Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1485 ggr
[EM L]
2/4/17, 8:05 AM

Börjar tröttna och glida från henne? Hjälp!

Hej! Det är nämligen så att det känns som jag glider ifrån Mira och tröttnar på att ens ha en kanin.

Men innerst inne i hjärtat så vet jag att jag älskar henne och att jag har köpt henne och tänker ha henne kvar så länge det går. Hon är jättetrevlig och gosig, men det är något som får mig att glida iväg och som gör att jag känner skam. Är inte hos henne lika ofta längre. Det har minskat från 100 till 4 till tre till två gånger. Det ända jag gör är att städa, mata och se till så att hon mår bra i kroppen. Ger henne några klappar på huvudet inte mer… När det är en riktigt dålig dag för mig och hon kommer fram, så knuffar jag bara bort henne lätt… Ända tills hon slutar.

"Matte… Vad är det som har hänt? Du knuffar bort mig hela tiden. ", säger Mira som tittar på mig ledset och skuttar iväg. Det säger hon och jag ser, men tydligen så bryr jag mig inte…

Vad är det som har hänt! Är det något med att jag inte gör rätt som gör att jag undviker dig mer och mer? Snälla hjälp mig, snälla. Behöver få veta vad problemet är, vad är det jag kan göra så att jag inte glider ifrån min kära lilla vän. Hjälp mig… Snälla! Tacksam för att man svarar!

/från ledsna EM L

OBS!

Inga kommentarer som att alla barn tröttnar, jag vet att jag ska kämpa för att inte det ska hända, för att vi jag och Mira ska fösas ihop igen.

Annons:
[EM L]
2/4/17, 8:25 AM
#1

Ser att det är många som har läst men inte kommenterat…
Snälla hjälp…

Maria
2/4/17, 8:35 AM
#2

Du får nog anstränga dig mer.

Ett djur är ett ansvar och kan du inte ge henne vad hon behöver så kanske du bör överväga en omplacering.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sehvrin
2/4/17, 8:41 AM
#3

Nu kan jag inget om kaniner, men du kanske bör fråga dig hur du mår själv? Är du stressad eller är det nåt annat som hänt som inte är kopplat till kaninen? (Du behöver inte svara på de frågorna här på forumet, men ställ dem till dig själv). Om man mår dåligt psykiskt på ett eller annat sätt kan det gå ut över saker som man egentligen vill hålla på med och man bör inte känna skam över det för då kommer man att må sämre.

Rent krasst så för att spendera mer tid med henne och ge henne mer än bara det nödvändigaste så behöver du ta dig tid att göra det. Det kanske räcker med att du håller dig i närheten till en början medan du gör nåt annat, till exempel läser en bok?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[EM L]
2/4/17, 8:41 AM
#4

#2

Jag vet att hon är ett ansvar, dock är jag under 18 år så min pappa har huvudansvaret.
Jag vet att jag ska kunna ge henne allt hon behöver.

Har du tips? på vad jag kan göra för att jag inte ska glida ifrån henne?

Allt som du kommer på kan hjälpa lite eller mycket!

Tack för ditt svar=)

[EM L]
2/4/17, 8:54 AM
#5

#3 Såg inte ditt svar förens nu. Det finns vissa perioder där jag känner mig stressad och ledsen för att jag tex har glömt göra läxorna, har en lärare som blir ganska sur och besviken om jag inte gör dom. Finns ämnen som jag hatar och som jag måste kunna. Bland annat Engelskan, som gör att jag mår dåligt. Det känns pinsamt när läraren frågar om ett ord som jag inte kan som jag borde kunna.
Då blir jag ledsen och mår dåligt över en hel vecka och vill vara själv.
Tack för ditt svar! Den hjälpte mig mycket=)

Ska ta och gå in till min lilla Miris nu och gosa och hålla på med henne så länge det bara går.  Det känns som att helgerna är dom ända dagarna som jag håller på med henne mycket.

Tacksam för fler svar!

Maria
2/4/17, 8:57 AM
#6

#4 Du kanske kan göra upp ett schema så att du regelbundet ägnar henne lite tid. Ett schema är alltid lättare att hålla.

Att spendera tid med henne ofta istället för länge varje gång kan kanske också kännas lättare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Klaaraa
2/4/17, 9:01 AM
#7

Känner igen mig i din situation från när jag var yngre. För att få intresset på topp igen försökte jag starta upp ett projekt. Du kan tillexempel skriva ner (eller tänka igenom) hur mycket tid du spenderar med Mira per dag. Vad gör du när du inte spenderar tid med Mira? Gillar du att läsa, pyssla kolla på youtube, gör det tillsammans med henne!

Skriv upp ett schema, tillexempel:

Morgon: Byta vatten, lite mys

Eftermiddag: Ta ut Mira i ditt rum, kanske göra någon leksak, gör rent buren.

Kväll: Hälsokontroll, mys, godnattpuss kanske?

Detta var förstås bara ett snabbt schema som exempel, gör ditt egna!

Ett annat projekt kan vara att göra henne rumsren (om hon inte är det), köpa sladdskydd och ha som mål att innan en viss tid ska hon kunna vara lös i ditt rum större delen av dygnet?

Detta är bara några exempel :)

Lolagirl
2/4/17, 11:50 AM
#8

om du inte tycker du spenderar nog med tid med henne kanske det är tid att skaffa en kompis till henne? en annan kanin alltså?  det skulle hon må bra av, även om du gosar med henne ibland så behöver du då inte känna lika dåligt samvete när du inte orkar med henne :)

Frosstis
2/4/17, 12:09 PM
#9

Tycker att läsa på om kaniner och grejer man kan göra till dom får upp intresset igen. Så typ läs artiklar på iFokus, läs på kaninmagazinet eller bara googla lite om kaniner brukar funka. Sedan såklart går ju intresset i perioder så jag tror ditt kommer komma tillbaka snart.

[EM L]
2/4/17, 2:21 PM
#10

Tack för alla svar och tips?!

#6 & #7 Ett schema var smart. Ska nämligen fixa till kaninpärmen så kan ju göra ett schema som sitter på framsidan av pärmen eller ovanför buren så att pappa kan läsa den.

#7 Haha! Är ute rätt så mycket och åker skridskor. Men annars kollar jag iPaden, gör läxor, läser osv.

#8 En till kanin skulle nog inte funka=/ Men tack för tipset=)

#9 Gör nästan allt det där redan=)

Maleficum
2/5/17, 2:51 PM
#11

Antar hon är inne kanin? Man kan ju göra nåt så lätt att sitta på golvet när man läser eller gör läxor (jag satt alltid på golvet när jag gjorde läxor även innan jag skaffa djur ;) så hon kan springa runt en och se vad man gör.

När jag varit i mina djupaste depressioner har jag ofta haft svårt att ägna mycket tid mer än det nödvändiga för djuren men samtidigt har dem också varit det ända som fått mig upp ur sängen. Brukar försöka se till att ge dem nåt extra skoj att göra. Tex så får varken kaniner eller hundar mat i skål hos mig utan det är alltid utspritt på golvet eller i någon leksak så de måste jobba för maten (hö är ju dock i höhäck men har oftast mer än en så det blir lite utspritt och de kan välja att äta från olika ställen och har jag olika typer av hö kan jag ibland ha olika i de olika häckarna).

Ett tips? för ämnen i skolan du kanske har svårt för (som engelskan) är ju att försöka relatera det till något du gillar. Som engelskan kan du ju försöka läsa engelska böcker och sidor som har med kaniner (eller andra ämnen du gillar) att göra. Själv så har jag svårt för språk, både svenska och engelska, och var egentligen inte förrän jag slutat grundskolan och började lyssna på engelska ljudböcker jag verkligen började bli bra på det! Så det är också ett tips? att se om du kan få tag på nån favoritbok på engelska (några av mina första var faktiskt amerikanska versionen av Harry Potter). Även börjat läsa mer engelska skönlitterära böcker (vill man ha något enkelt så är Baniculaböckerna supergulliga!). Sen har jag ju ofta i början fått slå upp ord jag inte förstått och då använt främst tyda.se Sen har jag ofta kollat på engelska tv-serier och filmer med engelsk text för att öva upp mig. Jag har lättare att komma ihåg ord och vad de betyder om jag lär mig dem i ett sammanhang.

Om det är glosor ni ska lära er. Ta små lappar och skriv svenska ordet på ena sidan och engelska på andra sidan. Här kan du ju också involvera Mira och lära henne plocka ut kort om du håller fram dem eller liknande och sen kan man sitta och öva på orden som Mira valt. Sitta och läsa och sånt kan man ju göra medan man sitter med en kanin i knät och gosar (om man har en kanin som gillar att vara i knät) eller ha liggande bredvid sig.

Sen som andra tipsat är ju schema rätt bra och att det är bättre med många korta stunder än få långa. När jag går runt här hemma kommer Kenzie ibland och kan då ge honom kanske två klappar på huvudet eller lite kli i nacken och sen fortsätta med mitt om jag just då inte har tid att sitta och gosa jättelänge. Är han extremt sällskaplig när jag inte har tid eller ska iväg fyller jag hans godisboll eller ufo med lite godis (främst solrosfrön i hans fall men ibland pellets vilket han normalt sett inte får) och ger honom (han har väl lärt sig det lite nu också och kommer gärna och "tigger" när han vet jag ska iväg ;)). Och ibland tycker jag det är rätt bra att bara sitta och titta på vad han har för sig för lustigheter, brukar vara rätt upplyftande när man känner sig lite stressad eller nere.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tova Ekman
2/5/17, 8:44 PM
#12

Hitta på någor roligt med varandra, hoppning kan vara kul om du inte har testat det?, även trix och promenader ;-) Sen tappar väl dom flesta motivationen lite under denna tiden på året och snart blir det ju jussare!!

LillaSigne
2/6/17, 6:02 AM
#13

Som några andra skrivit, gör nå kul tillsammans! Jag har ett konto på instagram för mina djur så fotar dom o lägger upp, de tycker jag är kul :)

Annons:
CurreKanin
2/6/17, 8:41 AM
#14

Skulle också gissa på att det har med ditt eget mående att göra. Du har helt enkelt inte energi nog till Mira. I synnerhet som du knuffar bort henne när hon kommer fram. Det sistnämnda är inget bra tecken - för mår man dåligt blir man oftast glad av att ett djur kommer fram och vill umgås. Där måste du nog öva på att försöka rycka upp dig när hon vill gosa - för då kommer du nog må bättre.

Galenidjur
2/6/17, 8:10 PM
#15

Jag känner också så ibland, att det nästan har blivit lite som en börda att ha en kanin och inte lika roligt som det var. Men då påminner jag mig om hur beroende av mig min kanin är och hur mycket det betyder för honom när jag sätter mig ner och klappar på honom och ger honom uppmärksamhet. Tänk dig själv om du bodde i ett hus tillsammans med några andra, men ingen av dem pratar knappt med dig och om du frågar om man kan hitta på nått tillsammans så vill ingen det nånsin. Det hade ju inte varit så roligt eller hur? Så jag ser till att alltid, oavsett vad jag själv känner sätta mig ner och mysa med min kanin tills han själv går därifrån, åtminstone en gång per dag, men helst fler. Jag pratar också alltid med honom och ger honom en liten klapp varje gång jag går förbi och om han kommer fram av sig själv och knuffar på mig för att han vill ha uppmärksamhet ser jag till att ALLTID ge honom det. Har jag inte tid att sätta mig med honom en liten stund just då så klappar jag iaf på honom och pratar med honom så han inte känner sig ignorerad. Tycker att det är väldigt viktigt att man inte avvisar sin kanin när den kommer fram till en, speciellt om det är en ensamkanin , för den kommer ju för att den känner ett behov av sällskap. Då är det ju inte så roligt om man blir bortknuffad hela tiden, eller hur? :)  Så försök tänka på det från kaninens perspektiv. Att du är den enda kompis den har och därför är den mycket mer beroende av dig än du är av den.  Jag tycker personligen det blir lite lättare att hitta motivation då :)

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

[EM L]
2/7/17, 4:46 PM
#16

Tack för svaren!=)(=

Tänkte berätta hur det är nu efter ett tag:
Jag umgås med henne i MINST en timme om dagen nu, vissa dagar 2-4 timmar.

Jag matar henne och låter henne sitta i knät och så att hon får springa i hela lägenheten utom badrummet. Vilket gör så att jag får följa efter henne hela tiden.

När jag läser och gör läxor så sitter jag på golvet med min säng som ett bord(har en tvåvåningssäng och har ingen madrass på den understa.)
Jag gosar och klappar henne flera gånger om dagen. När jag ska till skolan så lyfter jag upp henne en väldigt kort stund och ger henne flera klappar och kliar henne bakom öronen, ger henne också ett antal med pussar på huvudet.

Sen släpper jag ner henne och ger ytligare en puss och en klapp på huvudet.

På kvällen så är det samma sak.

Jag småstädar lite hos henne och ställer tillbaks mina grejer där dom ska vara.

Så det har verkligen blivit bättre nu.

Som flera av er säger så kommer intresset mer en period och blir mindre någon period.

Fast man ska ju ta hand om det såklart varje dag.
Då ska jag väl ta och städa Mirisens bur efter jag har läst nåra inlägg till.

Tacksam för all hjälp jag fått🙂

#12 Vill inte ha en sele till henne, men hoppar lite med henne utan koppel och sele då.

Det blir mest promenader inomhus också 😃

Maria
2/7/17, 4:52 PM
#17

#16 Det låter jättebra❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[EM L]
2/7/17, 4:53 PM
#18

#17 Visst gör det=)

zakkris
2/7/17, 6:05 PM
#19

Jag hade en kanin när jag var i tonåren. Skolan gjorde att jag inte hade tid för kaninen som dessutom var otroligt social. Tyvärr gav mina föräldrar mig ett ultimatum, vara mer med kaninen eller ge bort den, och jag försökte verkligen men insåg att de bästa för honom var att flytta till någon som kunde ge honom den tiden  jag inte hade. Visst saknade jag att ha kanin. Men det dröjde faktiskt tills jag var 19 innan jag skaffade en ny, den kaninen hade jag när jag flyttade till mig första egna lägenhet. Tyvärr dog hon som 2åring då de skedde nått med magen under natten. Sen dröjde det till nu när jag är 25 då jag skaffade kanin igen.
Summa sumarum av det hela är att kanske det inte är läge för dig att ha kanin just nu. Och att säga att din pappa har huvudansvaret för din kanin säger mig att du inte vill ta ett beslut själv utan vill att han skall ha det. Men jag antar att det var du som ville ha kaninen och inte han.
Tänk igenom ordentligt, har du tiden för kanin just nu i ditt liv?
Om ja, då ska du finna vad som gör att du inte vill umgås med henne och rätta till det.
Om nej, då måste du se de till hennes bästa.
Ingen annan än du kan tyvärr få dig att umgås med ditt djur än dig själv, och tänk alltid på djurets bästa först inte din egen vilja.
Lycka till

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

[EM L]
4/12/17, 1:06 PM
#20

Puttar upp denna tråd igen då många kan ha samma känslor och vara i samma situation som mig just nu.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Det har gått ett tag sedan jag skrev detta inlägg.

Märker mer och mer att kaninintresset går i perioder men gos och mys är det varje dag.

Idag vaknade jag av att en liten filur hoppade upp i sängen och sprang fram till mig.   Jag vaknade och blev överraskad och väldigt glad. Gos och mys på morgonen är det bästa som finns. När jag berättade att det finns kaniner som är lösgående i lägenheten så finns det till och med kaniner som sover brevid husse och matte om natten och tittar på TV med ägarna så så han vad mysigt!
Ni som har läst andra inlägg av mig när det gäller burar och frigående kaniner kommer förstå vad jag ger in mig på nu.

Ska fråga pappa om Mira får vara löst i mitt rum 24 timmar för att prova om det går.

Annons:
Tjeja
4/12/17, 2:07 PM
#21

Ååh vad kul med fritt lösgående ninis! Hoppas din pappa låter dig prova och att det blir lyckat för Mira! Men då måste ju förstås rummet vara riktigt bäl kaninsäkrat så hon inte kan skada sig, fastna nånstans eller tugga på något farligt. Ja förutom rymmningssäkert då. 😊 Men allt det vet du redan förstås och jobbar med hela tiden, men ändå, liten upprepning i tråden skadar inte. (Ffa inte för de som bara läser här o inte vet så mycket om att ha lösgående kaniner hemma.) ;-)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[EM L]
5/28/17, 6:08 PM
#22

Det har gått ett tag till nu=)

Det är nära sommarlovet och jag ser framemot det!

Kommer kanske att sova "över" i rummet också=)

Josefinpersson
5/28/17, 10:52 PM
#23

Såg att iallafall en person redan skrivit detta men, ge henne en kompis hade kanske kunnat vara en del av en lösning? Så hon slipper vara ensam och så kanske intresset för kaniner väcks till liv igen! Du kan börja lära henne tricks osv, börja kolla på youtube klipp om kaniner, tex budgetbunny. Hoppas allt löser sig för dig och Mira! <3

Ulvelin
5/29/17, 3:41 PM
#24

Värsta fall kan du lämna henne på foder och sen ta tillbaka henne när du känner för det🤗

[EM L]
5/29/17, 9:23 PM
#25

#23 och #24 Tack för förslagen=)

Men det behövs inte nu. Är hos henne varje dag så ofta det går.

Ulvelin
5/30/17, 3:01 PM
#26

Bra🐰❤️

Upp till toppen
Annons: