Annons:
Etikettom-sajten-och-ifokus
Läst 1521 ggr
minibini
2017-03-19 17:49

Söka veterinärvård?

Hej jag har läst väääääldigt många artiklar om sjuka kaniner (och andra djur) där man undrar om ban bör söka veterinärvård, om detta är en fråga så är svaret JA. De extra minutrarna det tar att få ett svar här kan vara livsavgörande och jag har aldrig hört om en veterinär som tar betalt för att ge rådgivning via telefon så bortförklaringen "det är dyrt med veterinär" fungerar inte, de är profesionella och har en utbildning det har inte vi som är på denhär sidan (ok kanske någon men ni fattar vad jag menar sanolikheten att det är dem som svarar är liten) Det är särskilt viktigt att ringa när de har diare då detta kan leda till vätskebrist och diare tyder alltid på att något ar väldigt fel, det kan både bero på att de är sjuka men också pågrund av stress men här vill man alltid vara på den säkra sidan. Kaniner är bytesdjur vilket gör att de inte visar symptom på att de är sjuka föräns de är väldigt långt in i sjukdomsförloppet då rovdjuren alltid tar den svagaste individen först. Därför är det viktigt att ha bra på hur kaninens "Vanliga almäntilstånd" är Vad man bör kolla ÖGON -inte vara insjunkna -inte vara rinniga -inte vara torra NOS -inte vara rinig -inget blod i näsborrarna MUN -inte för långa tänder -får inte andas via munnen ÖRON -Ett tips? är att lukta i örona (första gången man gör det är det jäääätekonstigt) man kan då upptäcka en öroninflamation tidigt ANALÖPNING - inget kladd AVFÖRING -Det ska vara fasta rumda enskilda kulor -Lägom mängd till mängden mat den äter NORMALVÄRDEN Temperatur-38,5-40 Vilopuls-180-250 slag/min Andningsfrekväns-30-60andetag/min Vätskeintag-100ml=1dl/kg kropsvikt/dugn Ställ gärna frågor om ni undrar något, jag går andra året på gymnasiet till(olegitimerad) djursjukvårdare så jag har läst mucket av det här

Annons:
MLR
2017-03-19 18:44
#1

Hej! Har nyligen fått hem våran lille dvärgvädursunge Bobbo :-) Tänker ringa veterinär imorgon bitti eftersom han har torkad vätska vid båda ögonvråna. Har haft sedan i fredags. Kan det vara en infektion? :-(

sossos
2017-03-19 18:49
#2

Detta inlägg behövdes, bra skrivet! Skulle ju vara allra bäst om det går att fästa någonstans :P

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

minibini
2017-03-19 19:44
#3

#1 Bra fråga kladiga ögon måste inte vara något men ett drur med en infektion brukar ha feber, svulna lymfknutor (du känner det i form av knölar på hals och/eller "armhålor" och/eller jumskor(hur de nu stavas). Om d kan så rekomenderar jag att du torkar bort det torkade vätskan för att se om det kommer någon ny.

minibini
2017-03-19 19:45
#4

#2tack vet du hur man fäster det och hur man ska göra för jag har ingen aning

MLR
2017-03-19 19:48
#5

Tack för ditt svar! Ska prova att torka bort och se hur det är imorgon.

minibini
2017-03-19 19:51
#6

#5 låter bra ta det försiktigt efter som att ögona är känsliga om du petar i dem

Annons:
Jag och mina djur : )
2017-04-09 21:37
#7

Vilken bra tråd! Jag undrar hur urinet ska se ut. Varje dag jag kommer ut till mina kaniner ser jag röda fläckar på deras matskålar, som liknar kiss men är rött. Är det normalt eller vad kan det bro på?

[EM L]
2017-04-10 09:42
#8

#7 Har dom fått maskrosor? Det kan göra så kisset blir lite rödare. Om inte så kan det i värsta fall vara "Svälj" blod…

Jag och mina djur : )
2017-04-10 16:30
#9

#8 De får inte markrosor men de får maskrosblad, ger det samma effekt?

Elsaharr
2017-04-10 19:21
#10

#9 Precis. Maskrosblad kan också göra att kisset får en röd färg :)

Zingo ;D

[AnimeV4]
2017-04-10 20:07
#11

Åh, vilket trevligt inlägg. Det här har jag också läst mycket av som fd djurvårdarelev. Jag saknar dock 6 månader (sista året) på utbildningen då jag är sjukskriven nu.

Jag och mina djur : )
2017-04-10 20:48
#12

#10 Tack, då kan jag sluta oroa mig!

Upp till toppen
Annons: