Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1221 ggr
carolineleven
2017-03-19 20:46

Hur länge utan avföring?

Hur länge kan en kanin hålla sitt bajs inne innan det blir farligt? Min kanin brukar alltid ha svårt att få igång magen efter att jag har städat hennes bur. Sedan igår har hon bara klämt ur sig små bajspluttar och kissat. Hon äter litegrann(pellets och gurka slukade hon rätt så fort) men äter inte sitt hö eller sin hårda majs(jag gav henne som godis, men hon har inte ätit). Hon är lite slö och verkar ha svårt att få något ut sig när hon sätter sig i bajslådan.

Hon ska till veterinären på tisdag för andra bekymmer, men hur farligt är det att vänta tills dess om hon äter med några timmars mellanrum? Jag prövade att massera och hon verkar inte ha så ont att hon säger till.

Annons:
[EM L]
2017-03-19 21:03
#1

Åk till veterinären så tidigt som möjligt! Hon måste få i sig vatten och hö också.

Det är jättefarligt för kaninen att hålla inne bajset. Nästa dag kan kaninen vara död.

Varför har hon svårt att få igång magen efter du har städat  hennes bur? Det ska nämligen inte vara så.

CamillaS
2017-03-19 21:05
#2

Jag skulle nog säga att du borde åka in så fort som möjligt med henne. Det kan gå fort när dom blir slöa och slutar äta. Och stopp i magen kan bli allvarligt väldigt snabbt.

Oj då, skrev samtidigt som den första personen.

minibini
2017-03-19 21:07
#3

Ring til veterinären du ska till och fråga dt kan vara bra för dem att veta att det är mer de ska kolla på och då får du profisionella råd

carolineleven
2017-03-20 01:07
#4

Hej. Hon har nu kissat, men inte bajsat än. Jag gav henne mer gurka, eftersom den bajsklutt jag kunnat hitta var väldigt liten och torr. Jag tror inte hon druckit någor vatten.

Jag sanerade hela buren med starkare medel än jag någonsin gjort förut för att bli av med mjällkvalster, det luktar nog inte som hennes bur alls nu. Hon kan vara så att hon håller sig en halv dag när jag rengör så grundligt(hon bor på mattor med kompostgaller runtomkring sig, så jag brukar bara byta översta lagret av mattorna en gång i månaden, hennes toalett flera gånger i veckan förstås). Men hon har inte hållig sig såhär länge förut. Jag ringer direkt imorgon och stannar hemme och ser till att hon äter.

Jag tror jag kan använda en grej jag brukar göra rent öronen med för att dricka vatten.

carolineleven
2017-03-20 02:15
#5

Jag satte mig i buren och sprutade in vatten i hennes mun i omgångar. Till slut åt hon av den torra majsen, sedan verkade hon försöka kissa och bajsa(jag tror hon åt lite av sitt bajs, jag hann inte se). Jag blötte pellets så nu tror jag hon fått i sig nästan en dl vatten. Jag tog sedan några skedar honung och ringlade över höet, så hon började äta det. Jag hoppas hon fortsätter.

Upp till toppen
Annons: