada.  Verkar som sagt drastiskt att avliva innan veterinären undersökt och kanske röntgat kaninen m.m. Om jag nu inte missförstod ditt inlägg då…oavsett så beklagar jag. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Den vilda djungelkvinnan
4/16/17, 2:05 PM
#2

Kaninen har inte varit hos veterinären men foten är helt AV, den hänger. Har fött upp kaniner i många år tidigare så jag vet hur en bruten tass ser ut.. Veterinären sa att det finns ingen möjlighet att laga en bruten baktass på en 12v gammal kaninunge med tillräckligt gott resultat för att den ska må bra att väga 7+ kilo senare. Veterinären tyckte till och med att avliva hemma var bättre för att kaninen ska slippa transporten. Vilket högst otrevligt inlägg.

Chinesecrestedlover
4/16/17, 2:23 PM
#3

Hej igen!

Ok, då förstår jag. Beklagar att den blev så svårt skadad😕. 

Förstår inte vad du menar med otrevligt inlägg, jag tyckte bara att det lät konstigt att avliva en kanin utan att den undersökts. Du skrev inte speciellt mycket i ditt första inlägg om kaninens tillstånd annat än att veterinären sagt si och så. 

Dessutom så har jag som sagt erfarenhet av kaniner som skadat sig och som återhämtat sig och levt bra och långa friska liv efter det (kaninen som var "förlamad" tyckte många att jag skulle avliva t.ex, det tog någon vecka eller två och så var hon bra; hon fick senare sju små ungar och levde ett bra liv ihop med andra kaniner). 

Gav bara råd utifrån vad du skrivit. Tyckte att det skulle vara tragiskt om du skulle avliva din kanin utan att det kanske var nödvändigt.  Absolut inte menat som något otrevligt. 

Beklagar återigen det tragiska som inträffat. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Den vilda djungelkvinnan
4/16/17, 2:26 PM
#4

Kanske överreagerade lite .Jag kanske är lite känslig mitt i kaoset. Det är iaf en skitjobbig situation och han är en så trevlig kanin.. Känns förjävligt att han ska behöva dö så ung! :'(

Chinesecrestedlover
4/16/17, 2:31 PM
#5

Ja, men det förstår jag. Otroligt tråkigt 😕 

Vila i frid lilla plutt❤️ 

Mvh/Chinesecrestedlover

[EM L]
4/16/17, 3:35 PM
#6

🌺Vila i Frid fina kanin🌺

Tusen miljoner styrkekramar från mig och Mira🤗

Annons:
Den vilda djungelkvinnan
4/16/17, 4:36 PM
#7

Usch jag är helt lam. Kan inte acceptera att detta hänt men får ändå ta mig samman för dottern. Fy som jag hade längtat efter att ha en BJ så händer det här. Snäll, lugn, tam och social redan. Helt fantastisk kille! :'( Tror inte jag skaffar någon mer kanin alls efter detta. Vill gråta floder!

Smultrondraken70
4/16/17, 9:00 PM
#8

Styrkekramar till dig❤️ Jag känner verkligen med dig! För några år sedan blev vi också tvungna att avliva en 12 veckors unge, orsaken var söndervriden has led. Hon hade aldrig blivit återställd ens med operation, och vet tyckte att avlivning var det mest humana.

Emmai
4/16/17, 9:17 PM
#9

Du gjorde vad som var bäst för kaninen, så den slipper lida. Styrkekramar till dig från mig o mina två långöron där ute <3

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Upp till toppen
Annons: