Annons:
Etikettallmänt
Läst 355 ggr
sossos
4/5/17, 7:35 PM

Ang. livmoderscanser/kastrering

Har lite funderingar om livmodercanser. Det är ju väldigt vanligt bland honor och man rekomenderar att kastrera honan innan 2 års ålder. Har funderat på att kastrera Frida. Hon är från början en hittekanin så egentlig ålder är svår att veta. När hon blev upphittad gissade/sa veterinären på/att hon var 1.5 år. Och detta var sommaren 2015, så alltså 1.5 år sedan. Det skulle betyda att Frida nu är ca. 3 år gammal. Är det för sent att kastrera nu, eller om 6-12 mån till och med? Om livmoderscanser börjat utvecklas, försvinner detta med kastreringen? När blir det för sent att kastrera? Tack på förhand!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Fridaaaa
4/5/17, 7:41 PM
#1

Nej det är inte försent att kastrera :) 
Hade inte vågat när de är över 4-5 år däremot.
Ja det försvinner med kastreringen så länge det inte spridit sig till andra kroppsdelar cancer

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
4/5/17, 7:44 PM
#2

#1 Varför hade du inte vågat då? :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Fridaaaa
4/5/17, 7:47 PM
#3

#2 Är större risker med att söva en äldre kanin.  Så därför hade jag inte vågat. Visst kan gå bra - men jag personligen hade kastrerat innan 4-5 års ålder :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
4/5/17, 7:50 PM
#4

#3 Okej, så det har ingenting att göra med cansern? Lille Skutt kastrerases som 5 åring, var dock på gränsen för att vi vågade, känns osäkrare med en hona dessutom :) Hur vet man om cansern har spridit sig?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Fridaaaa
4/5/17, 7:51 PM
#5

#4 Hur menar du? Att jag inte vågar efter viss ålder? Nej beror på sövningen.

Det märker man inte förrän de öppnar kaninen eller röntgar - om kaninen har cancer vill säga.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
4/5/17, 7:55 PM
#6

#4 Jo tänkte nog så, är inte helt klar själv - ganska trött… När man väl öppnat upp, måste man avliva om cansern spridit sig för långt då? Kan man be om att röntga innan? Ledsen för många frågor men vill verkligen reda ut mina funderingar nu, om du förstår ;-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Fridaaaa
4/5/17, 7:59 PM
#7

#6 Tror det beror helt på, nog svårt att göra, beor på hur mycket det spridit sig osv.
Vet på min svärmors hund, hade det spridit sig. Och fanns inget att göra.

Röntgen är ju rätt dyrt oftast

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
4/5/17, 9:21 PM
#8

#7 Men vad svårt allt blev nu, vill ju verkligen inte förlora min älskling. Har dock inte möjlighet att kastrera just nu, men kanske i höst då❤️

Vet du möjligen ungefär vid vilken ålder cancern börjar sprida sig mer? Det är självklart svårt att säga men den hinner kanske inte sprida sig så långt på t.ex. 8mån.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Fridaaaa
4/5/17, 9:33 PM
#9

#8 Det är omöjligt att svara på tyvärr

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
4/5/17, 10:14 PM
#10

#9 Misstänkte det :/ Tack ändå!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

kanin/höna
4/5/17, 11:07 PM
#11

cancer är inte något som alltid kaniner får utan något som kan bli. extremt svårt att veta till och med på människor om det spridit sig eller om man lyckats få bort allt. en operation är alltid riskabel. men man får själv överväga vad man hoppas mest på. en sövning eller av själva operationen kan gå jätte fel men också jätte bra. en kanin kan leva jätte länge utan cancer och inte bli gammal alls innan cancern redan spridits.

Fridaaaa
4/6/17, 9:34 AM
#12

#11 Livmodercancer är väldigt vanligt på honkaniner.
Så har man möjlighet - så är kastrering det bästa. Större risk för livmodercancer än att en kastrering går fel. Idag är det väldigt vanligt att man kastrerar kaniner av båda könen, och så länge kaninen är frisk och det är bra veterinär så är risken minimal att det går fel.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: