Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 458 ggr
KaninCupcake
2017-01-23 17:15

Aggressiv och otam. Hjälp?

Hej!

Jag har två kaniner som precis börjat hoppa lite smått. Den ena som är lite mindre till storleken och mer tam och  gosig går det jättebra för. Hon klarar det utan att riva och gör det med flyt. Men den lite större systern (De kommer från samma kull) går det inte lika bra för. Hon är svår att ta ur buren och sprattlar mycket. När det kommer till hoppningen vägrar hon de första hindret och bara springer åt sidan, man får hämta henne och så hoppar hon ett hinder. Sedan får man ta upp henne igen, så hoppar hon det hindret. När jag förste femte gången tog jag först upp henne och klappade henne och pratade lugnt. Men hon bara sprattlade och hoppade iväg ur mitt grepp. 

Varför har hon blivit så här?

Vad kan jag göra?

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

Annons:
Lolagirl
2017-01-23 23:16
#1

flesta kaniner gillar inte höga höjder och att hållas egentligen, dom är rädda för rovdjur o alltid på sin vakt och att hålla en kanin, speciellt på hög höjd i famnen påminner dom antar jag om när fåglar försöker ta dom..

tixEntry
2017-01-24 07:17
#2

Det låter som att ni inte har någon särskilt bra relation. Du borde testa att backa några steg och sluta lyfta upp henne om det inte är nödvändigt. Bara var med henne och klappa henne, ge mat ur handen, öva lite trick eller liknande. Sedan tar du lyftträningen från början och får henne att lita på dig.

De flesta kaniner, som #1 sa, kopplar ihop att bli lyfta med fara. Särskilt om du lyfter på fel sätt; bara runt magen eller på något annat obekvämt sätt, kan de instinktivt börja sprattla för att komma loss ur ditt grepp eftersom deras instinkter säger att du är en rovfågel.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

Upp till toppen
Annons: