Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 777 ggr
kem11llu
2/13/17, 9:09 PM

Vågar inte bli lyft...

Hej! Jag har haft min plutt sedan nyårsafton (snart 4 månader gammal) och lärt känna honom ganska bra nu. Jag känner att han litar på mig, tills jag lyfter honom. Då går han oftast (men inte alltid, för ibland verkar han inte bry sig?) under soffan och liksom sätter sig och surar där. Ibland är det lugnt mellan oss när han kommer fram igen, men ibland känns det som om hans förtroende för mig är brutet p.g.a. att jag lyft honom (typ 30 sekunder). Jag ser det på hans kroppsspråk då och i ögonen, han kan skygga om jag försöker klappa honom eller kommer nära med handen då ex. som om han tror att "nu ska hon ta upp mig igen 😱". Efter kvällsrutinen vi har så brukar det ändå vara lugnt och kännas som vanligt som tur är. Detta har ju resulterat i att jag inte lyfte honom så ofta, men det känns inte heller bra. Jag vill att han ska känna sig trygg med mig och veta att jag aldrig skulle skada honom, för ibland måste man lyfta honom. Har ni några tips? eller förslag hur vi kan bygga vidare på vår relation? Ska jag vänta några månader till innan jag börjar lyftträna honom? Eller ska jag börja lyfta honom några ggr per dag och hoppas att han vänjer sig?

Annons:
Trebit
2/13/17, 9:35 PM
#1

De allra flesta kaniner gillar inte att bli lyfta, min hane brukar också gå iväg och sura en stund när vi behövt lyfta honom.
Nu vet jag ju inte hur du gör när du lyfter, men har du inte kikat in den här sidan så tycker jag det är ett bra ställe att börja på! Handlar mycket om att vänja kaninen och bygga upp tillit 🙂

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

kem11llu
2/13/17, 10:28 PM
#2

Tack för tipset, den sidan har jag läst ett par gånger innan jag köpte min kanin. Han blir inte rädd när jag går fram till honom eller runt omkring honom, han blir inte heller rädd eller stretar emot just när jag lyfter upp honom, han hoppar alltså inte iväg. Han är också lugn när man håller honom och när jag sätter ner honom och springer inte iväg direkt, utan han går iväg under soffan efter en stund på golvet som om han är trött på mig eller sur. Men du lyfter inte din hankanin förutom när det verkligen är nödvändigt? Har funderat på det också. Nu verkar vi visst vänner igen iallafall för han kommer fram och undrar vad jag gör på ipaden.. 😊

Namiko
2/13/17, 10:28 PM
#3

Ett snabbt lyft (bara så tassarna lyfter från golvet, sen ner igen och släpp direkt, låt kaninen springa iväg om han vill) 2-3 gånger om dagen har gett mig väldigt snabba resultat med kaniner som avskyr att bli lyfta. Dom har slutat springa undan och gömma sig eller ens bry sig om lyft på ett par dagar då dom lär sig att dom är tillbaka på golvet och fria att göra vad dom vill ett par sekunder senare. Det gäller dock att inte jaga kaninen för att kunna lyfta, utan man får passa på när man står brevid. Det har inte tagit lång tid för mina kaniner att sluta bry sig och bara fortsätta med vad dom gjorde innan jag var där och störde.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Trebit
2/13/17, 10:53 PM
#4

#2 Nej vi lyfter honom sällan mer än nödvändigt, han är frigående så det är inte många situationer som det behövs i, typ för att väga och klippa klorna. Gosar gör vi på golvet, han är hur mysig och tillitsfull som helst när han får umgås på sina villkor. Min sambo lyfter honom ibland för att gosa (mer för att retas…), men han ogillar det starkt. Det är ju inte naturligt för kaniner att bli burna. Vi har vant kaninerna så att de inte ska bli stressade när det är nödvändigt, men jag ser ingen anledning att hålla på och bära runt och gosa i famnen när de inte gillar det liksom.

Instämmer i rådet du fick i 3# så brukar vi träna ibland också. Vår hona fortsätter för det mesta med det hon höll på med efter ett lyft medan från hanen får vi flippande baktassar och sur blick. Han var "omöjlig" att lyfta när vi adopterade honom för 2 år sen, enligt tidigare ägare, men jag misstänker att de var ute efter ett mjukisdjur och inte en kanin… 😉

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

kem11llu
2/13/17, 11:13 PM
#5

Tack för era inlägg, ska fundera på hur jag ska göra. Egentligen är det inte så viktigt, men hade tänkt att kunna ta med honom ut på gården, hoppträna o.s.v. i koppel längre fram och då underlättar det både för selträning och att gå ut om han inte bryr sig om att bli buren. Får se, kanske han är nöjd med att bara få vara på balkongen sen när jag hunnit sätta nät där och hoppa hinder inne utan koppel.. Min hane verkar vara ganska lik din Trebit, nu har han lagt sig här bredvid mig med bakbenen utsträckta och vill antagligen bli klappad, men som sagt på hans egna villkor.. Han går också lös inomhus.

sossos
2/13/17, 11:29 PM
#6

Inte läst allt jättenoga men när Frida kom hit var det lite så också, men vi har arbetat på det och nu funkar det super, jag är noggram med att alltid berömma och ge godis i famnen och precis när hon släppts ner, sen har jag också suttit i hennes Hage och låtit henne hoppa upp i mitt knä där hon får godis :) Innan flyttade hon in och satte sig i transportburen men nu blir det inte alls dålig stämning efter ett upplyft och vi är bästa vänner på heltid ;-) Kan ha underlättat att hon är väldigt glupsk, jämt godissugen och otroligt kelsjuk. För varför tjura när det finns gott godis och gos hos matte?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Upp till toppen
Annons: