Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1811 ggr
😎44
2017-03-30 20:14

Äta hus???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har en kanin på 8 v fyller 9 imorgon! Jag undrar om det är farligt för henne att äta sitt trä hus? Eller är det dåligt för hennes tänder att bita på gallret till hennes bur? Kan man råka ge för mycket knäckebröd? 🙂 skulle vara tacksam för svar!😉

Annons:
tinybus
2017-03-30 20:16
#1

Beroende på om trät är behandlat med något så kan det vara obra, ja. 
Bita på gallret är inte bra då det skadar tänderna och är ett beteende som uppkommer när kaninen är uttråkad och/eller hålls på för liten yta. 
Knäckebröd innehåller spannmål vilket inte är bra i mängder för en kanin, så ja, det kan bli för mycket.

😎44
2017-03-30 20:22
#2

Tack!!!❤

tiger tok
2017-03-30 20:46
#3

Knäckebröd, pellets,kaningodis och gnagarblandningar är godis, skall bara ges av en liten bit av max en gång i veckan! Vissa kaniner kan behöva lite mer pellets för att hålla hullet, men många kaniner klarar sig helt utan det! Att den biter på gallret är inte bra för tänderna, lägg in pinnar och grenar från t.e.x äppel träd och päron träd, ge inte björk på vintern (går bra att ge björk mellan att knopparna slagit ut tills dess att löven ramlat av). Se även till att kaninen ALLTID har hö och vatten, man kan även ge lite grönsaker, pellets kan ges om kaninen lätt blir smal! Vilket slags trä är huset gjort av? Hur gammal är din kanin?

😎44
2017-03-30 21:33
#4

Tyvärr vet jag inte vad det är för trä på huset då det följde med buren, (köpte buren begagnad på blocket!) 🙁 hon är 9 veckor imorgon. Hö har hon alltid och rent vatten! Vi ger 1 morot om dagen och 1 liten gurkstav, blir det lite grönsaks rester så brukar hon få det men det är inte så ofta! tack!! ❤

tinybus
2017-03-30 21:40
#5

#4, morot är också godis och ska ges i liten mängd. Typ 2 cm max åt gången.

😎44
2017-03-30 22:13
#6

Oki! Tack då vet jag!😉 är 100x50x60 tillåtet på en kaninbur? Om inte så har jag en för liten och då bet jag varför hon biter på gallret!!

Annons:
Mysisa
2017-03-31 01:40
#7

Hur aktiverar du henne? Jag upplever att kaniner vill vara ute ur buren så mycket som möjligt för att upptäcka omvärlden. 
Blir hon inte korrekt aktiverad kanske hon gnager för att hon är uttråkad tänker jag.
Kan också vara nyfikenhet eftersom hon är så liten än

minavitas.wix.com/kennel

tiger tok
2017-03-31 06:49
#8

Buren är godkänd, men det är ändå en mycket liten yta för en kanin! Finns det ingen möjlighet för er att ha henne lösgående? Sök på typ "lösgående kanin" på Google!

CelsiusT
2017-03-31 10:46
#9

Om din kanin inte beräknas bli större än 3kg så är buren precis godkänd, men det är den absolut minsta ytan man får hålla en kanin på. I naturen lever kaniner på några hektar yta Ochska har mycket behov av att skutta och hoppa. En kanin biter på tex huset för att hens tänder växer och behöver slipas ner och då behöver kaninen gnaga på något lite rejälare. Huset är troligtvis inte alls farligt att bita på men kaninen tycker nog det är roligare att bita i grenar. Ger du sly och grenar så kommer kaninen bli nöjdare. Att kaninen biter på gallret tyder på uttråkning och/eller för liten yta/större springbehov. gallerbitning är mer skadligt för kaninen och bör åtgärdas. Se till att det inte finns några elsladdar eller annat skadligt för kaninen i rummet så kan den få komma ut och springa. Många kaniner fungerar utmärkt att ha frigående som en hund eller katt och låta buren stå öppen så den kan gå dit och äta o dricka och kissa/bajsa. tips? är att kök ofta har väldigt få farligheter för kaniner. En kompis har sin kanin lös i köket dygnet runt och har en grind till övriga huset.

Medarbetare på westernridning.ifokus

😎44
2017-03-31 14:34
#10

#7varje gång jag kommer hem från skolan släpper jag ut henne tills kl 9 på kvällen! Och hon har en leksak med bjällra i som hon kan bita på och en aktiveringsboll. Är det förlita så får ni järna komma med förslag!

😎44
2017-03-31 14:36
#11

#8 tyvärr går det inte att ha henne frigående och har läst jätte mycket om det! Men tack ändå!

tiger tok
2017-03-31 19:25
#12

Varför inte? #11 Respekterar självklart att det inte är möjligt för alla, men tänkte om det var något problem jag kanske kan finna en lösning för?

😎44
2017-04-01 09:32
#13

Jag har skilda föräldrar…. Men det kanske inte spelar så stor roll. Men jag vill helst ha uppsikt på Nowa (kaninen) för att hon biter på allt även utanför buren och jag vill inte att hon ska stoppa i sig något giftigt 😐 det finns vissa saker som inte går att flytta på osv….. Sen vill inte mina föräldrar ha en frigående kanin 🐰 🙁 vill självklart hennes bästa!

Annons:
Helena89
2017-04-01 15:34
#14

#13 Det går inte ha henne frigående på ditt rum? Tänker om ditt rum går att kaninsäkra? Kanske är mindre problem än att kaninsäkra hela boendet.

Meja H
2017-04-01 15:38
#15

Du kan ju ha en Hage som hon kan gå in och ut och med lite leksaker 😃

😎44
2017-04-01 22:56
#16

#15 hade tänkt samma sak nu det senaste men jag har inte råd med en Hage men sparar! ;-) #14 jag har jätte mycket inne på mitt rum som hon inte får bita på och som inte går att ta bort! :-S och det känns väldigt osäkert att lämna henne utan uppsikt en hel skoldag! Då får jag en oro om hon biter på något som varken är bra för tänderna eller magen :-/

😎44
2017-04-01 22:56
#17

#15 hade tänkt samma sak nu det senaste men jag har inte råd med en Hage men sparar! ;-) #14 jag har jätte mycket inne på mitt rum som hon inte får bita på och som inte går att ta bort! :-S och det känns väldigt osäkert att lämna henne utan uppsikt en hel skoldag! Då får jag en oro om hon biter på något som varken är bra för tänderna eller magen :-/

Helena89
2017-04-04 16:22
#18

#16 Med kompostgaller kommer man väldigt långt. 4 st galler kostar runt 70-120kr. Du kan köpa en sats först till att börja med och sen komplettera med fler fram igenom om du vill ha större. Av kompostgallret kan du antingen göra en större Hage som kaninen får bo i och ha buren där inne. Eller så kan du "stängsla" bort farliga områden av rummet.

Helena89
2017-04-04 16:23
#19

4 galler kostar 100kr på biltema och jula tex

kaninpiss
2017-04-04 20:14
#20

Jag tänkte på det där att kaninen biter på gallret.

Jag tror inte att det måste bero på att den är underaktiverad. Vår kanin gör precis likadant. Men han biter inte i gallret hela tiden han är i buren utan det är exakt samma tid varje morgon för vår kanin. Han vet att han blir utsläppt kl 7 varje morgon. Och råkar vi vara lite sena så börjar han bita hysteriskt i gallret tills vi kommer och öppnar. Han är ju ivrig och vill komma ut. Men på natten biter han aldrig i gallret. Han har som en inbyggd klocka och han har helt accepterat att han måste vara i buren över natten. Annars har vi honom lös inomhus stor del av dagen. Minst 8 timmar brukar det bli att han får springa fritt och utforska. Tack vare att jag och sambon jobbar olika tider kan vi ha det så.

Annons:
😎44
2017-04-05 17:25
#21

Nowa har slutat nu med att bita på gallret under dagarna😊 vet inte om hon biter på det när jag sover men jag har alltid nu under flera nätter vaknat vid kl 4 på morgonen pga av att hon biter på gallret…. Ungefär som #20 skriver fast jag släpper inte ut henne på golvet på morgonen men det känns som att hon har en inbyggd väckarklocka och försöker hålla mig vaken tills pappa kommer ner och säger till mig att äta frukost och när jag väl gått upp så slutar hon och lägger sig i toaletten och vilar 😑😐😉😊

kaninpiss
2017-04-05 21:29
#22

#21 Men tror du inte att du skulle kunna släppa ut kaninen en stund på morgonen innan du åker till skolan? Menar inte kl 4 men den tid du stiger upp och medan du gör dig klar typ, kanske kaninen kan få springa lös en stund. Annars förstår jag om hon blir rastlös att sitta i buren hela natten och sen hela dagen tills du kommer hem.

😎44
2017-04-07 07:19
#23

#22 ja, det kan jag men nu för tiden biter hon bara när hon vill att jag ska gå upp… Varje morgon kl 05:25 och så slutar hon att bita på gallret när jag väl gått upp. Men kan göra det ändå😉🙂:)

Upp till toppen
Annons: