Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 585 ggr
Yatzy99
1/14/17, 1:05 PM

Varför nafsar han?

Hej!

Har en grabb här hemma på nio veckor som nu, efter sex dagar hemma, har börjat nafsa. Lägger jag min hand en bit framför honom hoppar han fram och försöker verkligen smaka på en. Tar jag bort handen, alternativt flyttar på den en bit, så följer han efter och blir nästan ivrig i att få ta en smakbit. Samma sak när det kommer till mina byxor. 

Varför tror ni han gör såhär? Bör man visa att det inte är okej eller tror ni det är bäst att bara ignorera det? Kan även tillägga att det inte alltid är såhär utan det är endast ibland som han får för sig att nafsa.

Annons:
Irmelinis
1/14/17, 1:20 PM
#1

Alla småbarn undersöker världen med munnen :) 
Det är ett sätt att lära känna sin omgivning, olika material och lära känna dig. 

Ibland kan det också bero på att man hållt någon frukt i handen nyligen och att den luktar gott, då tror kaninen att det finns något att äta i din hand.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Sxne
1/14/17, 3:14 PM
#2

#1 

Har rätt, tror också att det beror på det!
Har också haft några hanar som gjort liknande 🙂

/Evelina

Yatzy99
1/14/17, 6:25 PM
#3

Jo men det låter ju logiskt, är nog som ni säger att han bara är nyfiken på sin omvärld :) Tack för hjälpen!

smellcaramell
1/14/17, 8:59 PM
#4

Min okastrerade hane kan nafsa på mina fingrar om jag stoppar ner handen i buren när det var ett tag sedan jag städade sist, antar att han ska skydda sitt revir. Han biter även i fingrar om jag tagit i typ hans pellets och han sedan nosar på mina fingrar när de luktar mat 😎 Kaniner är flyktdjur och är i normalfallet inte aggressiva och upplevs kaninen som aggressiv bör man kolla med veterinär om kaninen har ont någonstans 🙂

Yatzy99
1/14/17, 11:43 PM
#5

Tanken har slagit mig att det kan vara som han skyddar sitt revir, men då han ändå är väldigt försiktig och nafsandet även skett utanför buren tror jag inte det är därför. Däremot kan det som du säger absolut varit mina fingrar som luktat mat:) Umgicks med honom idag och då vart det inga problem med något nafsande. Antar att det bara är att ignorera så slutar han när han inser att jag inte är något ätbart😃

Tack för hjälpen!

Upp till toppen
Annons: