Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1170 ggr
Wella
4/4/17, 7:18 PM

Kissar plötsligt på golvet :-(

Har en kaninhane på 7 månader som från första dagen alltid kissat i sin toalåda. Inte en enda gång har någon "olycka" hänt utanför. Så plötsligt idag kissar han på golvet i sin Hage. Vad kan detta bero på, och vad kan man göra? När detta hände hade han precis varit ute lös på uteplatsen en stund, kan det haft med saken att göra? Hann han inte till lådan kanske? Han bor utomhus med en tvåvåningsbur och en Hage.

Annons:
Wella
4/4/17, 7:19 PM
#1

Och toalådan är på övervåningen

abcö
4/4/17, 7:52 PM
#2

Om det bara hänt en gång så kan det ju vara att han inte hann till lådan. Men upprepas det flera gånger kan man ju fundera vad det kan bero på.

Jag hade en kanin en gång i tiden som plötsligt började kissa överallt på golven inomhus från att ha skött sina behov klockrent på lådan. Men han var 11 år gammal  och jag antar att i den åldern kanske det kan bli "fel" på funktioner som tidigare funkat bra.

Wella
4/4/17, 8:08 PM
#3

Ja precis. Är de gamla så kan de ju bli lite virriga. Vår katt gjorde så när hon blev gammal. Jag hoppas verkligen att detta var en engångsföreteelse för min kanin.

CurreKanin
4/5/17, 8:46 AM
#4

I den åldern har våra kaniner blivit mindre noga - men vi har flera kaniner så det har troligen med revir att göra. Om toalådan inte är tömd tillräckligt ofta - så amrkerar de sitt missnöje på så sätt.

hellah
4/5/17, 11:41 AM
#5

Könsmogen? Eller städa toalådan?

Wella
4/5/17, 6:24 PM
#6

Toalådan byter jag varje dag, så tror inte att det beror på det. Och det är väl rätt sent för att bli könsmogen vid 7 mån?

Annons:
emms
4/8/17, 5:25 PM
#7

Definitivt hormoner som spökar. Kastrera honom så bör det gå över. Men vänta inte för länge! 

Det är vår, han är hane. Han markerar revir.

Emma

Wella
4/11/17, 1:58 PM
#8

#7 Han har inga testiklar, har varit hos veterinären med honom. Det har hänt vid ett tillfälle till, han kissade på mattan bredvid toalådan den gången. Han har blivit lite jobbig överlag, gräver som en galning och biter sönder mattan han har.

hellah
4/11/17, 3:07 PM
#9

 #8 " gräver som en galning och biter sönder mattan han har." helt naturligt kaninbeteende, skulle jag säga :-)

Upp till toppen
Annons: