Annons:
Etikettproduktion
Läst 1575 ggr
Helena89
2017-03-19 15:55

(X) Genbank och självhushåll

Jag har tänkt föda upp gotlandskanin för självhushåll i första hand. Om jag blir genbanksansluten, ska man då registrera kullen och sen anmäla slakten? Eller är det bara när man tänkt spara ungar som man anmäler det? Kostar det pengar att registrera en kull? Om jag tänkte slakta större delen av kullen men vill spara någon enstaka antingen för vidare Avel eller till försäljning, måste hela kullen registreras då eller kan jag registrera bara livdjur?

Annons:
HalmbyDjurgård
2017-03-21 19:07
#2

Du anger kullarna i årsrapporten varje år. Du skriver antal kullar och hur många som är sålda med genbanksintyg eller utan. Även hur många som är slaktade, m.m. Det kostar inte att registrera men det kostar att beställa genbanksintyg. När vi slaktar kaniner så anmäler vi till föreningen ifall den redan är registrerad. Om vi inte har registrerat den så är det bara att slakta. Men ha koll på hur många individer som är födda under året och hur många som slaktats, sålts eller bor kvar. Varje år får du ett litet bidrag för att du är genbank och skickar in årsrapport med all info. När du väl är insatt så är det inte så svårt ändå. Jag tycker det är jättekul! :)

Helena89
2017-03-23 16:57
#3

Jag har fått hem kontraktet nu så ska fylla i och skicka in =)

HalmbyDjurgård
2017-03-23 21:39
#4

Vad kul! Lycka till! :)

Ulvelin
2017-03-25 08:38
#5

Gotlandskaniner är utrotningshotade vad jag vet så jag skulle nog inte lämna dom på slakt

Helena89
2017-03-25 12:06
#6

#5 Gotlandskaniner är utrotningshotade men det innebär inte att vi ska sluta äta upp dom. En genbank fungerar bäst om man använder överbliven produktion till självhushåll, dvs att man faktiskt slaktar dom flesta djuren man föder upp. Det finns ingen nytta att spara alla avkommor från en kull. Alla avkommor i en kull är inte ett bra avelsmaterial. Föreningens rekommendation är att man sparar (dvs för in individen i genbanksregistret och antingen sparar själv eller säljer) 1-2 ungar per kull ungefär och slaktar resten. 

Gotlandskanin är för övrigt en gammal lantras som har används till kött i alla tider och används mycket aktivt och framgångsrikt till självhushållning även idag.

Annons:
Ulvelin
2017-03-25 19:05
#7

Men vi borde ju bevara svenska lantrasen inte få dom att försvinna🐰❤️

Helena89
2017-03-25 20:03
#8

#7 Man får dom inte att försvinna genom att föda upp dom till kött. Särskilt inte om man sparar en eller två ungar ur varje kull. På så vis får vi rasen att växa och bredda sin avelsbas. Att spara varje individ är inget som gynnar rasens överlevnad eller bevarandet av gener. Man hade inte kunnat föda upp i den omfattningen som man idag gör om man skulle spara alla individer, vem ska köpa alla dessa kaniner? Man har redan från början använt gotlandskaninen både till kött och päls så det är inget konstigt att göra det. 

Att vara genbank och ha sina kaniner anslutna till genbanksregistret och föda upp enligt föreningens rekommendationer är att vara med och bevara rasen.

Upp till toppen
Annons: