Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 1192 ggr
sossos
4/6/17, 12:05 PM

Bygga hägn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu planeras det för fullt här hemma då vi ska bygga en större, ordentlig Hage till Frida, och hennes framtida kompis.

Vi har haft många idéer, tanken är att det ska vara av murarnät och vi har tillgång till ca 30-35 m.

Måtten på bilden stämmer kanske inte riktigt och liknande men det är själva idén vi har. Vi har då fyra ordentliga reglar fästa i marken med stolpskor i hörnen, en på mitten av vardera långsida samt en i mitten av kortsidan för att lätt kunna fästa en dörr.
Ca. 10cm nät grävs ner vid kanterna. Blir det populärt att gräva lägger vi antingen stenplattor eller hönsnät längs kanterna.

Vi har inget fast tak utan satsar på många gömställen samt två lager med bärnät över, kanske får vi lägga en regel över de två stolparna på mitten för att stadga upp.

Dörren byggs med 45x45 mm reglar och fästs med gångjärn i en av hörnstolparna och med låsanordningar i stolpen på mitten av kortsidan.

Här kommer kaninerna att få vara så mycket vädret tillåter. Under somrarna kanske hela dygn men under vintern mest under dagarna.

Detta är som vi tänker nu, vad tror ni?  Behöver verkligen veta om detta inte är en bra idé, hur jag bör tänka osv, så hoppas verkligen ni vill hjälpa till!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
tiger tok
4/6/17, 12:21 PM
#1

Tycker det ser bra ut! Men varför kan kaninerna inte bo där hela tiden?

sossos
4/6/17, 12:37 PM
#2

#1 Men vad bra! Tack🙂

Dels så vill jag hålla den fräsch och vid mycket regn kommer det bli lerigt när jag går omkring där samt kaninerna skuttar runt. Dels har jag ingen upphöjd tillräckligt stor bur att sätta in där på vintern. Sen har vi ju en väldigt fin bur på 2.4x1 m som är torr och fräsch hela tiden, så vid dåligt väder och på nätterna under vintern kommer de bo där, vet att i alla fall Frida ogillar att bli blöt och lerig om tassarna, då sätter hon sig och kurar på en torr plats, och de gångerna är buren större och bättre än ett hus i hagen 🙂
Dessutom vågar jag nog inte riktigt lämna de där hela tiden eftersom det inte är ett superordentligt tak/ nät under marken.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

sossos
4/7/17, 4:37 PM
#3

Fler som har funderingar?

Tror ni det skulle funka att böja ut överkanten på murarnätet? Känns säkrare mot typ mink - även om jag inte tror att de finns här.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tixEntry
4/7/17, 5:26 PM
#4

Jag tycker det låter väldigt bra.👍

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Maleficum
4/7/17, 8:43 PM
#5

Ser helt underbart ut! Hade inte tackat nej till något liknande på landet (med smårutigt bra nät och ordentligt tak och diverse krypin i olika höjd så det skulle kunna funka som kombinerad voljär och kaninhage :) Tyvärr finns inte riktigt platsen och framför allt inte den jämna markytan som behövs för det :( Riktig lyx du ha att ha plats att bygga!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

sossos
4/10/17, 1:40 PM
#6

Men så bra att det inte verkar helt omöjligt i alla fall! Kör väl på något liknande då. Lite surt att gräsmattan  jag har tillgång till är avlång, då ja räknat och det blir fler kvadratmeter som en kvadrat, desto mer surt är att det växer ett träd framför buren vilket gör att jag inte kan koppla hagen dit. Skulle också vilja ha större men våra gräsmattor är utspridda över hela tomten med allt möjligt mellan sig, så det är inte möjligt :/ Men men, bättre än inget är det i alla fall ;-)

#5 Men så surt, låter ju toppen annars! Får offra en bra kaninhoppningsplats men det är det förhoppningsvis värt :P

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
tiger tok
4/10/17, 8:34 PM
#7

Kan du inte ha trädet i hagen? Svårt att sätta nät ovanför då kanske?

sossos
4/10/17, 10:17 PM
#8

#7 Ja det och så går flera grenar för lågt för att man ska kunna ha nät under. Och det går inte att bygga runt om🙈

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Upp till toppen
Annons: