Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1204 ggr
Mosen04
2017-01-26 11:22

Min kaninhane parar sig med mig efter kastrering?

Ja, nu är det så att min 3-åriga hane försöker fortfarande att para sig med mig och andra kaniner(när han träffar sin mamma och pappa) efter att ha varit kastrerad i 2 år. Han har alltså hållit på så här i två år utan att hans kastering har hjälpt till. Det ända som kastreringen har hjälpt till mig är att han inte skvätter omkring längre. Men annars så är han precis som han var innan kastreringen , vilket var som sagt för 2 år sedan. Han är en ensam kanin (han bor själv) så kan det vara så att han inte vet hur han riktigt ska bete sig eftersom han inte har några andra kaniner att lära sig det ifrån? Tacksam för svar!

Annons:
Trebit
2017-01-26 11:36
#1

Att kaniner rider på varandra är inte bara ett parningsbeteende, utan ett dominansbeteende. Det är inte konstigt att han bråkar med och försöker rida på andra kaniner han inte bor med, de försöker troligtvis sätta upp rangen och han vill visa att han är boss. Även honor rider på andra kaniner av den anledningen.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Gremlins
2017-01-26 12:27
#2

Jag har också en hane som kastrerades för 1 år sen men som fortfarande försöker para sig med kaniner och katter. Enligt veterinär så är det bara att acceptera att han inte kan bo ihop med andra kaniner (han sliter bort tussar med päls från dem, även om honan är parningsvillig) eller bo inomhus som frigående då han inte gör annat än letar efter katterna som inte blir glada av att ha en sextokig kanin på ryggen. Han får bo bredvid de andra kaninerna i stallet så han får sällskap av artfränder genom näten men jag kommer nog inte att lägga mer pengar på kastreringar när det inte hjälper fullt ut. Kan tillägga att vi även har gett honom en spruta, så kallad kemisk kastrering utan resultat förutom att han tappade pälsen runt sticket.

Mosen04
2017-01-26 12:52
#3

#1 Ja, tänkte att det kunde vara det när det gäller andra kaniner. Men när det gäller mig (han parar sig med mig) så ser han mig som en hona. Han hoppar omkring mig och grymtar osv, precis som en hane gör med en kanin hona. Vet ni något tips? på hur jag kan få honom att förstå att jag inte är någon kanin hona han kan para sig med?

Trebit
2017-01-26 13:02
#4

#3 Hm, jag har själv ingen erfarenhet av att hormonella beteenden inte försvinner efter kastrering så jag kan nog inte hjälpa dig där. Vet att det är andra på forumet vars hanar har behållit det "uppvaktande" beteendet efter kastrering, så kanske kan du få något svar av dem!

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Mosen04
2017-01-26 16:52
#5

#3 Tack iallafall!

Sashhi
2017-01-26 20:42
#6

Ju längre man väntar med att kastrera hanarna så är det större risk att de får hormonerna som en del av ett inlärt beteende, speciellt på hemmaplan. Det är inte ovanligt om hanen varit "hanig" länge innan man kastrerar dem.

Not your mom, not your milk.

Annons:
Mosen04
2017-01-26 20:57
#7

#6 Han var ungefär 10 månader när han blev kastrerad, är sent? Tror att jag läste någonstans att man ska helst kastrera hanar när dem är runt 6 månader. Hade dock ingen chans att kastrera honom förrän han var 10 månader, så är det sent för en kastering? För isåfall kan jag förstå att det är ett inlärt beteende.

Sashhi
2017-01-27 02:50
#8

#7 Det beror ju helt på när man började visade hanigt beteende. Min ena hane kastrerades vid ungefär 10 månader också, men han hade bara varit hanig i ungefär 2 månader då så han fick inget inlärt beteende kvar. Det är nog individuellt om det sitter kvar också.

Not your mom, not your milk.

Mosen04
2017-01-27 11:13
#9

#8 Han började att visa hanligt beteende så fort han blev könsmogen. Han började att se mig mer och mer som en hona, och började sedan att fajtas med sin bror (som kom från samma kull) när dem gick ut tillsammans, antagligen för att han såg mig som en hona och slogs över mig (som kaninhanar brukar göra över en hona)

Sashhi
2017-01-28 18:53
#10

#9 - När blev han könsmogen då? Låter som han haft ganska starka instinkter innan, då är det inte konstigt om beteendet stannar kvar

Not your mom, not your milk.

Upp till toppen
Annons: