Beteende, hälsa och skötsel

Annorlunda kanin

2017-02-02 21:41 #0 av: Alice11111

Hej jag fick min kanin i slutet av november och då var hon 7 veckor. Allt var bra men på senaste tiden har hon betett sig konstigt. Hon låter inte någon bära henne, när man vill klappa henne springer hon iväg och nyligen har hon börjat stampa ibland. Tror inte hon är rädd för hon kommer fram till en och hoppar osv men hon biter lite på kläderna. Tänkte att de kan vara att hon blivit tonåring men är hon inte för liten för det, hon är typ 4 månader?

Anmäl
2017-02-02 22:27 #1 av: tlover

Har du kollat om hon inte är i brunst? (ja dom kan vara i brunst så tidigt) så betedde sig en av våra kaniner då hon var i brunst

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2017-02-02 22:47 #2 av: Alice11111

Vad betyder det?

Anmäl
2017-02-03 07:26 #3 av: kem11llu

Att hon är könsmogen 😊

Anmäl
2017-02-03 09:32 #4 av: tixEntry

Hon har nog börjat bli könsmogen, låter det som.

Anmäl
2017-02-04 00:10 #5 av: Alice11111

Vad händer då? Vad kan man göra? Har aldrig haft en kanin innan sp detta är hel nytt för mig

Anmäl
2017-02-04 08:26 #6 av: tlover

Avlar man är det brunst man ska kolla efter när man vill para  då det är då som dom kan bli dräktiga.

Avlar du inte så är det helt enkelt en period då kaninen kan vara lite sur eller tvärtom extra gosig, dom kan bli lite extra kissiga eller ha hanar som kissar på dom (om dom har möjlighet) m.m

Obs 4 månader är alldeles för tidigt för att avla, ungar så tidigt ökar risken för tex att honan dör vid födsel eller tex att honan ignorerar el dödar ungarna. Barar för att en kanin (eller människa) är könsmogen betyder det inte att det är bra att skaffa ungar

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.