Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 888 ggr
Semlan100
2017-04-07 13:00

Är kaninen så kändlig som alla vill tro?

Hej, funderat på detta angående att en kanin endast tål 10 graders temperaturskillnad. Men samtigigt har jag läst på en anna sida att kaninen är inte så känslig som de flästa människor vill påstå och därför klarar en temperatursskillnad på 20 grader lätt utan problem. Hur ser ni på det hela? Är kaninen så känslig som de flesta människor vill påstå eller mer tålig än det flesta tror, en kanin klarar ju kyla bättre än värme. Anledningen till att jag frågar är för att min kanin som just nu bor i vårat garage (ca 15+ där inne) och går ute på dagarna snart ska flyttas ut så fort vi får buren. Är nog aldrig mer än 5- Ute under natten nu när våren börjar. Skulle jag kunna he ut henne nu då? Då hon kommer ha ett bo isolerat med halm:)

Annons:
smellcaramell
2017-04-07 13:05
#1

Det är lite som att fråga "kan en människa gå ut utan jacka när det är -5 grader?" Ja det är klart en människa kan göra det, men det betyder inte att det är bekvämt. Bara för att kaninen klarar större temperaturskillnader betyder det inte att det är bra 🙂

Semlan100
2017-04-07 18:38
#2

#1 jo men på sidan ja läste stod det att en kanin lätt klarar en 20 graders skillnad utan några problem, så antar att dom nog menar att det inte är "oskönt" osv för kaninen:)

Semlan100
2017-04-07 18:40
#3

Sen har ju en kanin lite mer päls än en människa som bara går ut i tröjja, går ju inte att jämföra direkt men förstår hur du menar. Men samtidigt kommer hon ju ha ett hus fyllt med halm som också värmer en hel del

Semlan100
2017-04-07 18:40
#4

Sen har ju en kanin lite mer päls än en människa som bara går ut i tröjja, går ju inte att jämföra direkt men förstår hur du menar. Men samtidigt kommer hon ju ha ett hus fyllt med halm som också värmer en hel del

tiger tok
2017-04-08 07:35
#5

Fast den måste ha en vinterpäls om det är minusgrader om den ska bo ute!

hellah
2017-04-09 10:26
#6

Tror det kan bero på vilken sorts kanin det är. Kaniner börjar byta päls vid stora temperaturskillnader, det är därför en ska vara försiktig. Pälsbytet tar rätt lång tid (en av mina håller på 5 månader med att fälla vinterpälsen) Kanske rex-kaniner  är tåligare?

Annons:
[EM L]
2017-04-09 15:04
#7

TS har du kollat källan? Stämmer det på flera ställen? Att en kanin tål 20 graders skillnad låter inte troligt.

Semlan100
2017-04-09 18:25
#8

7# ska försöka hitta sidan där jag läste det

Helena89
2017-04-10 09:47
#9

Jag tror säkert det finns kaniner som tål 20 graders skillnad. Men om du har en kanin i 15+ så kommer att sätta bara en tunn vinterpäls för att inte svettas ihjäl där den bor. Har du en kanin i -5 grader så kommer den behöva tjockare vinterpäls, även om den har halm (du vill ju inte heller att kaninen ska sitta och frysa i sin bolåda hela tiden heller). Att sätta vinterpäls bygger mycket på ljuset, så kaninen har troligtvis redan satt sin vinterpäls och kommer därför inte att sätta ny vinterpäls förän till hösten igen. Alltså kommer inte kaninens päls att anpassas för den temperaturskillnaden som blir. Det är säkert inte farligt för kaninen att komma ut men jag skulle inte tro att det är skönt för kaninen. 

Se på hundar, många hundar har päls men fryser ändå när dom är ute på vinter, just för att dom bor större delen av tiden inomhus i värme och därför anpassas inte pälsen efter utetemperaturen.

CurreKanin
2017-04-11 11:51
#10

Kaniner som vistas i mer än 12 grader C skall INTE flyttas ut i en lägre temperatur.  Du får vackert vänta med att flytta ut tills det är 12 grader ute på natten. Se också upp med temperaturer på 24 C och mer. Kaniner lever i de temperaturerna, men då kan de söka skydd i form av skugga eller ännu hellre under marken! För utomhuskaniner kan det räcka med att de är inomhus en kortare stund för att de skall fälla vinterpälsen, såa tt ta in dem för litet gos framför tv:n är inte att rekommendera.

Upp till toppen
Annons: