Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 825 ggr
KaniJonas
2/28/17, 7:26 AM

Hur diar honan ungarna i boet?

Nu har mina 2 angorakaniner, en hona + en hane vid 1.5 års ålder fått sin första kull.

Det blev 6 ungar. Två hittade jag utanför boet ihjälfrusna. De övriga 4 låg i boet hon byggt i halmen, men halmen var fuktig så jag bytte den och handgjorde ett nytt bo. Gissar att det var dumt för senare på kvällen hade 2 till dött. Jag lyckades rädda två st som nu bor inomhus tillsammans med mamman. Jag gjorde ett nytt bo i halmen och vadderade det med hennes päls. Nu är de efter natten varma och hon har lagt mera päls på dem så gissar att allt är i sin ordning.

Men är fundersam på om hon diar dem och hur de kommer åt när de ligger så långt ner i boet. Antagligen är jag bara nojig.

Hur som helst så är hon väldigt mycket lugnare nu som mamma än innan, och hon verkar inte bli upprörd när jag rör vid hennes ungar. Nästan så jag blir orolig att hon är sjuk. Men antar att det är normalt? Tar ju på lite att föda 6 ungar.

Annons:
tinybus
2/28/17, 12:14 PM
#1

hon gräver fram dem, och täcker över dem när hon är färdig. Så länge de är runda om magen så får de mat och du behöver inte oroa dig.

KaniJonas
3/1/17, 7:45 AM
#2

Hej, tack! Här är de, dag 3. De var kalla och fuktiga när jag kände på dem i morse.

Mamman hade lagt träfatet som jag gett henne mat i över boet. Misstänker att det har gjort att fukten stannat kvar. Ser de välnärda ut? Nu har jag lagt en tidning under boet och tagit bort fatet.

[EM L]
3/1/17, 9:08 AM
#3

#2 Bilden bryter mot sajtens regler!
Läs reglerna om Bilder på kaninungar innan dom är 3 veckor gamla.

KaniJonas
3/1/17, 9:55 AM
#4

Det framgår inte så bra av bilden, man ser buren till vänster. Även om de inte är exakt ovanför boet handlar det inte om mer än att jag  lyfte dem och sedan la tillbaka dem.

kanin/höna
3/1/17, 10:20 AM
#5

det kvittar man ska inte röra vid boet eller ungarna innan de själva kommer ut. jag öppnar boet en gång per dygn kolla så at det inte äer någon avliden annars rör jag inte alls. första gången jag städar är när ungarna kommit ut ut boet själva. du har tur en annan hona kunde bitit ihjäl alla ungarna bara för du lyft eller bytt halmen i boet.

KaniJonas
3/1/17, 3:34 PM
#6

Ja i så fall hade det stått mellan att de fryser ihjäl eller bits ihjäl av sin mamma. Jag tog chansen att flytta dem när de låg i boet och var genomkalla. Alternativet hade varit en säker död.

Annons:
[EM L]
3/1/17, 9:36 PM
#7

Här har du en länk som följer till "Regel om Kaninungar" här på kanin iFokus. Där kan du läsa om regler för att lägga ut bilder på kaninungar.

http://kanin.ifokus.se/discussions/5568b1328e0e74119d001049-regel-om-kaninungar?stickies-1

Upp till toppen
Annons: