Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 589 ggr
Maaliinn
2017-03-29 21:32

Intro

Behöver lite hjälp. Håller på att introducera två kaniner. Hona och kastrerad hane. Dom har bott tillsammans sedan söndag. Först va det hon som juckade och han va duktig och låg stilla. Senare blev det lite buffande och hon stod med svansen rakt upp. Från och med igår blev det mer kaos. Han gör attacker mot henne och springer efter så fort hon vänder ryggen till. Det har varit en hel del brottning och pälsflygande. Imorse vaknade jag av ett skrik. Såg inget då men senare under dagen upptäckte vi ett ca 2cm hack i ögonsnibben på honan. Sambon särade på dom då när jag inte var hemma och sen nyligen har jag sett att hon har flera sårskorpor och kala fläckar på rygg/sidan och rumpan. Han har blivit som hon var tidigare. revirbajsar och stryker hakan överallt. Är detta normalt? Jag förstår att detta är en del av ett intro och att dom måste reda ut allt. Men klyvna öronsnibbar, sårskorpor och massa små kala fläckar? Är han för hårdhänt? Dom är särade på nu med galler mellan? Ska jag fortsätta introt eller ge upp? Man vill ju inte att någon ska bli skadad och få några inre skador. Tacksam för lite råd.

Annons:
Hellokittyfail
2017-03-30 21:39
#1

att hårtussar flyger är ju en del, och intron tar tid, tålamod och kan vara lätt eller svårt. Hårtussar och jagandet är vanligt och viktigt eftersom kaninerna ska bestämma vem som har mest makt osv. Dock är jag inte säker på när honan faktiskt blir biten. Jag hade intro med en kastrerad hane och en hona, det gick bra men nyligen har hon bitit honom ovanför ögat, men annars går det bra. Jag tycker du ska försöka en gång till även om det är svårt och man vill ju inte att någon ska komma till skada. Men förekommer bitande igen så får du flytta isär dem tycker jag.

Emmai
2017-03-31 12:57
#2

Mina hanar började bråka så hårtussar yrde runt i luften första gången dom träffade varann. Sen fick dom väl vara i varsin bur med Hage, så dom bara kunde se varann mellan gallren. De fick dom väl vara i ca 1 år (kanske lite överdrivet lång tid) innan vi provade att släppa ihop dom igen. Då funkade de super! Då två hanar inte går ihop får dom endast vara tillsammans i hagen, under uppsikt. Nu sen ett tag tillbaka är dom best friends forever och har väldigt kul tillsammans, ger varann massage o springer runt i hagen :D

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

Upp till toppen
Annons: