Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1706 ggr
Happyshk
2017-02-21 16:51

Rejält biten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. En av mina kaniner kom i kontakt med en annan och blev rejält biten, har självklart stoppat blodet och tvättat rent med ljummet vatten. Men ser inte bra ut och läppen (?) har liksom bitits loss lite så den hänger ner. Rinner även ren vätska ur ena ögat (vanligt tårvatten) Skickar med bild. Men frågan är, vad hade ni gjort? Vet inte riktigt om man behöver sy sånt där eller inte, ser inte ut som det men vill höra era åsikter kring detta då det är till stor hjälp. Tack på förhand! :)

Annons:
Calcifer
2017-02-21 16:53
#1

Ringt veterinär.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

JMW
2017-02-21 16:55
#2

Vad jag hade gjort? Kontaktat veterinär såklart.

tinybus
2017-02-21 17:01
#3

lilla vännen då. Tvätta rent och se till att han inte slutar äta. Är ofta inte mycket veterinären kan göra annat i ett sånt här fall. (ring och rådfråga dock)De har ett fantastiskt läkekött så håller du det rent (koksalt lösning exempelvis) så brukar sånt där se bättre ut redan dagen efter.

Happyshk
2017-02-21 17:07
#4

#3 precis jag tänkte det också att det där borde inte ens gå att sy, så vet borde intr kunna göra något som jag inte kan göra här hemma. Han äter som han ska så det är bra. Verkar som han har lite ont och om det fortsätter görs ont kan man kanske skriva ut metacam hos vet?

Em_
2017-02-21 17:10
#5

Det ser ut som att ena läpphalvan hänger löst? När det blir hudflikar på det sättet är det inte säkert att fliken får tillräckligt med blod för att överleva. Måste göra rätt ont dessutom att försöka peta i sig mat med den läppen.


Happyshk
2017-02-21 17:15
#6

#5 hur länge kan man vänta innan man i det fall bör åka till vet och klippa bort? Eller kan de med tiden leva med att den hänger lite löst? (Om han första dagarna äter metacam)

Annons:
Em_
2017-02-21 18:01
#7

#6 Jag vet inte, jag hade låtit någon titta på det. Är man osäker tycker jag det är bättre att få det kollat direkt, så vet man vad man har för alternativ. Skulle vara surt att få veta i efterhand att det hade gått att rädda läppen, eller att hitta en böld om en vecka, till exempel.


Smultrondraken70
2017-02-21 19:52
#8

Jag tycker du ska hålla koll på ögat som rinner också! Våra två rök ihop vid ett tillfälle och innan jag hann få isär dom måste honan ha kommit åt att riva hanen i ögat. Det rann klar vätska ur hans öga också. Åkte till akut veterinär eftersom ögon är känsliga och när de färgade in ögat såg man att det var upprivet på insidan av nedre ögonlocket (djupt o läskigt sår). Han fick antibiotika salva och blev bra på nån vecka.

Happyshk
2017-02-22 01:43
#9

#8 tack!

Happyshk
2017-02-22 01:46
#10

Vi ska åka in till vår vet så de får kolla på vad det finns för alternativ. Även kolla ögat. Tack för hjälpen :) Är det någon mer som varit med om att kaninen fått någon skada på ögat av en annan kanin? som inte är synlig och att det har runnit en klar vätska? Det var inte bara fuktigt utan det rann liksom droppar ner för hela sidan av ansiktet :/ De flesta veterinärer har ju inte sådär jätte bra koll på kaniner och är bra om ni hade några tankar kring det så man kan tipsa veterinärer. Sparar både på tid och pengar

iWontBite
2017-02-22 13:16
#11

Har inte varit med om ett sår på ögat, men däremot ett bett i läppen. Det läkte ut av sig själv även om det var lite ömt ett tag kan jag tänka.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

sossos
2017-02-22 15:50
#12

Du kanske kan ringa och rådfråga en duktig kaninveterinär då? Har inte superbra koll på vilka som anses som extra kaninkunnig men är säker på att det kan googlas. Lycka till med lillen <3

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Agda
2017-02-23 13:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag hade en kanin som fick liknande skada, nu var det 10 år sedan men jag har för mig att jag bara rengjorde med koksaltlösning några dagar och sedan gjorde jag inget mer utan lät det självläka (kaniner brukar ha bra läkkött). På honom så dog biten som stack ut, men sedan läkte det så bra att det knappt syntes att något hade hänt där.

Bifogar bild hur min kanins sår såg ut, och hur det läkte.

Annons:
Happyshk
2017-02-26 13:48
#14

Vad rekommenderar ni att göra rent med? Jag tycker koksaltlösning, men min vet säger att någon grönsåpa (?) lösning ska vara bra.

Happyshk
2017-02-26 13:48
#15

Vad rekommenderar ni att göra rent med? Jag tycker koksaltlösning, men min vet säger att någon grönsåpa (?) lösning ska vara bra.

[AnimeV4]
2017-02-26 18:15
#16

Koksaltlösning. Alltid.  1 kryddmått salt (helst havssalt utan tillsatser) på 1 dl vatten. Hållbarhet 24 timmar i kylskåp. Håll såret öppet så att det läker inifrån och ut. Ta bort det första lagret som bildas på såret genom att försiktigt snurra/gnugga med uppblötta tops. Skölj med mycket koksaltlösning. 2 gånger per dag, sedan 1 gång per dag när det ser finare ut.

Fast nu ser det ut att vara en så omfattande skada att jag skulle låta en veterinär titta på det för säkerhets skull. Bra att ni ska åka in! Eller det kanske ni redan har? Var det grönsåpa eller klorhexidinschampo?

Ögat kanske ni får tabletter och ögondroppar för beroende på vad det är för skada. Det fick mitt marsvin när hans öga var immigt och hade en liten skada på hornhinnan,

Happyshk
2017-03-05 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Såret har blivit sååå mycket bättre! Men i aug-sep så tappade han en tand och den ena blev sne, bifogar två bilder på hur det ser ut just nu. Hur tycker ni det ser ut? Växer de rätt?

Happyshk
2017-03-05 19:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Från sidan.

[AnimeV4]
2017-03-05 21:36
#19

Åh, vad roligt att se! Osäker på tanden, dock.

Upp till toppen
Annons: