Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 843 ggr
Linjen
2017-03-12 15:46

Början till trycksår? Underlag utebur?

Hej. Har tre kaniner som har bott på vår altan under vintern. Nu såg jag på ena kaninen att han har skavt av lite päls på hälarna på bakbenen. Det ser inte ut som att det är något sår, men nu är jag orolig att det ska bli värre. När jag upptäckte detta flyttade jag ut dom till uteburen istället där det är jord i hagen, istället för matta som jag hade på altan. Men jorden är blöt och fuktig och jag vet inte vad som är bäst för honom. Ska jag lägga in ett tjockt lager med hö/halm på marken? Tvätta tassarna och smörja med någon salva? Det har inte blivit värre sedan jag flyttade ut dom iaf, men är ändå orolig att det inte ska gå över. Har börjat vänja dom vid gräs igen så att dom kan vara mer i komposthagen på gräsmattan då det kanske är mest skonsamt för fötterna? Någon med erfarenhet av detta?

Annons:
Linjen
2017-03-13 17:50
#1

Såg ut som att det var bättre idag. Han var torr och fin så det var lättare att titta ordentligt. Han är inte irriterad på huden och han har inte tappat mer päls iaf.

kanin_lover<3!
2017-03-14 17:52
#2

vad bra men du kanske kan smörja med en salva elr något?

Linjen
2017-03-14 19:52
#3

Har du något tips? på någon lämplig salva?

Matildish
2017-03-15 00:35
#4

Min kanin fick trycksår på tassarna som var riktigt knepiga att få bukt på. Jag tog bort allt som kunde skava på tassarna (så som spån och dyl.), sydde en madrass klädd i fleece och hade som underlag i buren (han var innekanin). Han kissade alltid i samma hörn så där stod en låda vars innehåll byttes ofta. Tassarna smordes med locobase repair efter rekommendation från vet. Var han ute i hagen för länge när det var lite fuktigt upplevde jag att det blev värre.

Nu verkar det inte lika allvarligt för dig men se till att tassarna har det torrt och så mjukt det går och köp en tub locobase repair, finns på apoteket.

Linjen
2017-03-15 06:54
#5

#4 åh den salvan har jag redan hemma. Ja jag är lite orolig för att det är blött och fuktigt i hagen han har. Vet inte hur jag ska lösa det. Men jag har lagt in hö där han brukar sitta och byter ut det när det blir fuktigt. På så vis håller han sig torrare iaf. Men halm kanske är skonsammare?

kanin_lover<3!
2017-03-15 19:08
#6

ja det finns en jättebra salva som vi fick hos vetrinären en annan gång

Annons:
Upp till toppen
Annons: