Annons:
Etikettallmänt
Läst 1287 ggr
Fridaaaa
2017-01-24 13:41

Mindre höspill?

Någon som har tips? hur man kan få mindre med höspill utanför inneburen?
Har höet löst dvs ej i höhäck.

(vet att man får räkna med höspill när man har innekaniner)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
fossingen
2017-01-24 14:01
#1

Du kan inte göra några större knutna höknippar och knyta? Om höet inte är för torrt går det. Eller använda höbollar?


Fridaaaa
2017-01-24 14:03
#2

#1 Höbollar är farligt, risk att de fastnar (haft kanin som gjort det)
Höet är relativt "fint" så nog svårt att knyta tror jag :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
2017-01-24 14:13
#3

#2 Har du testat att knyta? Skadar ju aldrig ;-) Det borde fungera med de flesta höerna. Har själv det i teansportburarna, det skräpar inte ner så mycket och det är väldigt uppskattat! :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Fridaaaa
2017-01-24 14:15
#4

#3 Japp, fast inte med just detta höet Mina äter dock sämre när detnär alltng är knytet tyvärr. Testade nämligen den som aktivering.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
2017-01-25 11:16
#5

#4 Du kan inte ha höet i en låda eller höhäck och ha en mindre matta utanför buren så höet fastnar där och inte far överallt?


Fridaaaa
2017-01-25 11:18
#6

#5 Låda får inte plats i buren. Måste hänga i så fall
Inte hittat någon höhäck som de inte riskerar i fastnar i samt som de slipper böja nackarna hela tiden när de äter. Letat men ej hittat. Så har du tips? får du gärna skriva det här :) 

Haft IKEAS påshållare men de drog ut allting.
Höhäck som sitter på utsidan blev inte mindre höspill

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
fossingen
2017-01-25 11:51
#7

#7 Jo, ikeas version har jag märkt också att de sliter ut det mesta. Såg tips? om Ikeas att någon sågat en trälucka för öppna sidan och satt fast med buntband eller ståltråd så man kan fylla på men ändå stängaluckan så de inte sliter ut höet. Kanske det kan vara något att pröva?


fossingen
2017-01-25 11:53
#8

Höhäck på utsidan. For spillet i buren eller utanför buren? Kan tänka mig om man fäster annars på utsidan av gallret och täcker utsidan av höhäcken förutom toppen med vaxduk eller annat starkare material så rasar det inte på golvet iaf.


Fridaaaa
2017-01-25 11:56
#9

#8 Det blir spill utanför, då både katter och kaniner gärna hoppa i den i så fall och så åker allting ut.
Tja behöver vara lock även på utsidan

#7 Förstår inte riktigt hur du menar?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
2017-01-25 11:58
#10

#9 jaha, okej då förstår jag. 
Någon hade sågat ett lock av trä till "Ikea höhäcken" påshållaren alltså. Så kaniner kan inte riva ut höet från öppna sidan . Tänkte det kanske funkar?


Fridaaaa
2017-01-25 13:38
#11

#10 Men då får de inte ut höet? För de drar ut det från hålen på framsidan. Och är på det sättet jag stoppade i höet, eftersom locket var i botten och öppningen upp i taket.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
2017-01-25 13:44
#12

#11 Jag tänkte med vaxduk ifall du har en gallerhäck, du vet såndär vanlig. Annars går det inte.


fossingen
2017-01-25 13:48
#13

Kanske lät krångligt, inte så lätt att förklara via nätet, hehe.


Annons:
Fridaaaa
2017-01-25 13:49
#14

#12 Nej äger ingen gallerhäck. Gillar inte dem :) 
Men du pratade om det från IKEA nyss?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
2017-01-25 13:52
#15

#11 Jaha, du hade den upp och ner. Ja, då vet jag inte. Kanske köpa någon tätare höhäck eller bygga en själv. Jo, Ikeas menade jag med locket. Och det med gallret "vanliga" höhäcken och vaxduk. Två olika, glömde skriva det bara. Sorry


Fridaaaa
2017-01-25 13:53
#16

#15 Ja för att höet trillar ur annars. Men har den lodrätt, och de drar ut höet från hålen på framsidan, de stora, på IKEAs

Nja jag är inte så bra på ett bygga.
Får klura vidare. Tycker att de äter bättre utan höhäck med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
2017-01-25 14:13
#17

#16 Jo, de hålen är så stora så vissa kaniner boxar ut allt. Har en dam som gör likadant med ikea hållaren 😊
Har du testat den från teddytassen/gnagarboden (någon av de har med samma form) men mindre hål, har en sådan. Där rivs det inte ut från hålen på framsidan.


Fridaaaa
2017-01-25 14:28
#18

317 Menar du dessa? http://www.gnagarboden.se/sv/ovrigt/183-vaggfast-hohack-small.html

frågan är hur man fyller på dem, drygt att ta upp och ner dem var gång

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
2017-01-25 14:45
#19

Sådanna fanns i buren vi köpte,de är fastskruvade i träet, jag tar ut det hö som vart i innan och proppar in nytt i de stora hålet, fast har hö löst också då jag tycker de äter mer då :) De är väl inte svårare att fylla på än en ikea hållare?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

sossos
2017-01-25 14:46
#20

Har man den i en gallerbur kan man nog sätta fast med buntband :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Fridaaaa
2017-01-25 14:49
#21

#19 Jo eftersom ikeahållaren fyller jag på framifrån utan att behöva ta bort varje gång :) Dessa hålen ser mindre ut?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
2017-01-25 15:02
#22

#18 precis en sådan :) Jag har satt fast min i buren med buntband.


Fridaaaa
2017-01-25 15:05
#23

#22 Hur fyller du på d? Tänker eftersom hålen är mindre än i ikeas?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
2017-01-25 15:07
#24

#23 Den har en öppning på ena sidan så fyller på där. Sen äts det från framsidan för det mesta. Men täcker man inte sidan kan de riva ut höet förstås, det händer ibland. Men har börjar fylla den så fullt som bara går, då rivs det inte ut såmycket.


Fridaaaa
2017-01-25 15:11
#25

#24 Ja jag vill ha täckt på den sidan så de inte får för sig att testa att krypa in i den

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
2017-01-25 16:38
#26

#25 Du kan ju sätta för en lucka eller vända öppningen mot taket :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Maleficum
2017-01-25 16:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Jag har gjort såhär hemma. Använt ett gammalt kartonglock bakom höhäcken för att minska spill. Nu har jag hö även i toalådan och när Kenzie är full pälsad så dras det ju ut en del hö bara därför plus att jag har en duva som gärna kommer och snor hö och sprider lite över allt för bobygge men tycker inte det blir så jobbigt mycket. Sopar utanför lådan en gång om dagen eller varannan dag lite beroende på.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Maleficum
2017-01-25 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

På landet hade jag det såhär när vi bodde inne i huvudbostaden. Nu ser det annorlunda ut när vi bor i en av friggorna.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
2017-01-25 16:56
#29

#26 Men då får jag ju inte i höet lättare? 

#28 Smart, men jag vill ha lock i så fall, så de inte kan hoppa in i det :)
Och har innebur, vet inte hur pass lätt det går att sätta något på baksidan då plus lock?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smultrondraken70
2017-01-25 17:47
#30

Har samma problem, använder Ikeas påshållare på längden och har sågat till ett lock som täcker öppningen där jag fyller på. Har testat det mesta men höet rivs ur….

Fridaaaa
2017-01-25 17:48
#31

#30 Visst är det hopplöst? :/ Dessa djur ibland.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maleficum
2017-01-25 17:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Beroende på vad för typ av höhäck du har får man väl fixa lite olika lösningar. Höhäcken hemma har jag ju bara tryckt igen krokarna på häcken genom kartongen (ända sättet den sitter fast på baksidan). Har man en större kartong eller liknande kan man ju säkerligen vika en av bitarna över som lock (och sen fästa på nåt vis då i framkant av höhäcken). Använt locket till en IKEA pappersförvaringslåda (sån som kostar typ 5kr eller nåt sånt) går ju att klippa den annorlunda också och "ställa" höhäck i.

Har haft många olika lösningar under åren. En jag hade ett tag till min förra angorahane var detta. Satte helt enkelt höhäcken (använde en sån där nätkorg man brukar ha som sopkorg) i en kartong och skar ut et hål på framsidan. Just på denna bild hade jag fyllt på nytt hö och då passa Lupin på att sno från toppen. Hitta tyvärr ingen bättre bild på den.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fridaaaa
2017-01-25 18:15
#33

#32 Smart ja kartong är inte lönt till mina :P Och måste ha det upphängt, tar för mycket bottenplats annars. Hmm får klura

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maleficum
2017-01-25 18:39
#34

#33 Men göra hål i kartongen och hänga upp kan man ju också göra, den behöver ju inte stå på botten av buren. Finns ju massor av varianter på kartonger man kan använda. En ide kan ju vara att skära smala strimmor i kartongen för dem att pilla ur höet. Börjar de tugga för stora hål är det ju bara att byta kartong sen. Jag brukar alltid sparad diverse kartonger så man har om man behöver, speciellt såna som är lite tjockare.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
sossos
2017-01-25 18:52
#35

Jo men du öppnat bara luckan och lägger in höet!? Vet inte riktigt om du förstår vad jag menar :/ Men en sån här annars då? Vet att jag sett en liknande fast inte "sne" uppåt också ;) http://m.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/burtillbehor/hostall/279164

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Fridaaaa
2017-01-25 19:30
#36

#34 De kommer "äta" upp kartongen :P

#35 Man öppnar inte hela taket, utan bara en del. Dvs i mitten. Och är i hörnen jag måste ha det i så fall :/ 
Sån har jag haft - värdelösa :( Gick sönder snabbt, får bara plats lite hö och hänger väldigt snett framåt i inneburen, tråkigt nog :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: