Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1483 ggr
Wella
1/14/17, 2:27 PM

Tips på toaströ?

Hej! Jag håller på och provar mig fram vad som funkar i min kanin toa. Hittills har jag testat toalätt, men tycker det luktar efter en dag, plus att det är svårt att städa utan att ta bort allt strö. Och det blir rätt dyrt i längden att byta ut allt strö varje dag. Har också testat Ever clean, det luktar inte lika snabbt, men den stora nackdelen är att den bara klumpar sig delvis, mestadels fastnar en massa blöt gegga i botten på lådan =svårt att få bort! Brukar kattsand bete sig så? Kan tillägga att min kanin är långhårig, så spån etc funkar inte alls. Tacksam för tips? på vad man kan prova härnäst!

Annons:
Fridaaaa
1/14/17, 2:32 PM
#1

Rekommenderar ingen kattsand! Dammar mycket(all sand gör det), och itne bra om de får det i sig.

Testat ökoplus? 
Jag tycker easyströ fungerade med på långhårigkanin men säkert olika hur pass det fastnar.
Lättströ finns med

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Wella
1/14/17, 2:43 PM
#2

Tack! Jag ska kolla upp dessa! Brukar det säljas i vanliga djuraffärer eller är det typ Granngården som gäller?

Fridaaaa
1/14/17, 3:01 PM
#3

#2 Lättströ finns på granngården. Ökoplus finns på tex arkenzoo
Easyströ är svenska foder som är återförsäljare men inte alla som har det.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sxne
1/14/17, 3:11 PM
#4

Jag brukar bara använda vanlig spån, billigt och enkelt både att städa ur och det luktar inte på direkten. 

/Evelina

Fridaaaa
1/14/17, 3:16 PM
#5

#4 Står i #0 att ts inte vill ha det eftersom det fastnar i kaninens päls

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sxne
1/14/17, 3:20 PM
#6

Jaha såg inte det!

Hm, då vet inte riktigt. Har bara använt toalätt och spån till mina kaniner då det funkat utmärkt till de.

Annons:
Wella
1/14/17, 3:50 PM
#7

#3 Ok, Arken zoo har vi här, får ta och kolla om de har. #6 Ja, spån funkar inte här. Han hade spån hos förra ägaren, och det tog en evighet att få ur pälsen. Lite nyfiken på hur du gör med toalätten? Byter du allt på en gång, i så fall hur ofta?

Sxne
1/14/17, 3:52 PM
#8

Jag brukar byta var 2:a dag, ifall det var mig du menade!

Wella
1/14/17, 3:54 PM
#9

Just det, han har fleecefilt i buren för övrigt, funkar väldigt bra eftersom han aldrig kissat på något annat ställe än lådan. Så det är en stor fördel om toaströet inte fastnar i filten. Det var bra med toalätt, det fastnade ingenstans. Men lukten då…

Fridaaaa
1/14/17, 4:07 PM
#10

Ja jag tycker toa-lätt stinker med fort och mer svårstädat

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tiger tok
1/15/17, 10:12 AM
#11

Alspån? Kanske fastnar i pälsen?

sossos
1/16/17, 7:50 AM
#12

Har du testat att lägga ett tunt lager halm ovanpå det som fastnar i pälsen? Hade samma problem med Charlie, hon var inte jättelånghårig men då funkade det i alla fall utmärkt :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Klaaraa
1/17/17, 7:18 AM
#13

Jag rekommenderar starkt Remiss till långhåriga kaniner. Jag har aldrig haft något problem med att det luktar eller fastnar i pälsen :) Jag köper mitt i granngården.

Annons:
Fridaaaa
1/17/17, 9:08 AM
#14

#13 Remiss är samma som toa-lätt. Samma material och så
Tycker precis som #0, att det stinker med sånt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Splatter
1/18/17, 12:56 AM
#15

javascript:nicTemp(); är majsbaserat och javascript:nicTemp(); är växtbaserat, kanske är värt att testa?

Länkarna fungerar för mig, men det ser lite konstigt ut.

fossingen
1/19/17, 8:31 AM
#16

#0 Har du prövat toalätt ovanpå ett tjockt lager spån.


Fridaaaa
1/19/17, 10:03 AM
#17

#16 Nu är inte jag TS men kan säga att det stinker lika mycket som utan halm

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
1/19/17, 11:22 AM
#18

#17 Jo, om allt bara är papper. Men jag menar tjockt med sågspån och tunt lager av toalett. Man byter toaletterna så pass ofta så brukar inte lukta så mycket eftersom det inte går under hela vägen av papper.


Fridaaaa
1/19/17, 11:27 AM
#19

#18 Skrev du inte halm nyss? Tvärsäker på det.
Men toa-lätten luktar när de kissar på det, hur ska spånen hindra det om det ligger under? =)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

fossingen
1/19/17, 11:49 AM
#20

#19 För översta lagret går genom i princip och det blötaste blir spånet då det är under. (Jag har stora toaletter och upplever ingen pappersdoft när man bara fyller ovanpå) men det är min åsikt. Alla är vi olika, hehe.
Hehe, nae, men ibland läser jag också fel, lugnt.

#1 Hampaströ/lättströ kanske skulle funka för dig.


Annons:
Upp till toppen
Annons: