Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1040 ggr
Ainaz
2017-02-08 15:37

Kanin äter dåligt!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har en 5 månader gammal kanin hane som heter Mint. Han är den snällaste kaninen jag känner. Men det är så att Mint äter för lite hö. Hans hö behållare är alltid full och han äter bara sallad, pellets och annat gott som han får tag i. Men innan han brukade få pellets och sånt åt han väldigt mycket hö. Vet nån hur jag ska få honom att bli förälskad i hö igen? Tacksam för svar MVH Ainaz.

Annons:
Fridaaaa
2017-02-08 15:45
#1

Minska på pellets och godsaker :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[fin_kanin]
2017-02-08 18:09
#2

Säger som #1, funkade för mig! Sååå gullig😍

tixEntry
2017-02-09 15:47
#3

Hur mycket pellets får han? Om han slutar äta hö är det för att han får för mycket annat.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Ainaz
2017-04-04 00:40
#4

Han får ganska mycket pellets och gott men nu har jag börjat minska på det och han äter hö igen. Kanske inte mycket men ändå tillräckligt. Nu är jag och reser men han är hos en kompis bild:

Chinesecrestedlover
2017-04-04 01:19
#5

Som övriga säger så beror det helt enkelt på att han får annat som är "godare". Hö är dock otroligt viktigt för kaniner och det är det som de ska äta allra mest av. 

Bor kaninen inne (vilket jag misstänker p.g.a. bilden) eller om den bor ute, men det inte är vinter och kallt; så behöver kaniner inte pellets alls i stort sett, de kan få lite grann…men det behövs egentligen inte. 

När det är kallt ute och de måste få lite mer hull/energi för att klara av kylan och hålla värmen; så behöver de få lite mer kraftfoder som ex. pellets (eller som jag ofta gett mina, hel havre - alltid dvs. sedan 1990, haft utekaniner). Är det -20 så är det skillnad på vad de behöver äta mot om det är +20. En innekanin lever alltid i runt +20 och då behövs inte kraftfoder. 

Hö är det allra viktigaste för en kanin. Att gnaga på grenar som t.ex. grenar från äppelträd är bra för deras tänder. Får de hö och något att gnaga på så behövs inget mer.  Självklart kan man ge något extra någon gång ibland (ex. morot, äpple) men om kaninen äter dåligt med hö så ges "godsaker" i för stor mängd och för ofta (alternativt så är kaninen sjuk - tror dock inte detta är fallet med din kanin, utav det du beskriver). 

Mvh/Chinesecrestedlover

ps. otroligt söt kanin du har, lycka till med den lille. ds.

Upp till toppen
Annons: