Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 904 ggr
CamillaS
4/11/17, 11:36 PM

Vilken sele?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, har lite funderingar kring selar. Har just nu en bröstsele till min kanin, vilken jag har hört ska vara bra för att den är rymningssäker osv. Men jag tycker själv att den är väldigt jobbig att sätta på och min kanin gillar inte alls det här momentet då jag ska sätta på honom selen. Jag har licksom ingen bra teknik när jag sätter på selar. Kan då tänka mig att Zingo som han heter blir frustrerad för att det tar för lång tid att få på den och försöker då bita i remmarna. Så jag funderar på vilken sele skulle vara bäst i vårat fall? Har funderat lite på bogsele eller en vanlig H-sele att prova med. Men vet inte, det är så svårt att välja. Kan även tillägga att han tycker det är lite läskigt att vara i sele speciellt när det kommer andra människor, cyklar, eller barnvagnar osv. Har försökt att hitta folktomma platser att träna på men tycker det är svårt att hitta sådana här i kring samhället. Vad har ni för tankar kring detta?

Annons:
Ulvelin
4/12/17, 6:49 PM
#1

är han dragig och sprallig så ska du vänja honom vid att stå stilla och ett litet tips? när du sätter på en bröstsele är att först lägga den rätt på kaninens rygg sen ta halsbandet och knäppa samtidigt som att du lyfter på framtassen och tar brastbandet och sen knäpper magbandet men om du har en väldigt lugn kanin som lyssnar till minsta lilla rörelse tycker jag att du ska ha en bogsele

CamillaS
4/12/17, 11:12 PM
#2

Nja asså han är inte jätte dragig i vanliga fall, det är i så fall om han blir skrämd av något som han kan bli lite dragig.
Tack för tipset. Jag satte på honom selen ikväll för att träna lite med honom. Det gick faktiskt ganska bra. Eller ja när jag skulle prova det som du skrev så han jag bara knäppa fast halsremmen och sedan när jag skulle föra in tassen fick han panik och hoppade ner från min famn med selen halv knäppt. Stackarn. Gick efter honom och lyfte upp han i famnen och klappade lugnande på honom. Han lugnade snart ner sig men att ta i hans tassar är verkligen inte poppis. Så jag har för mig att det var på youtube jag såg ett annat tips?. Att man lägger ut selen platt i famnen, lyfter upp framdelen på kaninen och sedan placerar selen under kaninen då landar framtassen automatiskt i hålet där den ska vara och sedan är det bara att knäppa båda remmarna. Då behöver jag inte ta i hans hans tass alls.
Det fungerade konstigt nog bra. Jag gjorde om det några gånger och han var jätteduktig! 😃❤️
Så nu är jag glad om denna teknik fortsätter att fungera bra för oss.

Har du/något tips? hur jag ska träna honom så han inte tycker det är så läskigt med människor, barnvagnar cyklar osv?

Fridaaaa
4/13/17, 10:01 AM
#3

Finns bröstsele som har knäppe även vid halsen - testat det?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
4/13/17, 1:29 PM
#4

#4  Alla bröstselar har väl knäppe vid halsen? Eller är jag helt borta nu XD

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Fridaaaa
4/13/17, 1:40 PM
#5

#4 Beror på vem som syr dem.
Reglerbart har alla - vad jag vet, men just knäppe har inte exakt alla, men få som gör utan. Men tänkte om det var någon sån sele

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CamillaS
4/13/17, 3:25 PM
#6

Den har knäppe på halsen med. :)

Annons:
Fridaaaa
4/13/17, 5:38 PM
#7

#6 Toppen :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

evve90
4/21/17, 2:14 PM
#8

Söker ett kanin hus,  någon som har något över?

Fridaaaa
4/21/17, 3:31 PM
#9

#8 Du får skapa en försäljningstråd :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: