Annons:
Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 639 ggr
Moalinn
2017-01-13 21:26

Sätta ihop kaniner

Den eviga frågan… men behöver lite hjälp att tänka!

Jag ska försöka få ihop en av mina damer med en av mina kastrerade herrar. De bor just nu så att de kan se men inte röra vid varandra. När de kommer ut i hagen får de träffas genom galler och hittills tycker jag att det går helt okej, hanen blev kastrerad som treåring så hanbeteendet sitter ju fortfarande kvar så han markerar på henne och skvätter lite ibland när han hoppar därifrån medan honan sitter med huvudet i backen tills han hoppar iväg. Jag funderar på om de ska bo så de kan röra vid varandra också? Eller räcker det med att de ser varandra och träffas genom galler i hagarna för att om ett tag sättas ihop i Hage?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Jag och mina djur : )
2017-01-13 21:39
#1

Jag har det också så, att det är nät/galler i deras bur så de bara ser varandra men inte kan röra varandra. Jag har det så för att jag har testat att sätta ihop dem men det går inte. Jag kommer att ha det så tills jag känner att det går bra. Men om du tycker att det går bra så hade nog jag tagit en av dem i sele så att ifall det skulle hända något så kan man stoppa det direkt ; ) Bara ett tips? för hur jag gör det! : D

Moalinn
2017-02-28 12:58
#2

Jag har satt ihop dem i en Hage nu men funderar på hur länge man ska låta dem hålla på? De rider på varandra om vartannat, bland går de och äter på olika håll, ibland ligger de helt utmattade bredvid varandra. Har haft dem ihop i en halvtimme nu. När är det läge att bryta? Eller ska jag låta dem hålla på tills de ger sig? Tänker ju att det är väldigt jobbigt för dem.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

tinybus
2017-02-28 13:30
#3

#2, att de går och äter samt vilar är ett bra tecken. Så länge som de inte flyger ihop i en lite arg boll så hade jag låtit dem hållas

Trebit
2017-02-28 16:43
#4

#2 Jag tycker också det låter som att det är goda tecken. De kommunicerar med varandra, undviker inte varandra, och slåss inte, det är väldigt bra bara på en halvtimme! Själv körde jag maratonbonding med mina kaniner, så jag vet inte riktigt när det är läge att sära på dem och sätta ihop igen (funkade inte alls för oss), men från vad jag har läst så ska bonding-sessionen alltid avslutas på vid ett positivt sätt, alltså inte när de bråkar.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Moalinn
2017-02-28 23:20
#5

Tack för svaren!

Jag var tvungen att sära på dem efter 1,5h då det började regna. Kände inte att de var tillräckligt bra kompisar för att sätta ihop dem i buren de ska bo i. Det verkar ju gå hyfsat bra iallafall, det enda jag märkte var att hanen blev sur när honan ville rida men samtidigt kunde honan hoppa runt och över honom utan att han brydde sig så vet inte riktigt. De rök dock aldrig ihop utan snurrade mest runt och red på varandra. Får helt enkelt göra ett nytt försök och se vad som händer!

Har försökt få ihop den här honan med en annan innan och det är stor skillnad. Då flög det päls och de kunde inte gå nära varandra utan att de flög ihop och sparkade varandra. Så jag ser ju att detta är en bättre matchning även om jag inte har full koll på vad deras beteenden betyder men jag lär mig väl det också så småningom 😛

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

kanin/höna
2017-03-02 14:35
#6

jag skulle ha så att de gick att nosa på varandra igenom galler för då kan de vara tillsammans om båda vill men också gå iväg. och sätt ihop de i en kvart om dan eller liknande. men om det gick så bra på första försöket så kan de nog snart bo ihop 

Lycka till!!!❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: