Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1855 ggr
[Maria-Gerbiler]
4/7/17, 1:45 PM

Kompostgaller som grävskydd?

Hej hej!

Äntligen har jag pratat med min bostadsförening och de har gått med på att jag får skaffa utekaniner! ^^

Just nu håller jag på att planera hur buren ska se ut och det finns en fråga som ständigt återkommer: Kan man ha kompostgaller på marken runtomkring  buren/inhägnaden som grävskydd/vallgrav? Alltså att gallren "ligger ned" och är fastsatta med tältpinnar, sten eller dylikt. Jag tänkte att det är trevligare för kaninerna om de får tillgång till att  gräva inuti buren/inhägnaden och jag vet inte hur bra det skulle fungera att gräva ned galler (sten i vägen etc).  

Idén är att  om kaninerna börjar gräva tunnlar som sträcker sig utanför burens område finns det 0.7-1 m skydd av kompostgaller. Hur långa (horisontell riktning) gropar brukar kaniner gräva? Håller kompostgaller mink och andra grävande rovdjur borta? Jag bor i Uppland, vilka mer rovdjur bör man tänka på?

Förstår att man skulle kunna använda fyrkantsgaller, men det verkar vasst att gå på.

Tack på förhand! :)

Annons:
Pollos
4/7/17, 2:41 PM
#1

Tror dom kan gräva ganska långa tunnlar, kan du inte gräva en vallgrav och sätta i galler i marken runt buren? Vi tänker nog ha nät i botten och sedan sätta en back med jord som dom kan gräva i, känns mest praktiskt, men såklart lite tråkigt alternativ :)

[Maria-Gerbiler]
4/7/17, 3:45 PM
#2

Jo, det skulle vara det bästa alternativet om jag hade möjlighet.  Problemet är att jag har lovat att kunna flytta på buren ifall det behövs vilket blir lite mer omständigt/destruktivt för trädgården med nedgrävda galler.  Men om jag inte hittar något alternativ så kommer jag nog att lägga galler  i botten av buren och kanske lägga en gräsrulle över. :P Vilket nät kommer du att köra på? Tror du att det går bra med kompostgaller?

hellah
4/7/17, 3:55 PM
#3

Tror du upptäcker tunnlarna innan de blir för långa. Då får du fylla igen dem :-)

Pollos
4/7/17, 6:33 PM
#4

#2 Ja okej då är det ju inget alternativ. Vi kommer köra minknät. Är rädd att dom kan få igenom foten i kompostgaller och fastna, men vet faktiskt inte om det stämmer.

Semlan100
4/7/17, 6:49 PM
#5

Vet många som har kompostgaller i botten och det funkar jätte bra utan att kaninen fastnar, är det för små och "vassa" hål är det ju ännu mer oskönt att gå på

tiger tok
4/8/17, 7:39 AM
#6

#5 kompostgaller i botten, stackars kanin tassar att gå på det! Men till ts, du kan ju lägga nät i botten och sedan ha sand eller gräsrulle ovanpå, så hade vi, gick mycket bra!

Annons:
HalmbyDjurgård
4/9/17, 12:55 AM
#7

Jag tycker inte det är några större problem med kompostgaller! Förresten "växer det in" i market/gräset väldigt fort så hos oss har det aldrig varit något problem. Gräver kaninerna mycket så skulle jag köra på något finmaskigare. Annars blir det inte så bekvämt för kaninerna att hoppa på när det är massa gropar överallt.. Hos oss kör vi mest med byggstängsel i botten. Då blir det ett stort sammanhängande stycke med ram runt. (Väldigt lätt att flytta runt om man vill.) På de permanenta gallerbottnarna lägger jag halm och byter strö emellanåt, precis som i en vanlig bur men mer sällan. Då blir det mjukt och skönt. På vissa burar har vi hönsnät i botten, men lite mer riskabelt då rävar kan få sönder det. Vissa burar har putsnät, men där är det också i regel halm på. Vi bor i Uppsala och när det gäller rovdjur så är det mest problem med duvhök. T.o.m. hundgården har nät ovanpå p.g.a. hökarna. (Vi har bara små hundar just nu.) Vissa dagar cirkulerar uppåt 15 hökar samtidigt ovanför vår tomt/skog och dom tvekar inte på att ta STORA kaniner. Vi har blivit av med kanin på det sättet.. Eftersom vi har hundar så undviker nog rävarna våran tomt (men det finns mycket räv runtomkring!) Mink finns det också här. Mina föräldrar blev av med en stor flock höns på en natt. Minken klättrade på husväggen, 1,80 m högt och fick loss en ventil och kröp in. Den bet ihjäl alla höns och klättrade ut igen. Minkarna är smidiga, starka och otroligt kluriga! Dom är vi nog räddast för (när det gäller kaninerna) men som tur är har vi själva inte haft besök av någon ännu.. :)

[Maria-Gerbiler]
4/20/17, 12:28 PM
#8

Tack så jättemycket för era svar, jag har läst och funderat mycket på era kommentarer! :)

Det blev till slut fyrkantsnät i botten av hagen eftersom vi kommer att få kaninungar hit och när jag hälsade på dem förra veckan kunde de ta sig igenom kompostgaller. Sedan blev jag nojig för att de skulle gräva underjordiska gångar som är svåra att täppa igen. :P Vi kommer att lägga kompostjord över och en gräsrulle.

#7 Det var intressant att du nämnde det där med duvhök. Jag bor också i Uppsala och vi har ofta duvhökar på tomten, så det får bli fyrkantsnät även i taket av hagen. Minken ska jag se upp för också!

MOJ
4/20/17, 5:32 PM
#9

Min förra kanin fick gräva tunnlar, och hon grävde bara nedåt. Hon kom aldrig ut genom hennes hål. Hon tyckte det var väldigt kul att gräva, och det tror jag dom flesta kaniner tycker. Jag skulle rekommendera att inte lägga nät på marken, och om kaninen gräver så kan man hålla koll så att den inte gräver sig ut. Då kan du bara blockera det med en sten. (:

HalmbyDjurgård
4/20/17, 10:59 PM
#10

Då säger jag tvärtom! ;) Mina gräver sig ut på en gång! Dom bygger långa tunnlar dessutom och det går fort! En natt räcker lätt! Jag skulle aldrig låta dom gå på marken utan nät i botten om jag inte är med och bevakar! Jag har nät i botten till alla burar. Dessutom vågar jag inte ha burar utan nät i botten pga alla rovdjur.. Isåfall är det bättre att lägga nät och sen göra en kulle med jord så dom kan gräva innanför buren.

Upp till toppen
Annons: