Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 469 ggr
carolineleven
2017-03-21 15:42

Avmagring, infektion och andingsproblem.

Jag har varit till veterinären tre gånger för regelbundna sprutor för min treåriga blandrashona(kanske 100% fransk vädur utan papper), men hon är inte frisk. Hon har gått ner ett halvt kg på tre veckor!

Under vinter har hon börjat snarka mer och mer, sedan nysa och harkla sig. Jag läste på nätet att det inte var så ovanligt med åldern, och att det nog inte var förklyning(hon har inget snor eller snortäckta tassar), med sedan märkte jag att hon åt dåligt och var mager. Jag gav henne mer och mer pellets, tills hon gått från 1dl till 2-3dl per dag av rabbit selective.

Min kanin harklar sig(som vi gör när vi har slem) och nyser ibland, men vet säger att hon inte är förskyld(inget snor). Jag tror hon har något i halsen, men det har varit så här i flera veckor och vet hittar inget. Det blev bättre när jag byttre från spån till remiss, men det har hon börjat äta, så det blir att pröva lättströ nu, eller bara hö över tidningspapper.

Vet upptäckte mjällkvalster och pga avmagring fick hon ivomec mot kvalster och mask, men hostan(ej konstant), snarkningar och tillfällig väsande andning hade han ingen bott på, hennes lugnior lätt normala. Jag tror höet är medelmåttig kvalite, jag bytte från spån till remiss i toaletten(resten av buren har mattor) så hon nyser mindre. Hon hoppar och har sig, men har inte lika mycket energi som förut.

Jag tog henne till vet Hedemora smådjurspraktik 6 mars som var rekommenderat av flera kaninägare(och min mamma litar på honom med sina hundar) och det upptäcktes att hon hade mjällkvalster. Hon fick Ivomec mot både kvalster och mask(om det är mask hon har).

Beviplex har hon fått för att få upp aptiten och bli piggare. Vetalgin har hon fått för magen. Sedan har hon nu fått ivomec och beviplex en gång i veckan i tre veckor via injektioner hos vet. Senaste gången jag var där var i dag, men då hade hon nya bekymmer. Först så gick hon från 4,7kg till 4,15kr på tre veckor. Under den tiden trappade jag ner till 1dl pellets igen, så kanske det är felet. Jag har prövat förut att trappa ner pelletsen och hon blev riktigt hänging och åt inte mer hö för det(jag ska köpa hö från en ny person och se om det blir bättre).

I lördags sanerade jag hela buren och hon var i sin transportbur i tre timmar. När hon kom tillbaka till buren såg jag att hennes ena öga var kladdigt med vit slem. Hon har ibland problem med det ögat med att det blir rött när det är extra dammigt i henne bur(som när jag byter en del av mattorna i buren i taget) med det har aldrig varit kletigt. Hon åt pellets men knappt något hö och hon drack inte. Jag tvångsmatade med vatten under söndag natt, blötte pellets i vatten, gav gurka för vätska, truggade med torrt majs, masserade magen lätt, och ringlade honung över höet(jag ska pröva att blöta och lägga lite i taget ifall det blir mindre dammigt för henne) och hon började äta på riktigt när hon väl fått hö i sig. Hon är forfarande hänging men äter och dricker lite. Jag har koll på kissning, bajs och hur mycket hon dricker och äter.

Jag har fått två slags ögondroppar till hennes infektion (som lett till inflammation), och ett slags salva till hennes haka(när jag tvångsmatade med vatten blev hon vått och det torkade in i håret) så att hon inte får eksem där. När vet rakade under hennes infekterade öga(det finns ett glapp mellan ögat och under ögonlocket och det är där damm kommer in lätt) hittade han en ofarlig utväxt, som förmodligen inte kommer behöva opereras.

Jag är rädd och ledsen och arbetslös, men det försäkring, så jag gör så gott jag kan, men jag önskar att jag åkt in för harklingarna tidigare.

Borde jag lassa på med pellets tills hon gått upp i vikt, nu när jag är rätt så säker på att det inte är mask? Kanske höja till tre dl? Jag ska fixa nytt hö på en gång, men det kanske inte duger åt henne heller. Hon har förut varit rätt så nöjd med pellets, och bara ätit litet hö. Jag ska köpa nytt pellets och se om det inte är så att det jag har är dåligt(det var ett litet hål i påsen när jag köpte det).

Annons:
carolineleven
2017-03-21 17:48
#1

Jag glömde att säga att hon får två sorters ögondroppar mot torra tårkanaler. Dammet kanske inte var en så stor grej, det här kan hjälpa. Jag hoppas han rekommenderar röntgen nästa gång vi ses, för jag har inte råd med den om han inte rekommenderar den och försäkringen tar det.

Upp till toppen
Annons: