Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 574 ggr
kem11llu
2/21/17, 10:13 PM

Plötsligt galen i pellets?

Hej! Jag har inte haft kanin så länge (var mååånga år sedan jag hade kanin senast). Jag har de senaste dagarna märkt hur vår kanin Måns har blivit helt tokig i pellets! Han är 4 månader och får pellets som godis, alltså när vi leker och busar eller när han kommer upp till mig i soffan ex. Det brukar bli 1-4 msk per dag beroende på hur mycket han vill leka och vad vi leker (han är en "dvärgkanin" och väger ca 840 g nu). Han brukar inte bry sig så mycket om pellets i vanliga fall, men nu är han helt tokig och rusar fram till mig så fort han ser mig och nosar överallt på mig för att han vet att jag ju brukar ha pellets på mig. Jag undrar helt enkelt om det kan bero på att han håller på att bli könsmogen och mer godissugen/behöver mer energi eller om han kan ha brist på något? Har ingen saltsten till honom eftersom jag läst här att det inte var så bra. Bör jag ge honom mer pellets? För övrigt så äter han mycket hö som han har tilgång till lite överallt i lägenheten och så får han lite bladgrönt och lite grönsaksbitar per dag.

Annons:
smellcaramell
2/22/17, 12:22 AM
#1

Min kanin är galen i pellets han med och har alltid varit men han har ingen brist, är inte underviktig och har alltid fri tillgång till hö. Man vill alltid ha det man inte kan få och pellets är ju lite som godis för kaninen så det är klart de blir lite tokiga då. Min hund är lika dan när jag stoppar ner handen i hennes godispåse. 😉

[EM L]
2/22/17, 8:30 AM
#2

Min kanin är också helt galen i pellets. När dom väl ligger i handen så trycker hon ner sitt huvud😂 Så mycket så att min hand helt plötsligt ligger på golvet ibland=)(= Hon har lyckas öppna pelletsburkarna flera gånger utan att jag har märkt det.
Nu har jag en med ett lock som sitter rätt hårt för henne men inte för mig.

Så det är inget fel med att vara galen i pellets=)

kem11llu
2/22/17, 10:04 AM
#3

Haha okej, tack för era svar! Då behöver jag inte oroa mig iallafall utan han har bara blivit en godisgris 😂

tixEntry
2/22/17, 10:06 AM
#4

Ja, min kanin han är också helt galen i pellets. Han har tex listat ut att det går att hoppa upp på min rygg när jag städar på golvet och sedan upp på bordet med pelletsburken. Om jag kommer in vid matdags utan att ge honom något, då springer han runt och klänger på mina ben, hoppar upp på och ner från saker och bökar runt tills jag ger honom hans pellets. :)

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: