Annons:
Etikettbur-och-aktivering
Läst 2614 ggr
[EM L]
2017-01-28 16:50

Naturlig miljö i buren

Hej! Hur gör ni för att få en så naturlig inredning i buren som möjligt? Berätta och lägg in en bild vettja!
Själv så innehåller min innebur en sitthylla, en höhäck som egentligen ska sitta utanför buren som sitter istället innanför buren, en pinne att gnaga på, träleksaker, en väldigt låg låda med spån i, samt en massa lös hö. Märker att hon äter mer hö om det är löst, hon har en vattenflaska och har slutat använda matskål då jag känner att den är i vägen i buren och så lägger jag då det lite överallt så att hon stimuleras och får leta efter maten.

Visa bilder på era burar och berätta vad ni gör för att få era/eran bur så naturlig som möjlig.

Annons:
[EM L]
2017-01-29 07:57
#1

Putt!

tiger tok
2017-01-29 08:30
#2

Stubbar som sitt hylla och massa grenar!

[EM L]
2017-01-30 07:58
#3

Putt! Den här tråden var väldigt tom😃

tixEntry
2017-01-30 11:37
#4

Det är väl inte så mycket att göra helt enkelt? Jord/sand att gräva i, grenar, stubbar och stenar.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

kanin/höna
2017-01-30 16:42
#5

Det kan vara svårt att inreda en bur om den inte ha en Hage och framförallt inomhus. färska grenar och man kan så fat med gräs och ställa in så de kan knapra på en stund

Mellux
2017-01-31 16:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#6

Tänk mycket på kaninens naturliga beteende, hur lever de i det vilda? Hur tillbringar de sin tid? osv osv. Läs på om hur kaniner beter sig i det vilda :) 

Gjorde ett gymasiearbete förra året i en djuraffär där jag skulle berika marsvins miljö, Nu är de inte samma djurart och har olika naturliga beteenden men lägger in en före och efterbild så kanske du får lite inspo :) Men tänk som sagt mycket på VAD de gör  i det naturliga. Försök att göra så att de får ett utlopp utav sina naturliga beteenden så gått de går:) 

Jag ville att marsvinen skulle få en så naturlig miljö som möjligt, de ska ha tillgång till födosök och olika växter m.m. De ska kunna få känna doften av naturen och få utlopp utav sina naturliga beteenden. Ha tunnlar utav olika slag, olika bottenmaterial att gå på, intressanta nya saker som de inte sett samt avdelad bur så att de inte vet vad som finns på andra sidan. Just därför har jag valt att fixa en större bur åt dem då de är så pass många. Jag ska inreda denna bur så att de får utlopp utav nästan alla naturliga beteenden som de utför i de vilda. De material jag använde mig utav är.

  • Större bur

  • Stenar 

  • Kvistar/pinnar

  • Gräs

  • Krukväxter, persilja, dill, basilika

  • Tunnlar

  • Mellanväggar 

  • Hyllplan med stegar 

  • Hus 

  • Kottar

  • 5 olika underlag: Alspån, Carefresh, Toalätt, Kutterspån, jord

  • Halm

  • Hus

  • Två olika typer utav vattenflaskor samt skålar

  • Aktivitetsboll

  • Godis utav olika slag: Torkad banan och morot, torkad majs, godis bollar gjord för gnagare.

Lycka till!

Annons:
Mellux
2017-01-31 16:37
#7

Bilderna syns inte så som jag ville :/

IdunFreja
2017-03-06 17:54
#8

#6 Mycket fina bilder😃

[EM L]
2017-03-07 07:56
#9

#6 Väldigt fint! Lyx ju…

Lolagirl
2017-03-09 16:13
#10

varför håller ni era kaniner i bur? :( varför har ni inte dom lösa där ni bor, går ju faktiskt att ordna rör åt kablar o annat som dom kan gnaga på….

Lolagirl
2017-03-09 16:13
#11

man kan lära en kanin precis som katter att använda kattlåda om dom e lösa i huset/lägenheten

[EM L]
2017-03-09 17:36
#12

#10 Jag får inte. Men hade velat=)

Lolagirl
2017-03-10 18:48
#13

#12 synd :( för dom e faktiskt som katter, jag har min inomhus lös och dom kan lära sig att bli rumsrena och inte bita på saker osv, bara man ger dom pinnar och sånt

Annons:
tixEntry
2017-03-12 10:30
#14

#13 Jo, jag tror de flesta här vet att vissa har sina kaniner frigående åtminstone dagtid, men vissa får inte. Min kompis tex, hennes familj bor i lägenhet och hon har kaninen på sitt rum, men hennes pappa gillar den inte särskilt mycket och han vill inte ha den någon annanstans.

Och då är det ju ändå bra att vi försöker förbättra burarna så kaninerna får det bättre i dem. Utekaniner kan också behöva lite stimulering i burarna; min Simba bor i lekstugan minst 15 timmar om dygnet, men har ganska mycket möbler, tunnlar och leksaker att hålla till godo med.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

[EM L]
2017-03-12 10:32
#15

#13 Jag har henne fri på dagen i mitt rum=)

Nästa gång jag skaffar kanin, förmodligen när jag är vuxen så kommer ni få räkna med att jag har den frigående=)

Upp till toppen
Annons: