Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 528 ggr
MaCa75
2017-04-02 09:01

Vistas i uteburen?

Hej allihopa :) Mina killar har nu varit inomhus hela vintern och jag funderar lite på när de kan börja vara ute i sin utebur? Jag förstår ju att det måste ske successivt, börja med kortare stunder och öka vartefter. Men vilken temperatur bör det vara utomhus när man börjar låta dom vara ute eftersom de varit inomhus hela vintern? Det är en dvärgvädur som var ute hela förra sommaren och en dvärglöwen som kom till oss som 8 veckors unge i slutet av sommaren och bara fick vara ute i koppel lite varje dag eftersom den äldre var könsmogen och vi bara har en utebur men nu är de ju båda kastrerade och bästa kompisar så de måste ju få vara ute tillsammans också! Med tanke på att de har fin päls båda två så klarar de ju av att vara ute naturligtvis och om man vänjer dom lite dag för dag borde det väl funka men jag funderar som sagt på utetemperaturen? De har ett hus upphöjt ordentligt från marken i buren, dock inte fodrat men vind-och regntätt, dessutom mycket halm på golvet. Några goda råd och förslag?? Tacksam för alla svar! Mvh Marie Baxter & Pixels matte

Annons:
Meja H
2017-04-02 10:37
#1

Det ska vara lika varmt ute som inne innan man tar ut dom😃

smellcaramell
2017-04-02 10:57
#2

Får skilja max 10 grader i temperatur, gäller även på hösten när man sks ta in dem. Så har ni 20 grader inne ska det vara minst 10 grader ute under hela tiden kaninerna är ute(är de ute hela dygnet måste ni ha koll på temperaturen på natten då det är kallare).

tinybus
2017-04-02 12:58
#3

De kan vara ute dagtid nu, men på natten är det fortfarande för kallt.

smellcaramell
2017-04-02 14:00
#4

#3 Beror på var i landet man bor, här är det fortfarande minusgrader även på dagarna så här är det inte lämpligt att ta ut innekaniner än. :)

hellah
2017-04-02 16:51
#5

Tror inte du ska "vänja" dem utan flytta ut direkt när temperaturen är lika ( eller max 10 graders skillnad). Annars tror jag att päls"bytet" kommer i olag

MaCa75
2017-04-03 08:23
#6

Tack för goda råd!! Bor i Norrköping så ganska långt söderut men det är ju fortfarande kallt på nätterna även om det inte är minusgrader just nu iaf! Dagtid ligger tempen på 15-20° vissa dagar där buren står men sen plötsligt så är det ju bara 5° igen om dagarna, klassiska svenska aprilvädret;) de får nog vänta tills fram i maj tror jag!! Tack för all respons!! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: