Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1691 ggr
[Elisabeth Lindgren]
2017-01-17 20:34

Hjälp

Hej! Jag har två stycken hanar. Dem är inte kastrerade. Men jag tycker i alla fall att det är jobbigt när dem ''parar sig''. Jag tycker det känns äckligt på något sätt. Men är det någon som vet om man kan lära dem att sluta? Jag skäller på dem när dem gör det och det känns som att dem inte gör det lika ofta längre, Men om jag släpper dem i samma rum och låter dem springa lite, Då börjar dem jaga varandra och gör det. Men ifall det går att lära dem så att dem inte gör det, Hur gör man det på det enklaste,snabbaste och bästa sätt? Kommentera! <3

Annons:
Annette
2017-01-17 20:42
#1

Hanar blir inte brunstiga. Är det något annat du menar?

[Elisabeth Lindgren]
2017-01-17 20:44
#2

#1

 av: 

Annette

… xD kan inte sådär jätte mycket om kaniner, Hehe… Men menar i alla fall när dem ''parar sig''.

Annette
2017-01-17 20:46
#3

Jag tror inte det brukar vara så bra att ha vuxna hanar ihop. De brukar slåss och det kan sluta riktigt illa.

Fridaaaa
2017-01-17 20:47
#4

Kastrera är det enda.

Hanar bör man inte ha tillsammans, stor risk att de slåss
(tänk på att skriva tydlig bra rubrik)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Elisabeth Lindgren]
2017-01-17 20:52
#5

#4 av: Fridaaaa  #3 av: Annette

Men dem är syskon, Spelar det någon roll?

Fridaaaa
2017-01-17 20:54
#6

#5 De vet inte att de är syskon. Nej det är inga garantier. En dag kan det smälla rejält och då försöker de kastrera varandra och kan slåss till döden om man har otur

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
[Elisabeth Lindgren]
2017-01-17 21:00
#7

.. 😭

emms
2017-01-17 21:07
#8

Att dom parar sig med varandra beror på dominans och att de är hanar.

Man kan aldrig lära ett djur att inte para sig, speciellt inte en kanin. Dom parar sig på grund av hormoner, inget man kan skälla bort.

Kastrera dom om du tycker det är äckligt och ha ABSOLUT inte två hanar tillsammans. När du låter dom vara utanför buren ska dom vara det en och en. Vill du ha sällskap till dom får du först kastrera dom, vänta i en månad och skaffa en lämplig hona till dom. 

Hanar ska inte gå tillsammans! Dom slåss och kan skada varandra mycket allvarligt. Inte ens syskon ska gå tillsammans.

Emma

vallhund
2017-01-17 22:50
#9

Håller med övriga, kastrera innan det går riktigt illa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Wellcraft
2017-01-18 07:58
#10

Kastrering kommer knappast göra så att kaninerna funkar ihop. Men det kommer förmodligen minska könsdrifterna.
Kastrera och låter inte kaninerna gå ihop!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tiger tok
2017-01-18 09:57
#11

Du tar en risk när du har dem ihop! Kastrera dem om du inte vill att dem ska jucka. Men att ha hanar ihop kräver mycket utrymme, kunskap och erfarenhet, men är fortfarande en risk! Ibland funkar det, ibland inte, men jag tycker det är dumt att ta risken.

vallhund
2017-01-18 13:37
#12

Undrar hur uppfödaren tänkte där….

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

nelly0122
2017-01-19 20:51
#13

Jag har två hanar, syskon, tillsammans i utebur. De är verkligen bästa kompisar och har aldrig visat nåt tecken på aggression mot varandra. De är båda väldigt sociala och trevliga, och om jag tar ut den ena ur buren vill den andra också ut och blir väldigt upprörd när brorsan "försvinner". Jag vet att man inte bör ha okastrerade hanar tillsammans, därför ska de kastreras snart. Men trots att de är okastrerade funkar de otroligt bra ihop.

Annons:
sossos
2017-01-20 07:16
#14

#13 Hur gamla är de? För ofta kan hanarna gå ihop innan de blir könsmogna, men då vet man aldrig vad som händer, även om de varit bästa kompisar :(

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

tixEntry
2017-01-20 09:03
#15

#13 Det var samma sak för mig. När vi skaffade kaniner visste vi tyvärr inte så mycket om skötsel, så vi skaffade två hanar ur samma kull. Men de hade en klar rangordning efter ungefär tre månader och tjafsade bara lite när de blev exalterade över tex mat. De bråkade aldrig och kunde sitta och putsa varandra. De var alltså okastrerade båda två, vilket inte var ett jättebra val heller, för de hade kunnat ryka ihop när som helst. :/

Nu har jag kvar den ena av dem och han är fortfarande okastrerad, men hur mysig som helst och gillar allt utom hundar och flygplan.

sociala medier jag använder mer eller mindre:
Wattpad: virrig      Instagram: lavendrclouds 
Twitter: lavendrclouds      Tumblr: lavendrclouds

vallhund
2017-01-20 12:51
#16

#13 Man kan inte utgå från att husdjur beter sig icke rastypiskt för sin art.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

nelly0122
2017-01-21 14:28
#17

De är ca 7 månader. Det kan bli lite exalterade när jag kommer med pellets, därför får den ena pellets utanför buren. Båda ska kastreras, och skulle det ändå uppstå problem kommer de självklart skiljas åt. Från början ville jag inte ha båda pga att jag var orolig att de inte skulle funka tillsammans. Men när jag fick höra att den kanin jag inte tänkt köpa skulle säljas till en djursamlare köpte jag honom ändå. Kaninerna funkar väldigt bra tillsammans, men skulle de börja bråka kommer de självklart säras på direkt.

Fridaaaa
2017-01-21 14:55
#18

#17 Rekommenderar att du särar på dem nu och föralltid. En dag kan det smälla från ingenstanns

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[EM L]
2017-01-21 17:05
#19

Du bör SÄRA på dom. Helt plötsligt kan det vara ett blodbad i buren eller att den andra är ihjälbiten.

[Elisabeth Lindgren]
2017-01-21 19:25
#20

Båda mina kaniner är ju hanar, Men dem funkar tillsammans. Kanske inte så många som gör det men Turbo och Attix gör faktiskt det.

Annons:
[EM L]
2017-01-21 19:35
#21

#20 Kvittar  om dom är kompisar nu! Snart kanske det ryker!

nelly0122
2017-01-30 20:22
#22

Borde de inte ryka ihop så fort de blivit könsmogna? Och vad tycker ni om att låta två kastrerade hanar gå tillsammans?

cissi_1993
2017-01-30 20:47
#23

jag är inte så påläst men jag skulle inte våga ha två okastrerade eller kastrerade hanar tillsammans möjligen om man  ha  typ hundgård skulle man kanske fundera på två kastrerade men vete f** alltså dom kan skada varandra rejält.

Fridaaaa
2017-01-30 20:56
#24

#22 Det behöver inte komma direkt, det kan komma senare med

Jag hade inte vågat testa.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

sossos
2017-01-31 07:08
#25

Jag tycker att det kan vara ok om man har ordentligt stora ytor, ett eget krypin till de båda, och mycket gömställen. I det vilda lever de ju faktiskt så. Vet flera som har stora lösdrifter med en grupp av kaniner, däribland flera hanar. Men det är inget jag skulle rekomendera om man inte har mycket kunskap, små ytor mm.

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

[Henrik 71]
2017-02-01 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Hej

Vi hjälper en familj att hitta ett nytt hem åt deras Alfons som är 1,2år gammal.

Han är jättetam och super snäll. Alfons finns i Malmö

Fridaaaa
2017-02-01 16:53
#27

#26 Bättre att du gör en försäljningstråd :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Upp till toppen
Annons: