Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 797 ggr
n3mo
2017-03-07 15:07

Frågor om frigående kaniner

Ska om drygt en månad hämta en liten dvärgvädur som jag tänkt ska få springa fritt i lägenheten till största möjliga mån. Undrar dock om ni med frigående kaniner låter dem vara fria på natten eller när ni inte är hemma?

Tänker på risken att mosa eller skada kaninen om han skulle få för sig att hoppa upp i sängen då jag sover, eller om han får för sig att gnaga på sladdar.

Och hur förebygger ni gnagande på eventuellt möbler och kablar? Finns det några knep utöver kabelskydd och tuggleksaker? 

Tacksam för svar :)

Annons:
kaninpiss
2017-03-07 15:19
#1

Jag undrar precis samma sak. För mig är det HELT OMÖJLIGT att ha kaninen frigående till 100%. Självklart får han springa fritt medan jag är hemma och kan passa honom. Och jag har kabelskydd på alla kablar han kan tänkas koma åt. Men det finns ju så mycket annat att gnaga på när han blir ensam i flera timmar. Min kompis sa att det går jättebra för hon hade haft flera frigående kaniner som sprang lösa hemma i flera timmar när hon var borta eller sov.

Så jag provade att ha honom lös en dag medan jag jobbade vilket blev katastrof. Min soffa i vardagsrummet är helt söndergnagd på massor av ställen. Riktigt ledsen blev jag över det. Så när jag inte kan passa honom MÅSTE jag ha honom burad.

[EM L]
2017-03-07 15:45
#2

Först måste du lära kaninen att gå på låda=)

tinybus
2017-03-07 16:35
#3

Ja, min tös är frigående även på natten och när jag inte är hemma. Hon har tillgång till i princip hela lägenheten. :-)
Om du är orolig över att mosa kaninen när du sover, så låt den inte ha tillgång till sängen. Jag skulle dock vara mer orolig över att råka snubbla över den i vaket tillstånd. För det händer dagligen här, haha.

Tror inte det finns något superbra knep att skydda sladdar förutom att gå loss med sladdskydd och gömma resterande bakom stora möbler där de inte kommer åt, och att se till att de har mycket annat att pyssla med. (och att byta ut/möblera om kaninens grejer/leksaker med jämna mellanrum så det blir 'nytt')

Klaaraa
2017-03-07 17:01
#4

Något jag tycker är viktigt är att kaninen har fri tillgång till grenar att gnaga på, annars händer det lätt en olycka att kaninen börjar gnaga på möbler.

Mycket aktivering är superviktigt. Ha många leksaker som du kan byta ut emellanåt och skifta mellan. 

Ett misstag som jag tyvärr har gjort är att ge godis uppe i sängen. Detta har lätt till att godiset smulat och min kanin Ella har börjat gnaga på sängkläderna för att de luktat godis, hehe. Men detta går förhoppningsvis över genom att tvätta sängkläderna. 

Jag har köpt mina sladdskydd på Ikea, dessa är dock inte så snygga så jag föredrar att gömma de flesta sladdarna om man har möjligheten. Har också hört talas om de som slår in sina sladdar i aluminiumfolie för att många kaniner tycker att det är obehagligt att gnaga på då. 

Det blir lätt stökigt av att ha ett höätande djur inomhus tyvärr. Har man en bur och ett strö som dammar eller fastnar i pälsen stökar det ner ännu mera. Därför kan det vara bra att småstäda varje dag (eller mer) för att hålla det rent. Bäst är om man skippar buren helt och sedan hittar ett smart sätt att servera höet. 

Ha mjuka mattor och en egen plats för kaninen där han/hon kan känna sig trygg. Mjuka mattor undviker trycksår som tyvärr ofta förekommer bland innekaniner.

Jag har min kanin fri även på nätterna och det har aldrig varit något problem, detta är snarare det mysigaste tillfället när man har en lös innekanin. Ella älskar att göra gångar under täcket och väcker mig aldrig under natten. Men när morgonen kommer är hon bästa (och mysigaste) väckarklockan. Då vill hon ha frukost och mycket uppmärksamhet. 

En lösgående kanin är precis som en katt skulle jag vilja säga. En katt kan klösa sönder en möbel och en kanin kan i vissa fall bita. Och båda djuren blir rumsrena, sociala och helt underbara individer.

Lycka till :)

n3mo
2017-03-07 17:32
#5

Tack så mycket för alla bra svar!

tiger tok
2017-03-07 19:45
#6

Om man vill undvika så mycket hö spill kan man göra ett hål/ingång i Ikeas "hol". Och sedan ha hö och toa låda i den ;) Finns bilder på Google!

Annons:
Trebit
2017-03-07 21:33
#7

Vi har våra två kaniner frigående i kök, matrum och hallen dygnet runt. I matrummet och ut mot hallen har de hö och toalådor och alla grejer som är "deras", tunnlar, låga katträd, tuggsaker och annat. Det finns inga sladdar de kan nå, de två som finns (till router i hallen, gömd bakom en bänk) är täckta med sladdskydd.
När vi är hemma har de också tillgång till vardagsrummet, och eftersom vi inte gillar att stänga dörrar i onödan så har vi barngrindar i plast för dörröppningen till vardagsrummet, samt till datorrummet (där de aldrig får vara, men det är kul att kunna se dem i matrummet även när vi sitter och jobbar).
Sovrummet är alltid stängt, vi har en hög säng och vi vill inte riskera att de försöker ta sig upp där och skadar sig, inte heller vill vi ha dem under sängen.

För oss funkar det utmärkt att ha dem lösa dygnet runt i de rum som är säkrade. Däremot fick de ju inte tillgång till hela utrymmet direkt. I början hade vi kompostgaller som skärmade av en yta och sen ökade vi den gradvis tills vi kunde ta bort gallren helt. Vi lärde känna kaninerna över tid och då lärde vi också känna vad för tokigheter de får för sig och kunde utforma lägenheten efter vad som gav dem så mycket utrymme som möjligt utan att de kunde skada sig på något eller förstöra något vi helst vill ha helt 😉

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Upp till toppen
Annons: