Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 520 ggr
Lilloanne
2017-03-24 00:50

Kanin som ofta är lös i magen

Min lille kaninherre på 6 år har alltid varit känslig i magen. En gång fick han oerhörd diarre och fick dropp av veterinär. Men sen har det varit bra, ingen mer diarre. Men han är ofta lös i magen. Ibland en gång i veckan, ibland mer sällan. Han mår bra på allt annat vis och älskar sin pellets och det hö han får. Men jag funderar ändå på om jag ska testa att byta foder? Vad ska jag isåfall börja med att byta, pellets eller hö? Har ni några tips? på bra pellets? Den jag har nu heter Dogman - det gör höet också.

Annons:
Katti
2017-03-24 07:01
#1

Sluta helt med pellets så lovar jag att han kommer bli mycket bättre i sin mage, troligen helt bra! Pellets är inte på något sätt livsviktigt för kaniner, det finns inte en enda vildkanin som äter pellets 🙂.

Kaniner mår ypperligt på bara ett bra hö och lite grönsaker. På sommarhalvåret är det så klart bättre med färskt grönt, men hö ska finnas i buren även då om kaninen vill ha det. Det är viktigt med en gradvis ölvergång till färskt, men det ger sig ju naturligt om man plockar mer och mer när det nu på våren spirar i markerna!

När det gäller hö så är det bättre att försöka få tag på sånt som inte har legat i en påse en längre tid. Det är viktigt att det är grönt och luktar gott!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

tiger tok
2017-03-24 07:31
#2

Precis, trappa ned på pelletsen tills du inte ger något alls, och hö från bönder brukar vara bra, kanske kan du köpa från någon i bonde i närheten?

tinybus
2017-03-24 11:20
#3

Säger som de andra, sluta med pelletsen och försök att få tag på ett grövre hö. Dogman hö är ju kända för att vara mest damm, så är inte så konstigt att magen blir knas när den itne får några ordentliga fibrer att jobba med.

Upp till toppen
Annons: