Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 506 ggr
catosi
3/20/17, 7:37 AM

Trycksår

Hej! Har några frågor angående trycksår och början på trycksår. 

Om de e så att ens kanin har trycksår så måste man ju göra de mjukare i buren som t.ex lägga in filtar och skaffa ett extra tjockt lager strö/halm. Men om inte de hjälper vad ska man göra då?

 Man kan ju smörja/massera tassarna, ska man använda inotylon eller finns det något ännu bättre?

Om trycksåren kommit till de stadiet när man måste ha bandage hur ska man linda och med vad? 

Har läst någon stans att man inte ska använda bomull i bandaget utan päls. Funkar all päls då (Hund, häst, katt)? 

Kan kaninen vara utomhus och skutta med bandaget? 

Hur ofta ska man byta?

Det var några frågor angående Trycksår, ni får gärna berätta mer om de också. Tack i förhand!

Annons:
Linjen
3/20/17, 1:12 PM
#1

Hej.  Jag startade en liknande tråd för ett tag sedan http://kanin.ifokus.se/discussions/58c55f5bce12c4633a006659-borjan-till-trycksar-underlag-utebur?4d712496b9cb462141046e5a-1 (vet inte hur det fungerar att länka, men hoppas att det fungerar)

Jag fick tipset om att smörja med en salva som heter Locobase Repair. Den finns på apoteket och är en rätt fet salva. Nu blev min kanins tassar bättre innan det blev sår, så jag behövde aldrig smörja honom. Bor din kanin ute eller inne? Jag gissar att det är bra att ha en så naturlig miljö som det går för kaninen. Min kanin fick nog problem av att han hade en matta i sin Hage, när jag släppte ut honom i hans vanliga bur/hage utomhus blev det bättre (han har bott på altan under vintern). Gräsunderlag kanske är mjukast och skonsammast för dom?

Jag har tyvärr inte några tips? egentligen men kommer läsa svaren du får då min kanin verka ha lätt för att drabbas av det.  Om det är så att du har en kanin med mycket sår är det nog bra att låta en veterinär kolla på det. En kunnig veterinär kanske kan visa hur du enklast ordnar ett hållbart bandage också då det kanske är svårt på en liken kanintass. Är det infekterat kanske man behöver receptbelagd salva eller liknande tänker jag.

Upp till toppen
Annons: