Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 719 ggr
batmanthebun
4/7/17, 10:38 PM

Kanin lös, trycksår?

Hej! Hur gör nu som låter era kaniner gå lösa för att slippa trycksår? Jag har själv en hermelinhona som får springa löst, med en öppen bur hon kan springa ut och in från med djup spånbädd och har mattor på golvet så hon inte halkar runt när hon busar runt. 

Men hur gör ni för att minimera risken för trycksår? Går ju inte att ha mjukt i hela området kaninen befinner sig i (min är lös i sovrummet), räcker det att fixa flera mjuka ställen hon kan sitta (hon har sin bur, en hundsäng och min säng hon gärna sitter i) eller ska man försöka fixa mjukare och mera mattor? Vill ju inte att min lilla tjej ska få obehag för att hon får vara och röra på sig. 

Hon har gått löst sen i Oktober och börjar märka en viss kalhet på hennes hälar på baktassarna, smörjer och masserar med vaselin 2ggr om dagen cirka 1 vecka tillbaka då jag hört allt för många skräckhistorier om kaniner som tvingats avlivas pga att trycksår inte behandlats. 

Vill ju inte tvinga sötnosen att sitta i buren hela dagarna för det är ju inte ett sånt vidare liv det heller, så har ni tips? och tricks tar jag gärna emot dem!

Annons:
eelliieeee
4/8/17, 3:08 PM
#1

Jag har en kaninhona på mitt rum som går lös och för att minimera risken för trycksår har jag tre väldigt tjocka mattor som täcker nästan hela golvytan. Hon brukar också va i min säng som är mjuk. Om din kanin börjar få en antydan till trycksår måste du först få bort orsaken som ligger bakom, som i detta fall är golvet. Att smörja och massera utan att ta itu med orsaken gör varken till eller från. När en av mina utomhuskaniner började bli kal på hälarna gjorde jag precis som du, alltså smorde (dock med inotyol och inte vaselin) och masserade men det blev inte bättre förrän jag la på två lager tjockare handduk på rampen i buren. Jag skulle försöka lägga mattor (tjocka och mjuka eller med t.ex. yogamatta under om du har tunnare mattor) på största möjliga yta för att kaninen ska kunna hoppa runt som vanligt, men utan att riskera att tappa mer päls på hälarna. Buren som du har spånbädd i är jättebra för att förebygga trycksår :) Hoppas det löser sig för din lilla tjej!:)

batmanthebun
4/8/17, 3:25 PM
#2

Just nu har jag gjort en Hage till buren som jag lagt två madrasser (så hagen är ungefär som en dubbelsäng) som en temporär lösning då jag snart ska byta rum. 

Får åka in nästa vecka och matt handla, finns det några mattor som är extra bra, om vi bortser från att de är tjocka och inte halkar runt?

eelliieeee
4/8/17, 4:21 PM
#3

#2 Det låter som en bra, temporär, lösning!:) Jag har tre "korvmattor", alltså en matta med massa små "korvar" som sticker upp eller hur man nu ska förklara haha. Jag har mattor med tjockare och längre korvar och tycker att det funkar jättebra. Hon kan gräva ner sig lite i korvarna och det är väldigt mjukt att hoppa på. Dock funkar detta inte om man har en stökigare kanin för ALLT fastnar i den. Finns säkert mer praktiska mattor men jag tycker att dessa funkar :)

Smultrondraken70
4/8/17, 8:46 PM
#4

Ikeas Toftbo badrumsmattor funkar bra för våra, mjuka o sköna o halkar inte runt,och då har vi ändå en Rexpälsad med jättekänsliga hälar.

Upp till toppen
Annons: