Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 685 ggr
Hästbäst
2017-04-16 11:44

Köpa inavlad kanin?

Sådär starstade en undersökning istället, ni får jättegärna svara. Men inavlad menar jag först och främst i ett led (mor-son eller far-dotter). Och såklart att kullen varit friskt och det var i den anledningen man tog kullen (ifall kaninen bar på dolda defekter) dvs en testkull.

Hästar är våra bästa vänner

Annons:
[Blue_Lugia]
2017-04-16 12:06
#1

Kasta inte skit på mig nu, men var menas med testkull? För mig skär det lite i mig att tala om test när det gäller inavel. Det är ju ändå liv det handlar om. Jag är långt ifrån kaninexpert men jag bara rålade få se denna tråd.

liljegren
2017-04-16 12:08
#2

Alla defekter är inte synliga.. nu har jag visserligen läst att det är avkomman till den inavlade som påverkas, sällan att den första generationen inavel påverkas. Jag har dock svårt att se syftet i en sån PARNING.

Lojs
2017-04-16 12:14
#3

Jag hade inte haft problem med att köpa en sällskapskaninkanin ur en sådan kull om uppfödaren hade en plan och bra koll på linjerna. Dock skulle jag inte avla på den personligen.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Hästbäst
2017-04-16 12:16
#4

Eftersom dvärgvädurar (som jag har) och framförallt satinrex och rex är väldigt drabbade av bettfel och det är något man försöker få bort ur aveln. Så gör man testkullar mellan besläktade individer för att se om de bär på ex bettfel eftersom det då kommer fram om de bär på den genen. Om ungarna får bettfel så tar man ur släktingarna ur Avel för att förhindra att sprida genen. Men om inte så vet man att släkten är fri från bettfel och man kan fortsätta avla. Det är så jag förstått det, är ingen expert men har läst om det.

Hästar är våra bästa vänner

tinybus
2017-04-16 12:53
#5

Hellre en linjeavlad än en som inte är.

Chinesecrestedlover
2017-04-16 13:49
#6

Skulle inte köpa en inavlad kanin. Vill ha friska kaniner och det känns alldeles för osäkert att en sån kanin är och förblir frisk genom livet. Mina kaniner (har dock inga just nu) har alltid varit mina familjemedlemmar och jag ställer stora krav på friska och sunda individer. Aldrig haft en kanin med bettfel eller dylikt.  

Skulle inte avla så heller om jag skulle vilja ta en kull, oavsett anledning så tycker inte jag att det är försvarbart. Inavel ger sjuka individer (förr eller senare) och det är ju liv det handlar om. Att "testa" sina linjer på detta sätt tycker jag låter helt sjukt. Dessa "testkaniner" kommer ju till världen oavsett om det är ett "test" och om dessa då är inavlade ungar till eventuellt sjuka individer dessutom…det låter inte seriöst eller djurvänligt för fem öre i mina öron; så nej jag skulle aldrig köpa en sån kanin eller stötta sådan avel/en sån uppfödare. 

/Chinesecrestedlover

Annons:
Peak303
2017-04-19 13:18
#7

Jag personligen har inget emot inavel så länge det görs där man har koll på vad man sysslar med och vet vad man ger sig in på. 

Kaniner är inavelståliga och det är först när du dubblar två dåliga gener som skit dyker upp. Inavlar man på kaninerna hela tiden så är det ju självklart att det inte alltid slutar bra. Men är det inavel lite då och då i ett led så är det inga problem i mitt tycke. 

Är det en kull som är 25% inavel (syskonparning). Tar du där sen en unge ur den kullen och parar utåt, så blir ju ungarna i nästa generation 0% inavel. 

Just nu avlar jag på hoppkaniner där inavels procenten är väldigt låga oavsett (om nu kaninerna inte tar saken i egna händer). Men avlade tidigare på utställningsdjur och jag har inga problem med inavel så länge man vet vad man korsar. Och kan plocka djur ur Avel om något skulle dyka upp.

-'  Malin Hultman _- Medarbetare på Kanin & Naturfoto
_Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Lund, Skåne
Portfolio | Instagram | Kaningenetik

Fridaaaa
2017-04-19 14:03
#8

Jag hade kunnat köpa det - om jag vet att personen som gjort det är kunnig kring det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: