Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 507 ggr
sossos
1/21/17, 9:18 AM

Fundering om trycksår

Hej! Jag klippte Fridas klor igår och passade på att kolla efter eventuella trycksår. Jag tog undan pälsen och såg faktiskt en liten ljusrosa kal fläck. Ägaren hade ingen aning om detta och det verkade helt osannolikt att det skulle uppkommit på de fyra dagar hon vart hos mig. Hon är absolut inte överviktig, har mycket halm och rent i buren osv. Men jag sökte runt lite och hittade på två ställen att alla kaniner har en liten kal fläck, stor som ett peoparkorn, på bakhäkarna. Stämmer det?

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Annons:
Twix*
1/21/17, 11:53 AM
#1

Har också hört det och skulle nog säga att det stämmer, alla mina kaniner har en liten fläck men om kaninen får trycksår blir fläcken större, röd, torr och irriterad  vilket jag inte sett att de är

sossos
1/21/17, 1:21 PM
#2

Ja för hon verkar ju absolut inte störas av det och hoppar runt glatt, men vill vara säker så jag inte bara struntar i det.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Twix*
1/21/17, 11:29 PM
#3

Nej det är absolut ingen fara bra att fråga 😊 dock är det ju såklart bra att du kollar hälarna med jämna mellanrum så att de är ok

sossos
1/23/17, 8:28 AM
#4

#3 Ja <3 Är det någon mer som vet något om detta eller har sett det på sina kaniner? :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Trebit
1/23/17, 10:00 AM
#5

#4 Jag har också sett det på båda mina kaniner, drar jag undan pälsen så syns en liten rosa fläck. Så länge inte fläcken blir större, röd eller narig så känner jag mig personligen inte orolig. Vi får se till att det finns mjukt underlag att gå på så de inte får några sår helt enkelt. Jag har ett minne av att jag hört/läst om någon som tog hjälp av just dessa kala fläckar för att försöka åldersbestämma upphittade kaniner. De sa nånting om att om de inte har en fläck så är de unga kaniner, annars kan de vara äldre. Jag minns inte alls var jag hörde detta och kan inte bekräfta att det inte är påhitt, men det verkade då som att det är nånting de flesta kaniner får med åren.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Maleficum
1/23/17, 11:05 PM
#6

Alla mina kaniner har haft det och då har de alla varit angoror som ju får rätt lurviga fossingar så tror nog det är rätt normalt på dem och som övriga sagt så ser det inte irriterat ut är det inget man behöver oroa sig för. Min nuvarande angora fick lite problem för två somrar sen för han hoppa rätt mycket på vår altan (vi fixa om grönytorna så fanns inget bra ställe att ha honom på ute stor del av den sommaren). Märkte då att fläckarna var mer röda och huden ville flaga lite (såg ungefär ut som när man råkat blivit lite väl solbränd). Smörjde med ullfett och höll honom borta från altan några dagar och sen var det bra igen. Jag brukar alltid passa på att kolla på dessa fläckar när jag klipper klor och när jag klipper päls så man hinner se förändring innan det gått så långt det blir jobbigt att få det bra igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
sossos
1/24/17, 9:46 AM
#7

Åå vad skönt då! Tack! Ska försöka kolla lite mer noggrant på fredag när jag komma till henne igen :) Ville inte stressa henne när hon bara vart hos oss i några dagar <3

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Upp till toppen
Annons: