Annons:
Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 901 ggr
sossos
1/31/17, 8:25 PM

Kan honan vara dräktig igen?

Hej! Jag skriver detta åt en vän som oväntat fått en kull ingår för fem veckor sedan, och nu upptäckt att hennes hona börjar boa igen. Min vän köpte en hona till sin hane, vilken hon trodde var kastrerad då hanens förra ägare sagt det. Så hon försökte sätta ihop kaninerna men de blev verkligen inte bra och de bråkade och red på varandra hela tiden. De fick träffas utan galler flera gånger,senast den första advent. Men så efter ett tag började Inez (som honan heter) bli rund om magen och började boa och den 28'e december föddes två små ungar. Dessa har hon skött om riktigt bra och de är nu snart 5 veckor. Men idag upptäckte min vän att Inez börjat boa och dra päls igen, hon har även känts liiiite rund om magen… så vad kan det betyda? Kan en hona vara skendräktig? samtidigt som hon har ungar? Kan en kull vara mer än 5 veckor försenad? Och skulle det bli en till kull, vad händer med ungarna hon har nu då? Hanen och Inez bor inte tillsammans, de bor med ett ganska tjockt galler emellan sig. Otroligt tacksam för svar! Hoppas ni kan hjälpa till!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Fridaaaa
1/31/17, 8:37 PM
#1

Har hon inte träffat fertil hane så är hon inte dräktig igen.
Och ja hon kan vara skendräktig?.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kanin/höna
1/31/17, 8:43 PM
#2

hur tätt är gallret? kaniner är makalösa och kan lyckas ändå

sossos
2/1/17, 10:17 AM
#3

Ska be henne ta kort på gallret :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

sossos
2/1/17, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Inte världens bästa bilder men här är två, den första är på gallret mellan burarna och den andra på vanligt fyrpunktsnät :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

kanin/höna
2/1/17, 10:48 PM
#5

det är ju ett bra galler men man vet aldrig med kaniner ibland så är de makalösa. så man kan inte säga säkert. 

om hon skulle vara dräktig så skulle jag rekommendera att flytta undan de äldre  annars tar de råmjölken och ungarna dör och de äter antagligen till viss del pellets och hö. och om de fortfarande diar mycket kan man ge ersättning med välling till katter.

Kaninenochjag
2/2/17, 6:48 AM
#6

Vill flika in att honan bara är född i Juni alltså ganska ung. Men vi hoppas på att lilla Inezz inte är dräktig! (Bor precis vid Ebba och vi är vänner)

Annons:
sossos
2/3/17, 7:27 AM
#7

#5 Förstår inte riktigt hur du menar, ska hon flytta undan de äldre resan nu eller vänta tills de "eventuella" ungarna fötts? Ska fråga om de fortfarande diar :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

kanin/höna
2/6/17, 2:25 PM
#8

om man är relativt säker på att honan är dräktig så ska man flytta undan de äldre innan de föds.

Upp till toppen
Annons: