Annons:
Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1095 ggr
[Melliis]
1/24/17, 9:33 AM

Kaninhane parning Linköping?

Hej! Jag har en liten vit lejonhuvad dvärgkanin och skulle vilja få ungar efter henne.

Är det någon som har eller känner någon lämplig hane?

Annons:
tiger tok
1/24/17, 12:19 PM
#1

Har du härstammnings bevis eller stamtavla? Varför vill du ta kullen?

[Melliis]
1/24/17, 7:57 PM
#2

Jag har inga fina papper på min kanin då jag räddat henne från en familj som tröttnat. De hade tyvärr inga papper.

Jag vill ha ungar efter henne för att hon är en väldigt trevlig individ, frisk,fin, gosig. Fina kvalitéer tycker jag. =)

Jag har en liten dvägvädurskille också. Tyvärr är han kastrerad så han kan inte va till hjälp här.

[EM L]
1/27/17, 10:42 AM
#3

#2 Avråder dig Att ta en kull på henne om du inte vet något om släkten.

Vad har du för syfte med kullen? Till hoppning eller kel? Om du har syftet för att sälja dom så avråder jag dig verkligen. Har du tillräckligt med plats ifall du inte får sålt på ungarna. Hur är din ekonomi?

Det är många saker man bör tänka på.

Så här hade jag gjort: Har jag något syfte? Är ekonomin bra? Har jag plats? Känner jag till kaninens släkt? Vet jag något om släkten? Har kaninen bettfel? Har kaninen härstamsbevis eller stamtavla ens? Finns det någon som är kanske intresserad av en unge?  Vill jag planera kullen mycket noggrant?

Det är några saker och frågor som jag kom på ifall man tänker på en kull.

CorneliaAndersson
1/27/17, 12:06 PM
#4

Även om det kanske är mycket tråkigt att höra, så avråder jag dig från Att ta en kull på din kanin.

Inga papper = Du vet inget om linjerna bakom kaninen. den kan bära på alla möjliga genetiska sjukdomar etc.

Precis som #3 nämner så finns det en hel del frågor att ställa sig själv.

  • Syfte med kullen?
  • Hur ser min ekonomi ut? Foder, veterinär ifall ungarna behöver. Etc.
  • Vad händer om kaninen får 5-8 ungar, och alla visar sig vara hanar, och ingen blir såld pga. det inte finns någon stam etc.?

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[Melliis]
2/18/17, 11:43 PM
#5

Tack för alla fina råd från er som är kunniga på området kaniner.

Jag behöver inte er hjälp längre, kaninungarna är på väg! =)

Ingen behöver oroa sig för att de inte kommer få det bra då jag har rum och ekonomi för många kaniner. Jag skulle aldrig avla på en sjuklig individ. Tänderna är finfina.

[AnimeV4]
2/19/17, 12:47 AM
#6

Men grejen är ju att det kan finnas fel hos släktingar som din hona bär på men inte drabbas av, vilket ungarna kan göra. Tråkigt val du gjorde.

Annons:
CorneliaAndersson
2/19/17, 2:49 AM
#7

#5 Även de tänder som sitter längre in i munnen?

Det gäller inte bara de tänder som man kan se om man öppnar munnen på kaninen, utan även tänderna som även veterinären behöver sätta in en ställning i kaninens mun, för att kunna se?

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[AnimeV4]
2/19/17, 3:00 AM
#8

#7 Fast när det gäller bettfel behöver man väl även röntga för att utesluta det?

CorneliaAndersson
2/19/17, 3:06 AM
#9

Jag vet att veterinär sätter in en ställning i munnen för att kunna öppna upp kaninens mun och kolla kindtänderna.

Men ja, för att kunna kolla själva tandrötterna, om det är det du menar, så låter det mest troligt med röntgen etc.

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

[EM L]
2/19/17, 8:55 AM
#10

#5 Du gjorde  ett mycket dåligt val… vet du vilka risker du för med dig kanske?

Tänk om någon av föräldrarna har en ärftlig sjukdom långt bak i släkten?

Du gjorde ett DÅLIGT VAL.

[Melliis]
2/19/17, 11:32 AM
#11

Jag litar mer på min veterinär en på  er angående mitt val. 

Min fråga som jag ställde här i detta forum gällde bara om det fanns en lämplig hane i närheten.

Om jag söker veterinärmedicinska råd vänder jag mig givetvis till en veterinär och betalar för den konsultationen.  Ni menar säkert väl men ert beteende tyder på att ni själva ger och söker veterinärmedicinsk information på internet.

Jag rekommenderar er att ta medicinska frågor med en veterinär som är duktig på smådjur. Nu fick ni lite råd som ni inte bad om. Men de är i all välmening. =)

[Melliis]
2/19/17, 1:02 PM
#12

En sak till CorneliaAndersson, din profilbild verkar vara emot regler om bilder på kaninungar som jag läst om här. För den som är i handen har ju knappast hoppat ur boet själv… Läs info här: http://kanin.ifokus.se/discussions/5568b1328e0e74119d001049-regel-om-kaninungar?stickies-1

[AnimeV4]
2/19/17, 6:39 PM
#13

#11 Veterinärer är inga uppfödare och är inte utbildade om uppfödning.

Annons:
tinybus
2/19/17, 6:52 PM
#14

"skulle aldrig avla på en sjuk individ"
*vet absolut ingenting om kaninens möjliga genetiska defekter & anlag* Kaninungar påväg!

ah yes.

sossos
2/20/17, 8:21 AM
#15

Tänk ett steg längre: Du harningne aning om vad som finns i kaninens släckt, det vi inte någon av de som är här inne eller veterinären heller. Kaninen KAN vara helt defektfri mm, och då har du inte annat än tur. Men den KAN också ha genetiska defekter mm. Du chansar helt enkelt på att kaninen är "ren" . Att säga att du litar mer på veterinären är skitsnack, för det är FAKTA att kaninen kan bära på allt möjligt, oavsett vad veterinären säger. Att det är en veterinär behöver inte betyda att hem kan allt om kaninavel. Man få ribland använda sitt sunda förnuft. Jag frågade e kvinna i en djuraffär en gång om vad man kan göra ifall man vill ha sällskap till sin okastrerade hane, hon svarade att ett marsvin var mitt enda alternativ. Men nog förstod jag att de inte ska leva tilsammans, jag sökte upp mer fakta och det slutade med att kaninen kastrerades och fick en flickvän (blev lyckligare än aldrig förut kan jag tillägga) Vad är det du vill att vi ska söka upp? Om det verklige finns genetiska defekter hos kaniner? Om man kan få reda på om kaninen har genetiska defekter genom en undersökning? Berätta så söker jag mer än gärna, smile det visa sig ut vi har fel är den är det väl super! Men tills vidare, tänk om alla skulle resonerat som dig. Tänk hur många stackars kaninungar som skulle få lida för era val. Blir så irriterad på folk som dig som bara blundar för faktan, trots att du nog vet att det är sant, att du inte borde avla på den kaninen. För kaninungar är ju så söta och min kanin är så snäll och jag vill att hon ska få bebisar… (Förlåt för ett långt inlägg men kände att det behövdes)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

[EM L]
2/20/17, 8:23 AM
#16

#11 Veterinärer är inte utbildade inom uppfödning!

Om det är någon du ska fråga angående Avel så ska det vara en seriös kaninuppfödare!
Jag själv hade kollat så långt bak i släkten hos kaninen son möjligt för att märka sjukdomar och bettfel.

Jag hade säkert planerat kullen i ett helt år för att vara på den bästa och säkra sidan!
Vad vet du? Vad vet veterinären, säg mig. Vad sa veterinären till dig?

DOM ÄR INTE UTBILDADE INOM KANINUPPFÖDNING.

Du skulle ha frågat en uppfödare istället.

Vet flera duktiga som även finns här på kanin iFokus.

Irmelinis och nån till som är uppfödare för Snowflake`s kaniner.

Snälla! Fråga inte veterinären utan kaninuppfödare. Du är oseriös när det gäller angående aveln.

Jag och mina djur : )
2/20/17, 1:25 PM
#17

Även om ni berättar vad ni tycker så var bara #0 fråga om någon har eller vet någon lämplig hane, inget annat. Och nu är kullen påväg.

sossos
2/20/17, 1:38 PM
#18

#17 Jo det vet jag också, men kunskapen innom kaninvärden är tyvärr mycket låg och vi måste hjälpas åt att höja den! Kaninungarna är påväg, men TS verkar helt oberörd och verkar uppenbarligen inte bry sig om ddefekter mm. Det anser jag fel och vill helt enkelt att TS ska förstå. Bäst vore kanske om en ny tråd skapades (eller att man tog detta via PM) men nu blev det inte så, det viktigaste för mig är att budskapet går fram - avla inte på en kanin som du inte vet något om!

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

[Melliis]
2/20/17, 8:51 PM
#19

Oj oj, bli inte så upprörda så att ni far illa bara. Det känns lite som att några av er går i spinn och inte alls är glada. Kanske gör ni några antaganden också som inte stämmer?

Jag är inte skyldig er att försvara mig eller berätta någonting om mig. Men jag bjuder er storsint på det för jag vill inte att ni ska känna er ledsna eller oroliga. Och kanske får ni en aha upplevelse att allt inte alltid är som man tror. Kaniner jag har haft under mina 55 år här på jorden har haft det bra. Blivit gamla. Ja jag har till och med haft kaninungar förut. Det är roligt att se dem utvecklas.

Jag har själv varit ung, gått på Naturbruksgymnasium och brunnit för det här med smådjur.

Som djurvän far jag illa av allt snobberi som finns inom Avel i allmänhet. Nu syftar jag inte på kaninavel speciellt. Men inom "seriös" husdjursavel regler som inte är direkt hälsosamma.

Hoppas att ni kan somna gott! Kramar till er!

tinybus
2/20/17, 8:58 PM
#20

ah, det klassiska ålders-argumentet.

Annons:
[AnimeV4]
2/20/17, 9:14 PM
#21

#20 Verkligen.. Jaja, inget kommer väl att gå in för TS eftersom TS lever i sin egen värld med egen sanning. Tråkigt.

[Melliis]
2/20/17, 9:22 PM
#22

Nej, argumentet var väl snarare att jag har haft många friska kaniner som levt länge. 😉

[AnimeV4]
2/20/17, 9:34 PM
#23

#22 Ändå har du inte lärt dig korrekt på alla dessa år..🤔

Kaninernasbästa
2/20/17, 11:38 PM
#24

#22 att dina kaniner levt länge har ju inget med saken att göra?

Kaninernasbästa
2/20/17, 11:38 PM
#25
Kaninernasbästa
2/20/17, 11:38 PM
#26
sossos
2/22/17, 1:06 PM
#27

Du verkar undvika frågor vi ställer, börjar skriva om andra saker istället, varför? Bevisa du att vi har fel så är jag helt ok med det. Och så har jag en till fråga; varför avla på en kanin som kan bära på defekter när det finns så många andra (med bra temperament mm) som inte gör det, och då inte riskera något för avkomorna? Jag har sovigt riktigt gott och mår bra i allmänhet så det behöver du absolut inte oroa dig för, men tack för omtanken ;-)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
CorneliaAndersson
2/22/17, 7:32 PM
#28

Jag har inte varit inne på denna tråd ett tag, och därför inte kunnat skriva.

#12 Det stämmer. Den kaninungen har inte hoppat ut boet själv. Den är utplockad vid den dagliga kollen. Ett syskon hade ett sår vid ögat, vilket gjorde att jag skulle kolla lite extra. Profilbilden lades in när jag inte var aktiv på just kanin.ifokus så mycket och därför har jag inte tänkt på att byta. Men du har helt rätt!

Däremot gällande ''utbildning på kaniner''…. I min treåriga utbildning så har jag även gått djurvård och jag har inriktat mig mest på kaniner, samt att jag har 17års kaninerfarenhet och 8-9 års uppfödningserfarenhet.

Vi försöker inte ge medicinska råd, vi har inte heller diagnostiserat din kanin med någon sjukdom på något vis. Däremot har vi sagt vad som eventuellt KAN ligga bakom!

Enligt lag får man inte avla på djur som kan ge ungarna sjukdomar och du vet inte om din kanin bär på någon sjukdom, och det kan hända att ungarna efter din kanin får någon genetisk sjukdom..

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

tiger tok
2/22/17, 7:43 PM
#29

Menar absolut inte att hoppa på dig Ts, men jag har haft en kanin som varit vanvårdad i ca 7 år innan hon kom till mig, ätit enbart pellets och inte fått buren städad på flera år, hon levde tills hon blev ca tio år, och var frisk,glad och världens snällaste, även fast hon inte varit väl omhändertagen innan! Så ålder har inget med saken att göra.

[EM L]
2/22/17, 8:46 PM
#30

#29 Inte fått buren städad  på flera år!😮
Jag städar själv ihjäl mig hos Mira. Hon stökar till det ordentligt…

Blir fullt på spån på mattan och hon kissar överallt i buren.

[Melliis]
2/22/17, 8:46 PM
#31

Nu har jag talat med flera oberoende personer, alltså personer som inte är vänner till mig, och bett om ärliga svar. Personer som har Avel och sådana som jobbar med djurskydds och tillsyn enligt djurskyddslagen och ingen av dem har sagt att jag har gjort något fel när jag låter min kanin få ungar.

Så jag kan bara konstatera att flera av er som skriver här har en anorunda åsikt än mig om mitt val angående denna kanin och hennes ungar. Och det är helt ok och till och med bra att man får ha olika åsikter. Men jag kan just konstatera att era kommentarer stannar vid just att vara det. Åsikter och tyckande. Det finns många som tycker annorlunda än er. Även om de inte syns och hörs här i detta forum.

En av dem jag talade med sa till och med att hen hade tröttnat på tramset här och inte var med i forumet längre. Återigen för att ni inte ska missförstå. Jag sa inte att det var tramsigt här utan det var en spontan kommentar från en jag talade med. 

Men som sagt nu har jag talat om saken med flera duktiga människor och inte EN ENDA har gett er rätt i att det var fel av mig att ta ungar efter min kanin.

[Melliis]
2/22/17, 8:50 PM
#32

Och så tycker jag att kaniner har det bäst i stora härliga burar. utomhus, minst 10 kvadrat per kanin man håller.

Ändå dömer jag inte dem som har dem i mindre burar inomhus. Man ska vara försiktig med att döma andra tycker jag. =)

Och att de oftast trivs bäst med en vän i buren. Vet att folk tycker olika om det med. Men jag har så mycket positiva erfarenheter av det och ser att de tycker så mycket om varandra.

[EM L]
2/22/17, 8:51 PM
#33

#31 Är du helt galen? Fattar du inte vilka sjukdomar som kan förekomma?

Det är klart att ingen här har tyckt att det är rätt att du tar en kull på henne! Vi är seriösa när det gäller kaninungar. Inte som dom du frågar utanför detta inlägg.

Min pappa tycker att alla kaninhonor ska få ha ungar. Jag har sagt ett ända stort NEJ!
Min kanin är utan papper och vet inget om hennes bakgrund.

[Melliis]
2/22/17, 8:52 PM
#34

Jag jobbar deltid och kan tillbringa mycket tid med mina kaniner! Ofta sitter jag och läser vid ett litet fikabord i gjutgärn som jag har i buren. Eller bur och bur det är ju närmast en Hage. =) Ofta kommer de fram och hoppar upp i min famn och nosar nyfiket på sidorna.

Annons:
[Melliis]
2/22/17, 8:54 PM
#35

Och de älskar mina barnbarn som besöker mig nästan varje helg. De får alltid ha en morotsslant i fickan och det har ju de små sötnosarna lärt sig att de där små nissarna (barnbarnen alltså) alltid har något gott med sig.

[Melliis]
2/22/17, 8:56 PM
#36

Om någon trodde att jag förminskade er för att ni är barn eller unga så var det absolut inte min mening. Jag tycker att det är jätteviktigt att ni känner att era åsikter är värdefulla. Ibland har man rätt, ibland har man fel och ibland finns inget rätt eller fel. Det gäller alla oavsett ålder.

[EM L]
2/22/17, 9:05 PM
#37

DU! Det här handlade faktiskt om Att ta en kull UNGAR EFTER EN KANIN UTAN PAPPER!
Du är helt oseriös oavsett hur länge du har haft kaniner.

Bara så du vet! Jag är riktigt arg just du! För att du är så oseriös! Du tar det inte på alvar!

[Melliis]
2/22/17, 9:20 PM
#38

#33 Om du vill gynna det som du själv kallar seriös Avel så är det bäst att köpa en kanin som har papper. Eller hur?

Det låter som att det kan komma en person som är som du och vilja köpa en av mina papperslösa sötnosar. =)

Det känns ju kul, och lite märkligt, men jag är säker på att de i så fall kommer till en som älskar kaniner och då känns det mest kul.

Men nu hade jag ändå tänkt ha alla ungarna själv..

[Melliis]
2/22/17, 9:24 PM
#39

#37 jag hade faktiskt en enkel fråga i #0 och sedan har andra inklusive du byt ämne och riktning på konversationen. Varför tycker du att du ska få skriva vad du vill dill mig och att jag inte ska få svara? Jag är ju ny här på forumet men det kanske är så det funkar här.

Jag får fråga någon admin eller sidansvarig vad som gäller.

[EM L]
2/22/17, 9:39 PM
#40

#38 VILL INTE KÖPA EN AV DINA SMÅ SÖTA KANINER!!!

VET ATT DET VAR OANSVARIGT AV MIG! MEN NU VET JAG ATT MAN SKA HELST KÖPA AV UPPFÖDARE!

#39 Vi undrar varför du ska ta en kull innan någon här kanske lånar ut sin hane för Avel!

tinybus
2/22/17, 9:53 PM
#41

ok, lugn och fin nu.

Annons:
sossos
2/22/17, 10:12 PM
#42

Jag har en till, enkel fråga: Varför tror du att vi "går igång" såhär? När du svarat på den vill jag också säga att detta är faktiskt en ganska intressant diskussion, startar vi en ny tråd, är du villig att diskutera där istället då? Är nyfiken på vad dina kontakter sagt och hur de ser på saken. Men att fortsätta här är ganska lönlöst, delvis för att det vandrar iväg till helt andra saker, delvos för att du undviker frågor…

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

[EM L]
2/22/17, 10:50 PM
#43

#41 What?😉 Är lugn nu🙂

#42 Säger samma sak som dig🙂

Upp till toppen
Annons: