Annons:
Etikettallmänt
Läst 1132 ggr
kanin_lover<3!
2017-03-19 19:30

Får inte kaniner (hjälp mig)

Hej! Jag vill så gärna ha en kanin men får inte. Mina föräldrar säger nej för att alla förutom jag och min mamma är pälsdjur allergiker och så vet vi vad vi ska gör när vi åker bort. Så kan ni snälla hjälpa mig att få mina föräldrar att ändra sig?😃

Annons:
Jojaton
2017-03-19 19:34
#1

Om ni har så mycket allergi i familjen tycker jag att det låter väldigt klokt att inte skaffa kanin.

Johanna - Instagram

minibini
2017-03-19 19:55
#2

tyvär tror jag #1 har rätt men jag kan kolla om det fins alergivänliga raser någon som vet någon ras?? kan kolla lite på näten och i skolan i morgon

Aleya
2017-03-19 19:57
#3

Om ni är allergiska så är det ju bra att ni inte skaffar djur om allergin skulle bli värre och ni måste göra er av med dom p g a detta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Jojaton
2017-03-19 20:06
#4

Vill tillägga att jag vet hur jobbigt och tråkigt det är, har en pappa som kunde bli dålig bara av att jag varit hemma hos en kompis som hade katt - utan att ens klappa katten. Lyckligtvis är han bättre nu (med hjälp av sprutor) men vi kunde inte ha egna djur på grund av detta. Nu är jag 23 och planerar att skaffa min första hund (också mitt första husdjur), något jag drömt om i mer än 15 år, men alltså inte kunnat göra tidigare. Så jag vet hur orättvist det känns, men det går att överleva.

Johanna - Instagram

Fridaaaa
2017-03-19 20:08
#5

Respektera vad de säger.
Är föräldrarna som har huvudansvaret - och vill inte dem av olika anledningar så får man finna sig i det

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kanin_lover<3!
2017-03-20 14:53
#6

min mamma är ju inte allergisk oh vet att det finns rex kaniner som inte är så allergiframkallande är det sant?

Annons:
[EM L]
2017-03-20 14:56
#7

#6 Respektera dina föräldrar! Ska det vara så svårt? Om dom inte vill ha kaniner och ansvar så kan du inte få kaniner! Och nej. Rexpälsade kaniner är inte Allergiframkallade. Det beror på den som är allergisk. Vissa tål inte den rastypen och vissa tål den rastypen.

Aleya
2017-03-20 15:00
#8

#6 jag såg fel det var resten av familjen som är allergiska. Men ska du då förstöra så dom kanske måste må dåligt för att du ska få det som du vill? Ne respektera och skaffa då du flyttat hemifrån.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kanin_lover<3!
2017-03-20 15:00
#9

men jag vet att min pappa och bror tål rex kaniner

Aleya
2017-03-20 15:04
#10

#9 fast nu är det ju sagt att det inte blir någon kanin. Man kan inte få allt man vill och önskar här i världen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kanin_lover<3!
2017-03-20 15:06
#11

jag vet men jag prata med min mamma nu och hon sa att för henne så gickt det bra!! YAY! Men min pappa vill inte men har inte pratat med honom än

kanin_lover<3!
2017-03-20 15:12
#12

och snälla va inte så hårda mot mig jag vill verkligen det här för jag har haft kaniner förut men dom dog för några månader så blir ännu ledsnare när ni är så hårda mot mig😕

tixEntry
2017-03-20 15:34
#13

#12 Vi vill bara kaninernas bästa. Det finns många som tvingas sälja kaniner pga att de har blivit allergiska, och det är inte särskilt snällt mot kaninerna att tvinga dem att flytta. Men om du är 100% säker på att de i din familj som är allergiska tål rexkaniner eller rexpälsade så ser jag inget direkt problem. Det är bara det att om du inte är myndig är kaninerna dina föräldrars ansvar, och om de inte tänker ta hand om dem är det inte någon bra idé att skaffa kaniner.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Annons:
Fridaaaa
2017-03-20 15:34
#14

#6 Myt. FInns ingen ras som är mer allergivänlig.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EM L]
2017-03-20 15:36
#15

 Har du inte pratat med din pappa? Gör det då. Om det blir ett NEJ så respektera det. Ska det vara så svårt? Du får respektera dom helt enkelt.

Det finns 4H-gårdar och stall där dom har kaniner. Kolla m du hittar en i närheten som har kaniner du kan få hjälpa till och sköta.

Aleya
2017-03-20 15:42
#16

#12 men det finns säkert fler anledningar till att dina föräldrar inte då vill ge dig nya kaniner. Kanske för att dom inte vill vara dom som har ansvar för dom.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

tixEntry
2017-03-20 15:47
#17

#15 Nu tycker jag faktiskt att du kan tona ner lite. Vi känner inte TS och den här sidan är till för att få hjälp på och diskutera, inte bli klagad på. Visst, du har rätt, men det finns olika sätt att säga saker på.  :/

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

kanin_lover<3!
2017-03-20 15:53
#18

Tack för ni som är snälla mot mig och #15 tona ner lite men jag ska prata med min pappa! Men kan ett par utekaniner bo i en stor innebur utomhus i två veckor?

[EM L]
2017-03-20 16:09
#19

#17 Jag blir irriterad på personer som aldrig kan respektera sina föräldrar när det gäller djur😕 Men jag har lyckas ändra i texten lite så att det inte låter så hårt.

#18 Wow du behöver inte bli så sur.

När det gäller frågan du ställde så tycker jag att det är olämpligt att låta kaniner som bor utomhus bo i en innebur utomhus. Så det är fel enligt mig.

kanin_lover<3!
2017-03-20 16:26
#20

jag slutar den här diskutionen nu orkar inte med personer som tar så illa up men aja jag kan sköta det här själv

Annons:
[EM L]
2017-03-20 16:33
#21

#20 Vad har jag gjort för fel i kommentaren #19?

CamillaS
2017-03-20 18:17
#22

Det är ju endå så #20 blir kaninerna sjuka så måste dina föräldrar stå för den kostnaden om inte du själv har pengar och kostnaden kan dra iväg snabbt. Vill dina föräldrar stå för det? Samma med mat, strö osv. Visst är kaniner ett underbart djur, men med djur kommer ju också ett stort ansvar.
Om du har haft kaniner för några månader sen, vad är då anledningen till att din familj säger nej nu?

tinybus
2017-03-20 18:33
#23

#18, nej du kan inte ha kaninerna utomhus i en innebur. Buren måste ha tre täckta sidor, upphöjd och vara dragfri. Bland annat.

Linjen
2017-03-20 18:41
#24

Du kan nog inte få dom att ändra sig. Men du kanske kan tala om för dom hur du har tänkt att lösa det om ni ska åka bort tex om nu det är ett stort problem. Allergierna är ju det svåraste, egentligen är det inte bra att utsätta sig för det man är allergisk mot även om man bara är lite allergisk. Det kan utvecklas till att bli värre och man kan även utveckla fler allergier om man har otur. Jag har själv en del allergier och det är inte bara att vara lite snorig, man kan må riktigt dåligt av det och det förstår jag om de inte vill utsätta sig för. Kan du ha kaninerna utomhus har du kanske större möjligheter, men fortfarande är det som andra i tråden redan skrivit, att om du tröttnar eller är sjuk så är det dina föräldrar som kommer ha ansvaret för att ta hand om dom. Är din pappa allergisk kanske det inte fungerar för honom och han säger nej på grund av det och då kan du tyvärr inte göra så mycket åt det.

Fridaaaa
2017-03-20 18:43
#25

Som #23 Säger måste du ha utebur om de ska bo ute, om de inte står i en bod, lekstuga eller liknande

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lojs
2017-03-20 21:26
#26

Sedan är det ju inte bara kaninerna, de behöver ju äta hö och hö är extremt allergent. Både hö och strö är ganska dammigt med och det brukar inte vara bra för allergiker. 

Jag förstår att det är jättetråkigt, jag hade gärna haft kanin, men maken skulle inte tåla att ha hö inomhus så det får vänta tills vi har möjlighet att ha utekaniner.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

zakkris
2017-03-21 16:38
#27

Tyvärr är du under 18 har du inget att komma med, de bestämmer. Det är tråkigt jag förstår det, jag ville ha häst hela mitt liv, men mamma va rädd för hästar, när jag var 23 skaffade jag min första häst. Man får tyvärr bara respectera sina föräldrar tyvärr är de ju dem som har ansvaret för djuret om du är omyndig

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
kanin_lover<3!
2017-03-21 17:16
#28

ja jag vet…… Det är bara tråkigt jag fick bara ha dom här kaninerna i ett år så jag ville så gärna ha ett husdjur😕

Fridaaaa
2017-03-21 17:21
#29

#28 Vad hände eftersom du bara hade dem 1 år?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kanin_lover<3!
2017-03-21 17:22
#30

dom dog…

kanin_lover<3!
2017-03-21 17:39
#31

Men bara en fråga vi har ju problem med vad vi ska göra när vi reser bort vet ni något bra djurpensionat som ligger nära oss vi bor i åkersberga

MuffinDigger
2017-03-22 08:45
#32

Prata med de samtidigt och förklara varför du vill ha kaniner. Skriv upp en lista på alla problem som uppstår och skriv sedan dit en lösning när ni kommer på något. Min mamma är också allergisk, men vi har två lejonhuvade. Vi började med att hyra en kanin från uppfödaren för att se hur det gick med allergin. Då hann jag även visa att jag klarade av ansvaret. Glöm aldrig det, kaniner är levande djur och kräver mycket tid och omvårdnad. Lycka till nu och pressa inte dina föräldrar! :)

kanin_lover<3!
2017-03-22 14:12
#33

ok tack så mycket för svaret och självklart ska jag inte pressa dom men så funkade alltså lejonhuvade kan du skriva mer om dom

MuffinDigger
2017-03-22 17:55
#34

Det är ganska individuellt med vad som fungerar för en allergiker. Man kan aldrig vara helt säker. Du kan söka på rasen eller köpa en bok om kaniner.

Annons:
Fannyshamster
2017-03-22 21:12
#35

Det beror väll oxå på va man är allergisk mot också va? Min lillebror är pälsallergiker och är allergisk mot proteinerna i pälsen men andra är allergiska mot urinet

IF the way don't go right, go left

Tjeja
2017-03-23 09:38
#36

Varför dog de förra kaninerna du hade? Beklagar sorgen efter dem. 💔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: