Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 583 ggr
[EM L]
2017-04-09 18:37

Varför gräver hon just där???

Hej!

Mira har börjat tokgräva i ett hörn i sin bur. Jag har inga problem med att hon gräver. Men hon gräver där hon kissar… Vilket är jättejobbigt! Allt spån blir fuktigt och även höet. Jag småstädar hennes bur varje dag.

Varför gräver hon just i det hörnet där hon kissar?

Annons:
[EM L]
2017-04-11 11:49
#1

Puttis!

sossos
2017-04-11 12:24
#2

Kan inte svara på varför hon gräver i just det hörnet, men kaniner brukar föredra att gräva i hörn och gömslen där hålan inte syns för fiender. Vill du att hon ska gräva någon annan stans kan du kanske sätta in en låda med sand, det brukar vara populärt och förmodligen väljer hon den istället för kisshörnet :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

eelliieeee
2017-04-11 12:27
#3

Hon kanske gräver där bara för att hon kan ;) Nej, men du tror inte att det fuktiga spånet påminner mer om t.ex. jord än vad det torra gör? Nerkissat spån är ju lite mer packat och fuktigt, precis som jord är. Kanske känns det mer naturligt för henne att gräva där än att gräva i andra delar av buren. Jag gissar bara nu så kanske är helt ute och cyklar ;D

smellcaramell
2017-04-11 13:07
#4

Har du möjligtvis några andra djur? Kan vara så att hon vill sprida kisslukten för att hävda sitt revir :)

[EM L]
2017-04-11 21:27
#5

Att ställa in en låda med sand går nog inte.

#4 Fiskar=) Men dom lever i vatten.

sossos
2017-04-12 06:50
#6

Kan du lägga sand eller jord i ett annat hörn av buren då? Amnars finns nog inte så mycket att göra :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Upp till toppen
Annons: